Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIB informuje:
7 grudnia 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel uroczyście otworzył łącznicę kolejową Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, która ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia komunikacji w stolicy Małopolski oraz skrócenia czasu przejazdów do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego.
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wystosował list do uczestników uroczystości, który został odczytany przez dyrektora Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury i Budownictwa Łukasza Smółkę.
- Budowa łącznicy stanowi jeden z istotnych elementów modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego. Wierzę, że inwestycja ta przyczyni się do wzbogacenia i rozszerzenia oferty transportowej Krakowa oraz wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego, co pozwoli na ograniczenie ruchu samochodowego w mieście - napisał minister A. Adamczyk.
Nowa inwestycja pozwoli na znaczne zwiększenie liczby pociągów kursujących w obrębie aglomeracji krakowskiej. Dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw w Krakowie-Płaszowie skróci się też czas podróży na południe Polski, w tym do zimowej stolicy, Zakopanego.
Łącznica Zabłocie - Krzemionki, o długości ponad 1100 m, jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Jej budowa trwała dwa lata. Umowę z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman podpisano we wrześniu 2015 r., a we wrześniu 2017 r. zakończono prace budowlane i rozpoczęto odbiory techniczne. Koszt inwestycji wyniósł 348 mln zł.
- Krakowska łącznica jest inwestycją, która pokazuje, że kolej odzyskuje ważną rolę w systemie komunikacji. Kolejne projekty realizowane z Krajowego Programu Kolejowego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Krakowie i Małopolsce będą uzupełniały i zwiększały możliwości kolei. Dzięki temu Polska będzie coraz lepiej skomunikowana, zarówno w obszarze regionalnym jak i krajowym - powiedział wiceminister A. Bittel.
W jej ramach w centrum Krakowa powstały 3 estakady i 2 wiadukty, które są podtrzymywane przez 30 filarów. Przebudowano też ok. 9 km torów i 6,5 km sieci trakcyjnej. Do budowy wykorzystano prawie 10 tys. ton stali oraz 25,5 tys. ton betonu.
Powstały dwa nowe przystanki kolejowe Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze, które dzięki zadaszeniu i nowoczesnemu wyposażeniu umożliwiają podróż w komfortowych warunkach i są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności.
Łącznicę zaprojektowano też z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa. Na całej długości estakad zastosowano nowoczesne maty antywibracyjne, które minimalizują poziom drgań związany z przejazdem pociągów. Lokalizacja przystanków umożliwia ich łatwą integrację z komunikacją miejską.
Dla regularnego ruchu kolejowego łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki zostanie udostępniona 10 grudnia 2017 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy kolei.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mgost/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 07.12.2017, 14:28 |
Źródło informacji | MIB |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |