Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIR informuje:
Ponad 1,9 mld zł unijnej dotacji na tabor wyprodukowany przez PESA Bydgoszcz S.A. zostało w pełni wykorzystane. To efekt wdrażanego przez Ministerstwo Rozwoju „Programu naprawczego dla funduszy Polityki Spójności 2007-2013”. Podjęte działania pozwoliły nie tylko uratować zagrożone fundusze europejskie, ale także w całości zrealizować kontrakty na budowę i dostawę pociągów dla PKP Intercity oraz tramwajów zamówionych przez samorządy kilku miast.
Ostatnie sztuki taboru tramwajowego i kolejowego PESA S.A. przekazała kontrahentom 30 grudnia 2015 r. Chodzi o pojazdy produkowane w ramach zamówień realizowanych w projektach dofinansowywanych z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W tej puli znalazło się między innymi 20 pociągów DART zamówionych przez PKP IC, dla których dotacja z UE to 574 mln zł.
- Jeszcze w połowie ubiegłego miesiąca kwestia unijnego wsparcia dla siedmiu z dwudziestu realizowanych przez PESA S.A. kontraktów stała pod znakiem zapytania, ze względu na znaczne opóźnienia w dostawach taboru – powiedział Witold Słowik, wiceminister rozwoju. Według stanu na 16 listopada 2015 r., z ogólnej liczby 571 sztuk taboru odebranych było 429 (75 proc.). Pozostałe 142 (25 proc.) jednostki były w produkcji.
Kluczowe wyzwanie stanowiło przeprowadzenie do końca 2015 r. odbiorów całego taboru. Jego część pozostawała nadal w produkcji, a pełny odbiór pojazdu może trwać od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu dni. – Aby uniknąć opóźnień Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaproponowało zdeponowanie płatności za wyprodukowane i odebrane warunkowo pojazdy na rachunkach powierniczych – podkreślił wiceminister Słowik. – To swego rodzaju zaliczka na rzecz wykonawcy, traktowana jako wydatek, który może być rozliczony z Komisją Europejską – dodał Paweł Szaciłło, dyrektor CUPT.
Dzięki wypracowanym rozwiązaniom prawnym, a także dzięki zaangażowaniu beneficjentów i PESA Bydgoszcz S.A., udało się zapewnić pełne wykorzystanie 1,93 mld zł dotacji przed 31 grudnia 2015 r., w którym upływa, przewidziany w unijnym prawie, termin kwalifikowalności wydatków dla dofinansowywanych inwestycji z funduszy na lata 2007-2013.
W tabeli poniżej znajduje się zestawienie siedmiu kontraktów realizowanych przez PESA S.A., których realizacja była zagrożona:
Beneficjent Zakres projektu Kwota dofinansowania UE (mld zł) Stan realizacji na 16.11.2015 r. % Stan realizacji na 31.12.2015 r.
PKP IC 20 sztuk pociągów DART 0,57 0 0% 7 odebranych końcowo
13 odebranych warunkowo
Koleje
Mazowieckie 22 sztuk wagonów oraz 2 lokomotywy 0,17 0 0% 24 odebranych końcowo
MPK Kraków 36 sztuk taboru tramwajowego 0,25 9 25% 36 odebranych końcowo
Tramwaj
Fordon 12 sztuk taboru tramwajowego 0,28 1 8% 1 odebrany końcowo,
11 odebranych warunkowo
MPK Łódź 22 sztuki taboru tramwajowego 0,11 1 4,5% 5 odebranych końcowo,
17 odebranych warunkowo
Tramwaje
Warszawskie 85 sztuk taboru tramwajowego 0,38 51 60% 56 odebranych końcowo,
29 odebranych warunkowo
Gmina Miasta
Toruń 17 sztuk taboru tramwajowego 0,18 12 70% 17 odebranych końcowo
Razem 216 sztuk 1,93 74 sztuki 34% 146 odebranych końcowo,
70 odebranych warunkowo
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ pd/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.12.2015, 15:36 |
Źródło informacji | MIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |