Newsletter

Młodzi przedsiębiorcy doceniają zmiany (Centrum Prasowe PAP)

10.04.2015, 12:35aktualizacja: 10.04.2015, 12:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Infografika FOZ
Infografika FOZ
Aż 60% przedsiębiorców do 35 roku życia docenia zmiany sytuacji biznesu w Polsce, jakie zaszły w ciągu minionej dekady - wynika z badania FOZ. Wraz z wiekiem ocena przemian jest coraz gorsza.

Zdania na temat zmiany sytuacji przedsiębiorczości w Polsce w ciągu minionej dekady są podzielone. Najczęściej wybierane odpowiedzi to -5, czyli ocena najniższa i +2, czyli ocena pozytywna, słaba. Ogólna opina na temat zmian potencjału polskiej przedsiębiorczości jest jednak negatywna.

Co ciekawe, rosnący potencjał polskiej przedsiębiorczości bardziej dostrzegają ludzie młodzi. Aż 60% osób do 35 roku życia oceniło zmiany pozytywnie. Procent przedsiębiorców zadowolonych z przemian zmniejsza się wraz z wiekiem - odpowiedzi od 1 do 5 udzieliło 39% respondentów w wieku od 36 do 45 lat, 36% od 46 do 55 lat oraz jedynie 30% badanych po 55 roku życia.

Okiem psychologa

"Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, Polacy zawsze byli przedsiębiorczą nacją i ze względu na trudne historycznie warunki środowiskowe nauczyli się być niezwykle elastyczni, co potwierdza, niemożliwe do przetłumaczenia na inne języki, powiedzenie 'Polak potrafi' - tłumaczy Mateusz Grzesiak, psycholog, trener i coach. - Po drugie, w skali mikro - przedsiębiorczość jest albo wymogiem pracodawcy albo jedyną furtką do zarabiania więcej niż niskie pensje. Po trzecie, w skali makro - start-upy zyskują coraz większą popularność i przedsiębiorczość staje się stylem życia pozwalającym na pełną samorealizację".

Czyje wsparcie czują firmy?

Spośród instytucji wspierających rozwój start-upów oraz przedsiębiorczości w Polsce respondenci stosunkowo najbardziej docenili PARP oraz, w następnej kolejności, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Bank Gospodarstwa Krajowego.

Wartości średnich oraz liczne negatywne głosy dotyczące wsparcia udzielanego przez poszczególne instytucje świadczą o niedostatecznym w oczach przedsiębiorców charakterze udzielanego im wsparcia.

Negatywne oceny instytucji wspierających działania firm mogą wynikać również z faktu, że bardzo liczna grupa respondentów nie spotkała się z ofertą żadnej z tych instytucji (42%). Do stosunkowo najliczniejszej grupy dotarła oferta PARP - wskazało ją aż 41%. respondentów.

Jest jeszcze dużo do zrobienia

"Niestety z badania wynika, że jeszcze dużo jest do zrobienia. Mimo pozytywnych sygnałów z rynku, musimy pracować jako administracja nad pozytywnym klimatem dotyczącym przedsiębiorczości w Polsce" - powiedział Michał Bańka, dyrektor Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu w PARP.

Fundacja Obserwatorium Zarządzania

Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem wywiadów internetowych (CAWI) w dniach 28 - 30 stycznia 2015 roku na próbie 200 polskich przedsiębiorców.

Więcej informacji o badaniu:

Agata Gotowczyc

Menedżer projektów badawczych

tel. +48 22 314 14 26

e-mail: agata.gotowczyc@obserwatorium.pl

Źródło informacji: Fundacja Obserwatorium Zarządzania

UWAGA: Za materiał opublikowany przez Centrum Prasowe PAP odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. (Centrum Prasowe PAP)

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.04.2015, 12:35
Źródło informacji Fundacja Obserwatorium Zarządzania
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ