Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MPiT informuje:
Od dziś do 9 września br. można składać wnioski w konkursie na operatora pilotażowego projektu "Szkoła dla Innowatora". Przedsięwzięcie jest wspólną inicjatywą Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ma się przyczynić do wypracowania i przetestowania rozwiązań służących kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji proinnowacyjnych w systemie oświaty oraz przygotowania rekomendacji w tym zakresie.
Kompetencje proinnowacyjne to zestaw umiejętności, postaw i zachowań sprzyjających powstawaniu, rozwojowi i weryfikacji pomysłów oraz innowacyjnych rozwiązań. Nazywane są często kompetencjami kluczowymi i obejmują m.in.: zdolność kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów, zdolność do samodzielnego podejmowania decyzji, odwagę w podejmowaniu ryzyka, wytrwałość czy też współpracę i współdziałanie w grupie. Są to umiejętności uniwersalne i horyzontalne. Zmieniają sam proces uczenia się i jego rezultaty, niezależnie od nauczanego przedmiotu i etapu edukacji, a w kontekście rozwoju zawodowego, także niezależnie od miejsca pracy i wybranej ścieżki kariery. Bezpośrednio wpływają one na skłonność i zdolność do tworzenia, rozwijania i wykorzystywania nowatorskich pomysłów i rozwiązań.
Wnioski aplikacyjne można składać od 19 sierpnia do 9 września 2019 r. Wartość grantu nie może przekroczyć 10 mln zł, zaś czas na jego realizację zaplanowano w okresie październik 2019 – sierpień 2022 r. Podczas pilotażu, w wybranych 20 szkołach podstawowych, zostanie przetestowany model nauczania kompetencji proinnowacyjnych.
Realizacja projektu pilotażowego "Szkoła dla Innowatora" zostanie powierzona operatorowi wyłonionemu w drodze konkursu. O grant mogą ubiegać się instytucje (osoby prawne), których celem jest rozwój edukacji, poprawa jakości i efektywności systemu oświaty i/lub rozwój metod i narzędzi edukacyjnych. Potencjalny beneficjent musi spełniać kryteria oceny określone w regulaminie konkursu, czyli m.in. mieć doświadczenie w realizacji projektów lub programów dotyczących rozwoju kompetencji proinnowacyjnych uczniów w systemie edukacyjnym i dysponować zespołem osób, które dysponują wiedzą i doświadczeniem niezbędnymi do realizacji projektu.
Pilotaż na bazie raportu
Projekt "Szkoła dla innowatora" powstał na podstawie rekomendacji z raportu, jaki na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przygotował zespół ekspertów pod kierunkiem prof. Jana Fazlagica. Raport dotyczy kształtowania wśród uczniów polskich szkół kompetencji, które sprzyjają tworzeniu przez nich innowacyjnych rozwiązań na różnych etapach życia i w różnych okolicznościach, zarówno podczas edukacji szkolnej, jak również w trakcie kariery zawodowej i w czasie wolnym. Raport zawiera katalog kompetencji proinnowacyjnych oraz interesujące przykłady ich wzmacniania w najbardziej innowacyjnych krajach świata.
Z opracowania wynika, że dalszy rozwój polskiej gospodarki oparty na technologiach i innowacjach wymaga kształtowania takich kompetencji, jak:
- kreatywność,
- zdolność rozwiązywania problemów,
- skłonność do podejmowania ryzyka,
- wytrwałość czy umiejętność współpracy w grupie i współtworzenia.
Od takich umiejętności menedżerów i pracowników w coraz większym stopniu zależy sukces rynkowy przedsiębiorstw w nowoczesnej gospodarce XXI wieku.
Plan realizacji projektu – krok po kroku
W pierwszym etapie projektu, wspólnie z ekspertami krajowymi i zagranicznymi oraz nauczycielami biorącymi udział w pilotażu, zaplanowano opracowanie metod nauczania kompetencji proinnowacyjnych oraz materiałów dla uczniów i nauczycieli. W kolejnym etapie zostaną one przetestowane w skali mikro, czyli w wybranych szkołach na terenie całego kraju, po uprzednim przygotowaniu nauczycieli i dyrektorów szkół.
Pilotaż zostanie przeprowadzony w wybranych klasach w 20 szkołach podstawowych, które zgłoszą chęć przystąpienia do tej inicjatywy. Pierwsze lekcje z wykorzystaniem nowo opracowanych rozwiązań zostaną przeprowadzone w roku szkolnym 2020/21 w siódmych klasach szkoły podstawowej.
Na podstawie zebranych doświadczeń i rezultatów pracy powstaną rekomendacje dla ministra edukacji oraz organów prowadzących szkoły. Będą one zawierały propozycje zmian systemowych dotyczących kształtowania kompetencji proinnowacyjnych w szkołach.
Więcej informacji na stronie
https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/szkola-dla-innowatora
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ mgost/ aj/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.08.2019, 13:17 |
Źródło informacji | MPiT |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |