Newsletter

MI: Tunele na S1 w Beskidzie Śląskim coraz bliżej ukończenia (komunikat)

26.06.2023, 16:25aktualizacja: 26.06.2023, 16:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

26 czerwca 2023 r. została przebita pierwsza nawa dłuższego z dwóch tuneli w ciągu budowanej drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka w województwie śląskim. To nawa w kierunku Zwardonia, w tunelu o długości ok. 1000 m, drążonego w masywie Baraniej Góry. Pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m, został przebity pod koniec 2022 r. Podczas przebicia nawy tunelu na budowie trasy był obecny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

— Budowa ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji tej skomplikowanej inwestycji, który przybliża nas do jej ukończenia. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Na odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka powstaje pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km. Każda z naw będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.

— Inwestycja, która jest finalizowana będzie ogromną korzyścią nie tylko dla kierowców, ale też dla okolicznych mieszkańców i środowiska. To część większej realizacji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S1. Cieszę się, że dzięki zaangażowaniu środków budżetowych i europejskich ta ważna dla regionu, dwóch województw oraz całego kraju trasa zostanie wkrótce ukończona – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Trasa S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to ok. 60 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 69 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 57 proc. Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiej nawy tunelu w kierunku Żywca, o długości ok. 1000 m. Do wydrążenia pozostało około 200 m. Jeśli warunki w górotworze nie pogorszą się, do przebicia ostatniej nawy mogłoby dojść na przełomie września i października br.Obydwa tunele powstają w technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM). Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo na bieżąco monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.

Zakończenie budowy tego odcinka S1 planowane jest w 2024 r. Inwestycję realizuje Konsorcjum firm MIRBUD, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1,37 mld zł. Zadanie to współfinansowane jest ze środków unijnych w ramach perspektywy 2014-2020.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 26.06.2023, 16:25
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii