Newsletter

MPiT: Marcin Ociepa wziął udział w uroczystości otwarcia Business&Science Poland w Brukseli (komunikat)

16.05.2019, 17:28aktualizacja: 16.05.2019, 17:28

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MPiT informuje:

Dziś w Brukseli z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, wiceszefa Komisji Europejskiej Marosza Szefczovicza i wiceministra przedsiębiorczości i technologii Marcina Ociepy nastąpiło otwarcie Business & Science Poland (BSP). Celem powołania, zainicjowanego przez MPiT i biznes, BSP jest zwiększenie wpływu Polski i naszych przedsiębiorców na proces legislacyjny w Brukseli.

"Uwzględniając potencjał polskiej gospodarki, nasz wpływ na europejski proces legislacyjny jest nieproporcjonalnie mały. BSP, który ma pilnować naszych interesów w Brukseli, ma tę lukę wypełnić. To o tyle ważne, że 75% prawa obowiązującego w Polsce wynika z przepisów unijnych. Zaś regulacje prawne to jeden z tych czynników zewnętrznych, które najmocniej wpływają na funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa" – mówił podczas uroczystości Marcin Ociepa.

Inne kraje UE już od lat mają w Brukseli swoją mocną reprezentację. To np. Austriacka Federalna Izba Gospodarcza (Wirtschaftskammer Österreich - WKÖ), organizacja niemieckiego sektora przemysłowego i dostawców usług przemysłowych (Bundesverband der Deutschen Industrie), Cypryjska Izba Przemysłowo-Handlowa (Cyprus Chamber of Commerce and Industry - CCCI), czy Konfederacja Szwedzkich Przedsiębiorstw (Svenskt Näringsliv - SN).

Wiceszef MPiT podkreślił też: "Polskie firmy, aby być słyszane i skutecznie działać w Brukseli, powinny stale monitorować unijne plany legislacyjne i przedstawiać swoje postulaty od samego początku procesu legislacyjnego. Regulacje te w ogromnej mierze wpływają przecież na ich rozwój. Prezentowanie polskiego stanowiska wobec wspólnotowych instytucji oraz stały dialog z unijnymi decydentami, to konieczny warunek rozwoju naszej gospodarki.

Co to jest BSP?

BSP to Związek Pracodawców zarejestrowany w Polsce. Jego prezesem jest Tomasz Chmal, adwokat, b. członek zarządu Instytutu Sobieskiego, współzałożyciel Polskiej Izby Magazynowania Energii, a wiceprezesem, Piotr Dytko, menedżer z bogatym doświadczeniem w sektorze prywatnym i publicznym.

Do BSP należą polskie podmioty, takie jak: Orlen, Lotos, LOT, Grupa Azoty, KGHM, Polskie Porty Lotnicze, ARP, Totalizator Sportowy, GPW, PWPW, Poczta Polska, Invest Park.

Misją nowo powołanej instytucji jest wspieranie jej członków w reprezentowaniu ich interesów, a także polskiej nauki, na forum Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego czy Rady Europejskiej.

BSP będzie też pomagać w programowaniu i wydatkowaniu środków unijnych na naukę, badania i rozwój oraz inwestycje. Jak również wspierać organizacje branżowe, zrzeszające polskich przedsiębiorców, w tym z sektora MŚP.

W brukselskim biurze BSP polskie podmioty będą mogły skorzystać z: wsparcia administracyjnego i merytorycznego; biura z zapleczem, zapewniającym komfortowe warunki pracy; sali konferencyjnej; różnorodnych wydarzeń o charakterze szkoleniowym, dyskusyjnym i networkingowym oraz wirtualnego adresu firmy w prestiżowej części miasta.

Jak dotychczas Polska radziła sobie z lobbingiem w Brukseli?

Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, opracowanego na zlecenie MPiT, na początku 2019 roku polskie interesy w UE reprezentowało 221 podmiotów, z których tylko 20 miało biuro w Brukseli.

Ogółem działalność lobbingową w stolicy Belgii prowadzi około 12 tys. podmiotów z różnych państw członkowskich. Organizacje reprezentujące polskich przedsiębiorców stanowią więc niespełna 2% podmiotów współpracujących z instytucjami unijnymi w stolicy Belgii. Zaangażowanie polskich firm w proces tworzenia prawa na forum Unii Europejskiej jest zatem niewielkie, biorąc pod uwagę to, że Polska jest ósmą gospodarką w Unii Europejskiej.

Zasięg aktywności lobbingowej polskiego biznesu można też uznać za skromny, gdy mierzy się go liczbą spotkań na wysokim szczeblu w Komisji Europejskiej, czy też akredytacjami przy Parlamencie Europejskim. Od grudnia 2014 r. jedynie 28 polskich podmiotów lobbujących na forum Unii Europejskiej w sprawach gospodarczych (w tym 7 ze stałym biurem w Brukseli) uczestniczyło w spotkaniach z wysokimi rangą urzędnikami Komisji Europejskiej (10 zaledwie w jednym). Z kolei akredytacje Parlamentu Europejskiego miało 16 podmiotów (łącznie 28 osób).

Podobnie jak inne kraje postkomunistyczne, także Polska charakteryzuje się relatywnie słabym rozumieniem procesu stanowienia prawa i lobbingu na poziomie UE. W dużej mierze jest to wynik niższych zasobów kapitałowych oraz słabej organizacji przedsiębiorców w kraju. W relacjach z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim istotne znaczenie ma to, w jakim stopniu firma lub organizacja pracodawców reprezentuje sektor biznesowy. Miernikami reprezentatywności może być np. liczba członków organizacji lub liczba pracowników. Odsetek polskich organizacji lobbingowych o bardzo dużej liczbie członków (powyżej 500) wyniósł zaledwie 2% wobec 28% w przypadku francuskich i 23% brytyjskich (EUROLOB II).

Mała liczebność grona działającego w Brukseli na rzecz polskich firm powoduje, że postulaty naszych przedsiębiorców nie są tam wystarczająco słyszane. Jednym z przykładów istotnego wpływu unijnych regulacji na polską gospodarkę są przepisy dotyczące międzynarodowego transportu drogowego w państwach Unii Europejskiej. Prace nad zmianami do dyrektywy z 1996 roku trwają od 2017 roku. Nadal nie wszystkie kwestie są ustalone, a stanowiska różnych stron zmieniają się. Proces stanowienia prawa w stolicy Unii jest bardzo dynamiczny i ma na niego wpływ wiele organizacji oraz ogromna liczba decydentów. Aby odgrywać w nim większą rolę, należy go bardzo dobrze rozumieć, przebywać na stałe w Brukseli i dysponować szeroką siecią relacji.

Działające w Polsce przedsiębiorstwa i organizacje przedsiębiorców są skupione głównie na działalności lobbingowej w kraju. Tymczasem główne kierunki polskich działań regulacyjnych kształtowane i opracowywane są przede wszystkim w Brukseli, a w kraju następuje jedynie ich implementacja.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mgost/ mam/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 16.05.2019, 17:28
Źródło informacji MPiT
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii