Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już komplet decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Wojewoda Łódzki wydał 30 maja 2025 r. decyzje dla dwóch odcinków realizacyjnych położonych na terenie województwa łódzkiego, a na początku kwietnia br. zezwolenie uzyskały dwa odcinki w woj. mazowieckim. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców, co jest planowane na przełomie czerwca i lipca 2025 r., a podpisanie umów z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy w I połowie 2026 r. Zakończenie robót jest przewidywane w II połowie 2028 r.
"Nie mówimy tylko o rozbudowie autostrady. To odpowiedź na rosnące potrzeby milionów użytkowników A2. Inwestujemy w komfort, bezpieczeństwo i nowoczesne rozwiązania – od dodatkowych pasów po zieloną energię. Dzięki temu A2 stanie się wzorem dla przyszłych projektów drogowych w Polsce" - podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Po rozbudowie A2 między Łodzią i Warszawą, na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a od węzła Pruszków do węzła Konotopa cztery pasy. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni), ale wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.
Po rozbudowie autostrada A2 będzie samowystarczalna energetycznie. Oznacza to wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w ostatnich latach. Konieczne będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na „normalnych” budowach. Prace budowlane będą prowadzone pod ruchem - wymusi to opracowanie i wdrożenie czasowej organizacji ruchu, która zapewni efektywny przejazd samochodów. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy dla każdego z kierunków dostępne będą po dwa pasy ruchu. Aby zapewnić bezpieczeństwo kierowców i pracowników podczas prac zaplanowano wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości.
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Prognozy wskazują, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ azk/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.05.2025, 12:19 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |