Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zdania na temat zmiany sytuacji przedsiębiorczości w Polsce w ciągu minionej dekady są podzielone. Najczęściej wybierane odpowiedzi to -5, czyli ocena najniższa i +2, czyli ocena pozytywna, słaba. Ogólna opina na temat zmian potencjału polskiej przedsiębiorczości jest jednak negatywna.
Co ciekawe, rosnący potencjał polskiej przedsiębiorczości bardziej dostrzegają ludzie młodzi. Aż 60% osób do 35 roku życia oceniło zmiany pozytywnie. Procent przedsiębiorców zadowolonych z przemian zmniejsza się wraz z wiekiem - odpowiedzi od 1 do 5 udzieliło 39% respondentów w wieku od 36 do 45 lat, 36% od 46 do 55 lat oraz jedynie 30% badanych po 55 roku życia.
Okiem psychologa
"Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, Polacy zawsze byli przedsiębiorczą nacją i ze względu na trudne historycznie warunki środowiskowe nauczyli się być niezwykle elastyczni, co potwierdza, niemożliwe do przetłumaczenia na inne języki, powiedzenie 'Polak potrafi' - tłumaczy Mateusz Grzesiak, psycholog, trener i coach. - Po drugie, w skali mikro - przedsiębiorczość jest albo wymogiem pracodawcy albo jedyną furtką do zarabiania więcej niż niskie pensje. Po trzecie, w skali makro - start-upy zyskują coraz większą popularność i przedsiębiorczość staje się stylem życia pozwalającym na pełną samorealizację".
Czyje wsparcie czują firmy?
Spośród instytucji wspierających rozwój start-upów oraz przedsiębiorczości w Polsce respondenci stosunkowo najbardziej docenili PARP oraz, w następnej kolejności, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Bank Gospodarstwa Krajowego.
Wartości średnich oraz liczne negatywne głosy dotyczące wsparcia udzielanego przez poszczególne instytucje świadczą o niedostatecznym w oczach przedsiębiorców charakterze udzielanego im wsparcia.
Negatywne oceny instytucji wspierających działania firm mogą wynikać również z faktu, że bardzo liczna grupa respondentów nie spotkała się z ofertą żadnej z tych instytucji (42%). Do stosunkowo najliczniejszej grupy dotarła oferta PARP - wskazało ją aż 41%. respondentów.
Jest jeszcze dużo do zrobienia
"Niestety z badania wynika, że jeszcze dużo jest do zrobienia. Mimo pozytywnych sygnałów z rynku, musimy pracować jako administracja nad pozytywnym klimatem dotyczącym przedsiębiorczości w Polsce" - powiedział Michał Bańka, dyrektor Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu w PARP.
Fundacja Obserwatorium Zarządzania
Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem wywiadów internetowych (CAWI) w dniach 28 - 30 stycznia 2015 roku na próbie 200 polskich przedsiębiorców.
Więcej informacji o badaniu:
Agata Gotowczyc
Menedżer projektów badawczych
tel. +48 22 314 14 26
e-mail: agata.gotowczyc@obserwatorium.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.04.2015, 12:39 |
Źródło informacji | Fundacja Obserwatorium Zarządzania |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Premiera Nowej Wałowej - prestiżowej inwestycji ROBYG nad brzegiem Motławy
Ekskluzywne osiedle położone tuż nad brzegiem Motławy - tak prezentuje się najnowsza inwestycja ROBYG w Gdańsku. Nowa Wałowa to luksusowy projekt otwierający nową linię produktów premium ROBYG Grand Selection. Inwestycja wyróżnia się unikalną architekturą inspirowaną stoczniowym charakterem miejsca, eleganckimi wnętrzami, najwyższej jakości materiałami oraz bulwarem spacerowym z bujną zielenią i instalacjami artystycznymi.- 30.05.2025, 15:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Robyg
-
Image
Nie tylko taniej, ale sprawniej i mądrzej. Polskie ubezpieczenia muszą obrać kurs na innowacje PAP
Polacy w 2024 roku przeznaczyli na ubezpieczenia 85,7 mld zł - o 8,9 proc. więcej niż w 2023 roku. Kwota ta wciąż jednak nie jest adekwatna zarówno do poziomu zamożności obywateli kraju będącego szóstą gospodarką UE, jak i skali zagrożeń (klimatycznych, demograficznych, geopolitycznych), z którymi, jako społeczeństwo, się mierzymy. Goście XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń zgodzili się, że zmiana tego stanu rzeczy wymaga od wszystkich graczy na rynku większej elastyczności i innowacyjności.- 30.05.2025, 14:57
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Lepiej zapobiegać szkodom niż je likwidować. Polska potrzebuje strategii odporności na katastrofy PAP
Dla uczestników XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) ubezpieczenia są nie tylko narzędziem ochrony majątku, ale przede wszystkim fundamentem budowania zaufania społecznego i gospodarczego. Ubezpieczenia nie eliminują całego ryzyka, ale sprawiają, że można łatwiej poradzić sobie z trudnymi sytuacjami.- 30.05.2025, 13:18
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ