Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Tunel do przyszłości: postępuje realizacja inwestycji kolejowej łączącej Limanową z Nowym Sączem
7 sierpnia 2025 r. premier Donald Tusk, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odwiedzili plac budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce – obiektu, który już wkrótce połączy Limanową z Nowym Sączem. To kluczowy fragment projektu Podłęże – Piekiełko, czyli największej inwestycji realizowanej obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w południowej Polsce. Projekt nie tylko włącza Sądecczyznę w sieć nowoczesnego transportu, ale też stanowi impuls dla rozwoju gospodarczego i inwestycyjnego całego regionu.
– Tunel, który dziś drążymy między Limanową a Nowym Sączem, to nie tylko imponujący projekt inżynieryjny – to symbol powrotu nowoczesnej kolei w górskie regiony Małopolski. To inwestycja w ludzi, w rozwój i w przyszłość całego regionu – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Tunel kolejowy o długości niemal 4 kilometrów, drążony od czerwca przez specjalistyczną maszynę TBM, powstaje między stacją Męcina a przystankiem Mordarka. Równolegle trwa budowa sąsiedniego tunelu ewakuacyjnego. Na całym odcinku prowadzone są intensywne prace – powstają nowe obiekty, takie jak stacja Męcina, przystanek Mordarka, a także modernizowany jest przystanek Chomranice. Równocześnie przebudowywane są mosty, wiadukty i przejazdy kolejowo-drogowe. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Po zakończeniu prac najnowocześniejsze pociągi pokonają trasę z Limanowej do Nowego Sącza w zaledwie 20 minut.
Realizacja projektu Podłęże – Piekiełko
Projekt Podłęże – Piekiełko realizowany jest w dwóch głównych etapach. Pierwszy obejmuje modernizację istniejącej linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Wartość tego etapu to ponad 4 mld zł, a jego realizacja potrwa do 2026 r. Przy czterech modernizowanych odcinkach toczą się zaawansowane prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Jeszcze w 2025 r. planowany jest powrót pierwszych pociągów pasażerskich na odcinek Chabówka – Rabka-Zdrój.
W lutym 2025 r. ogłoszony został przetarg na realizację odcinka Tymbark – Limanowa, w ramach którego powstanie m.in. estakada i tunel, każdy o długości około 2 km.
Drugi etap inwestycji obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Prace przewidziano na lata 2025-2030, a ich wartość to blisko 7,8 mld zł. Przetarg na budowę pierwszego odcinka Szczyrzyc – Tymbark ogłoszono we wrześniu 2024 r., a jego realizacja ma zakończyć się w 2029 r. W styczniu 2025 r. ogłoszone zostały przetargi na realizację dwóch kolejnych odcinków w ramach tego zadania: Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże.
Efektem całego projektu będzie nowa, w pełni zelektryfikowana i nowoczesna linia kolejowa, dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Dzięki niej podróż z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około godziny, a do Zakopanego – do 90 minut. To fundamentalna zmiana dla komunikacji w Małopolsce – oznacza nowe możliwości dla rozwoju transportu publicznego, turystyki i gospodarki.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)
kom/ azk/ ktl/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 07.08.2025, 13:52 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |