Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MPiT informuje:
Rusza program Poland Prize, który ma przyciągać do Polski zagraniczne start-upy. Ułatwienia w osiedlaniu się, akceleracja i granty pozwolą innowatorom z zagranicy stworzyć na początek około 50 firm oferujących nowe produkty lub usługi. Uruchomienie pilotażu ogłosiły Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii oraz Patrycja Klarecka, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
– Dzięki Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Programowi Start in Poland oraz instrumentom oferowanym w Grupie Polskiego Funduszu Rozwoju, tworzymy w Polsce dobry rynek dla innowacyjnych przedsięwzięć. Kiedyś część polskich innowatorów szukała możliwości rozwoju poza granicami kraju, a dzisiaj nie tylko zapewniamy im warunki do działania w Polsce, ale idziemy krok dalej – chcemy ściągać do siebie nowe talenty z zagranicy. Ludzi, którzy realizując własne wizje w Polsce przyczynią się do rozwoju naszego kraju – powiedziała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz o pilotażowym programie Poland Prize.
Czym jest Poland Prize i jakie są jego założenia?
Poland Prize jest częścią programu Start in Poland, który tworzy w Polsce warunki do rozwoju start-upów na każdym etapie – od fazy inkubacji, poprzez rozwój, aż po ekspansję zagraniczną. Poland Prize da podobne możliwości najlepszym startupom z zagranicy. Potencjał dla rozwoju startupów w Polsce jest znaczący. W roku 2023 r. mają one generować nawet 2,2 mld zł, a liczba stworzonych dzięki nim miejsc pracy ma osiągnąć ponad 50 tysięcy (Deloitte „Diagnoza ekosystemu start-upów w Polsce”).
Za realizację pilotażu odpowiadać będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Agencja wybierze trzech operatorów programu. Będą to instytucje, których zadaniem będzie aktywne wyszukiwanie za granicą osób chętnych do założenia w Polsce firmy oraz ocena, czy dane przedsięwzięcie ma szansę na komercjalizację. Do zaproszenia do programu konieczny będzie także list intencyjny ze strony polskiej, np. od funduszu inwestycyjnego czy partnera branżowego, które będą zainteresowane ofertą start-upu. Pozwoli to na dokonanie wstępnej selekcji i ocenę przedstawionego pomysłu (jeszcze, kiedy jego autor jest w swoim kraju) oraz rozeznanie na polskim rynku czy jest zapotrzebowanie na dany produkt lub usługę.
– Polska jest dużym, atrakcyjnym rynkiem dla prowadzenia innowacyjnego biznesu – poprawiają się wskaźniki zamożności klientów i rosną ich oczekiwania wobec oferowanych produktów i usług. W naszym kraju jest dziś dobry klimat do rozwoju start-upów – są pieniądze, klienci, wsparcie ze strony państwa. Polska jest też trampoliną do rozwoju na nowe rynki. PARP ma doświadczenie w akceleracji start-upów. Poland Prize zapewni kompleksowe wsparcie dla młodych innowatorów z zagranicy: od pomocy w osiedleniu się i rozpoczęciu działalności gospodarczej, po kontakty biznesowe z dużymi firmami i inwestorami. Zależy nam, by uczestnicy programu zostali w Polsce po jego zakończeniu i rozwijali swoje innowacyjne pomysły – wyjaśniła Patrycja Klarecka prezes PARP.
Szczegóły działania Poland Prize
Operator, dokonując oceny propozycji przedstawionych przez start-upy, będzie brał pod uwagę nowatorstwo proponowanych rozwiązań i pomysłów, szacunkową wartość projektu/pomysłu oraz posiadanie przez start-up możliwości dalszego rozwoju i prowadzenia działalności na rynkach globalnych.
Osiedlaniu się twórców nowatorskich firm w Polsce, pomoże tzw. dedykowana ścieżka wizowa. Wykorzysta ona procedurę zaproszenia, które znacząco ułatwi i przyspieszy uzyskanie wizy. Ponadto specjalnie wybrana osoba (konsjerż) będzie wspierała cudzoziemca (językowo i merytorycznie) w codziennych wyzwaniach – zarówno tych związanych z pobytem w nowym kraju, jak i tych stricte związanych z założeniem działalności gospodarczej (kontakty z urzędami, bankiem, pomoc w rejestracji firmy oraz w złożeniu wniosku o pozwolenie na pobyt czasowy).
Jakie wsparcie dla start-upów
Działania prowadzone w trakcie procesu akceleracyjnego będą obejmowały usługi mentoringu, doradztwo księgowo-prawne, specjalistyczne doradztwo technologiczne oraz networking – czyli działania służące włączeniu nowej firmy w polski ekosystem start-upowy, pozyskiwanie inwestorów, finansowania zewnętrznego, kooperantów oraz potencjalnych klientów.
Start-upy zakwalifikowane do akceleracji otrzymają grant w wysokości maksymalnie 200 tys. zł, przeznaczony na rozwój produktu i wynagrodzenia dla osób zaangażowanych
w realizację przedsięwzięcia. Wypłata grantu nastąpi w transzach, po osiągnieciu celów zdefiniowanych w poszczególnych etapach programu. Wsparcie wypłacane start-upom będzie w całości finansowane ze środków PARP, a rozdzielane za pośrednictwem operatora, który sam będzie musiał sfinansować co najmniej 20 proc. swoich kosztów operacyjnych związanych z realizacją projektu.
Start – upowy pilotaż
W pilotażowym programie weźmie udział około 50 start-upów (ok. 150 cudzoziemców). Na podstawie tych doświadczeń dokonane będą analizy na temat realizacji podobnego programu w szerszym zakresie.
– Staraliśmy się, aby program Poland Prize był unikatowy i atrakcyjny, ale też wpisywał się w polski system prawny. Dajemy zagranicznym start-upom takie same warunki do rozpoczęcia biznesu jak polskim. Liczymy, że staną się one nieodłącznym elementem polskiego start-upowego ekosytemu. W końcu innowacyjność karmi się różnorodnością – podsumowała założenia programu minister Emilewicz.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ nmk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.02.2018, 17:10 |
Źródło informacji | MPiT |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |