Newsletter

MI: Tunel do przyszłości: postępuje realizacja inwestycji kolejowej łączącej Limanową z Nowym Sączem (komunikat)

07.08.2025, 13:52aktualizacja: 07.08.2025, 13:53

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Tunel do przyszłości: postępuje realizacja inwestycji kolejowej łączącej Limanową z Nowym Sączem

7 sierpnia 2025 r. premier Donald Tusk, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odwiedzili plac budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce – obiektu, który już wkrótce połączy Limanową z Nowym Sączem. To kluczowy fragment projektu Podłęże – Piekiełko, czyli największej inwestycji realizowanej obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w południowej Polsce. Projekt nie tylko włącza Sądecczyznę w sieć nowoczesnego transportu, ale też stanowi impuls dla rozwoju gospodarczego i inwestycyjnego całego regionu.

­– Tunel, który dziś drążymy między Limanową a Nowym Sączem, to nie tylko imponujący projekt inżynieryjny – to symbol powrotu nowoczesnej kolei w górskie regiony Małopolski. To inwestycja w ludzi, w rozwój i w przyszłość całego regionu – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Tunel kolejowy o długości niemal 4 kilometrów, drążony od czerwca przez specjalistyczną maszynę TBM, powstaje między stacją Męcina a przystankiem Mordarka. Równolegle trwa budowa sąsiedniego tunelu ewakuacyjnego. Na całym odcinku prowadzone są intensywne prace – powstają nowe obiekty, takie jak stacja Męcina, przystanek Mordarka, a także modernizowany jest przystanek Chomranice. Równocześnie przebudowywane są mosty, wiadukty i przejazdy kolejowo-drogowe. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Po zakończeniu prac najnowocześniejsze pociągi pokonają trasę z Limanowej do Nowego Sącza w zaledwie 20 minut.

Realizacja projektu Podłęże – Piekiełko

Projekt Podłęże – Piekiełko realizowany jest w dwóch głównych etapach. Pierwszy obejmuje modernizację istniejącej linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Wartość tego etapu to ponad 4 mld zł, a jego realizacja potrwa do 2026 r. Przy czterech modernizowanych odcinkach toczą się zaawansowane prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Jeszcze w 2025 r. planowany jest powrót pierwszych pociągów pasażerskich na odcinek Chabówka – Rabka-Zdrój.

W lutym 2025 r. ogłoszony został przetarg na realizację odcinka Tymbark – Limanowa, w ramach którego powstanie m.in. estakada i tunel, każdy o długości około 2 km.

Drugi etap inwestycji obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Prace przewidziano na lata 2025-2030, a ich wartość to blisko 7,8 mld zł. Przetarg na budowę pierwszego odcinka Szczyrzyc – Tymbark ogłoszono we wrześniu 2024 r., a jego realizacja ma zakończyć się w 2029 r. W styczniu 2025 r. ogłoszone zostały przetargi na realizację dwóch kolejnych odcinków w ramach tego zadania: Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże.

Efektem całego projektu będzie nowa, w pełni zelektryfikowana i nowoczesna linia kolejowa, dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Dzięki niej podróż z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około godziny, a do Zakopanego – do 90 minut. To fundamentalna zmiana dla komunikacji w Małopolsce – oznacza nowe możliwości dla rozwoju transportu publicznego, turystyki i gospodarki.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)

kom/ azk/ ktl/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.08.2025, 13:52
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ