Newsletter

MI: Wkrótce otwarcie tunelu na Zakopiance (komunikat)

19.10.2022, 14:10aktualizacja: 19.10.2022, 14:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Rozpoczynają się odbiory techniczne tunelu drogowego pod górą Luboń Mały, który powstał w ramach realizacji odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa - Skomielna Biała. W wizytacji tej inwestycji 19 października 2022 r. wzięli udział prezydent RP Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Zakopianka zyskuje bezpieczny tunel. To wzruszająca chwila dla każdego, kto wie i pamięta, jak trudna może być droga w Tatry. Jestem pewien, że dla tej części Polski to nie jest ostatnia wielka inwestycja. Czekamy na zakończenie budowy drogi do Nowego Targu i do Chyżnego, a także na inwestycje kolejowe: odbudowę linii Chabówka - Nowy Sącz i budowę nowej linii kolejowej, tzw. Podłęże - Piekiełko. Dziękuję panu ministrowi za determinację w prowadzeniu tych ważnych inwestycji – powiedział prezydent Andrzej Duda.

– Tunel na Zakopiance to jedna z wielkich inwestycji prowadzonych przez obecny rząd, które zmierzają do szczęśliwego końca. To kolejny dowód na to, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie boi się wielkich wyzwań związanych ze strategicznymi inwestycjami. Niewiele ponad miesiąc temu oddaliśmy do użytkowania kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Również w tym roku planujemy udostępnić kierowcom ten tunel, przy którym się znajdujemy - tunel na Zakopiance. To jeden z wielu tuneli, które powstają w Polsce. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań – powiedział minister A. Adamczyk.

Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m, to ponad 968,8 mln zł.

Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.

W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i całodobowe Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała.

Zakopianka

Zakopianka to jedna z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Szczególnie duże natężenie ruchu na tej trasie występuje w okresie wakacji, ferii zimowych, a także podczas weekendów. Obecnie kierowcy mogą korzystać z około 28 km drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, z wyłączeniem odcinka tunelowego Naprawa – Skomielna Biała, który wkrótce zostanie oddany do ruchu.

Początkiem trasy S7 na południe od Krakowa był oddany w latach 2006-2008 odcinek Myślenice - Pcim o długości 12 km, który został w 2009 r. uzupełniony o obwodnicę Lubnia o długości 4 km. Dzięki staraniom obecnego rządu w 2019 r. i 2021 r. zostały ukończone kolejne odcinki S7 o łącznej długości 12 km pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrój.

Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.

W przygotowaniu jest ponadto odcinek DK7 Rabka Zdrój – Chyżne, w ramach którego przewidziano budowę drogi dwujezdniowej klasy GP o długości ok. 35 km. Proces przygotowawczy planowany jest na lata 2021–2027 i obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego, a następnie zlecenie dokumentacji STEŚ-R (STEŚ z elementami koncepcji programowej) wraz z uzyskaniem decyzji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ aop/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.10.2022, 14:10
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ