Newsletter

MPiT: tworzenie trwałej kultury innowacyjności w Polsce (komunikat)

29.03.2019, 16:46aktualizacja: 29.03.2019, 16:46

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MPiT informuje:

"Szkoła dla innowatora. Kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych" to raport przygotowany na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w 2017 roku. Wnioski wynikające z tego opracowania posłużyły za rekomendacje do projektu pilotażowego MPiT i MEN "Szkoła dla innowatora", realizowanego jako element Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Opracowanie powstało z myślą o wsparciu nauczycieli i kadry zarządzającej oświatą w tworzeniu na poziomie szkoły i klasy praktycznych strategii dla rozwoju kompetencji proinnowacyjnych u polskich uczniów. Jego celem jest również wypracowanie propozycji zmian systemowych, które przyczynią się do promowania tego rodzaju kompetencji jako wartościowego elementu edukacji.

Z kolei zainspirowany raportem projekt – "Szkoła dla innowatora" ma za zadanie rozwinięcie praktycznych umiejętności pracy z uczniami, kształtowania kompetencji proinnowacyjnych uczniów oraz opracowanie rekomendacji w tym zakresie. Będzie on realizowany w roku szkolnym 2020/2021 w 20 szkołach w całej Polsce.

Efektem przedsięwzięcia będzie przygotowanie praktycznych strategii (propozycji działań) i narzędzi dla szkół, które mają wspierać rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów oraz nauczycieli. Istotne ma być również wypracowanie propozycji zmian systemowych, których wdrożenie sprzyjałoby uczynieniu ze szkół innowacyjnych środowisk pracy (nauczania – uczenia się).

Przejście z gospodarki imitacyjnej do gospodarki innowacyjnej to główna oś polityki gospodarczej rządu wyrażona w SOR. Przyswojenie innowacyjności jako podstawy rozwoju gospodarczego jest wyzwaniem dziejowym w obliczu rozgrywającej się na naszych oczach czwartej rewolucji przemysłowej. Jak wynika z praktycznie wszystkich raportów eksperckich publikowanych w ostatnich latach na świecie, w realiach gospodarki zautomatyzowanej gwałtownie wzrasta zapotrzebowanie na umiejętności interpersonalne oraz na pracę opartą na wiedzy i jej kreatywnym wykorzystaniu w celu zmierzenia się z niestandardowymi problemami i nowymi sytuacjami. Dalszy rozwój polskiej gospodarki musi opierać się na wiedzy i danych, co z kolei wymaga kształtowania – tak u uczniów, jak i nauczycieli - kreatywności, zdolności rozwiązywania problemów, podejmowaniu ryzyka, wytrwałości czy umiejętności współpracy w grupie projektowej.

Raport "Szkoła dla innowatora" prezentuje, jak inne państwa o uznawanych za przyjazne innowacyjności modelach edukacji – Izrael, USA, Dania, Finlandia, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Wielka Brytania - radzą sobie z przełamywaniem filozofii nauczania pochodzącej jeszcze z XIX w., która w realiach współczesnego świata uległa dezaktualizacji. Autorzy raportu na podstawie przeglądu sposobów funkcjonowania systemu edukacji w tych wybranych państwach zarekomendowali rozwiązania zasługujące na rozważenie, jeśli chodzi o możliwość wdrożenia w polskim systemie edukacji.

Przypomnijmy, że już od 2016 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje szereg działań na rzecz podniesienia kompetencji cyfrowych uczniów i wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, w tym kształtowania innowacyjności, kreatywności i przedsiębiorczości wśród młodych ludzi.

Zmieniona została podstawa programowa z informatyki, zwiększając liczbę godzin informatyki o 70. W zakresie matematyki nowa podstawa programowa kładzie nacisk na wyrobienie u uczniów intuicji matematycznych: rozwinięcie umiejętności wnioskowania, zdolności analitycznych, myślenia strategicznego oraz umiejętności krytycznego spojrzenia na rozwiązanie zadania. Z kolei zmiany w edukacji przyrodniczej, wdrażane sukcesywnie od roku szkolnego 2017/2018, ukierunkowane są na uczenie się przez doświadczenia i obserwacje oraz zastosowanie wiedzy w praktyce.

W polskich szkołach wprowadzamy prawdziwą rewolucję cyfrową. Wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji budujemy Ogólnopolską Sieć Edukacyjną. Do 2021 roku wszystkie szkoły w Polsce będą miały dostęp do szerokopasmowego internetu.

Wprowadzony został rządowy program "Aktywna Tablica", który pozwoli w ciągu trzech lat za kwotę 279 mln zł wyposażyć szkoły w urządzenia multimedialne zastępujące tradycyjne tablice w klasach lekcyjnych. Uruchamiane są też Centra Mistrzostwa Informatycznego. Za 50 mln zł w całej Polsce stworzonych zostanie minimum 700 kół zainteresowań dla 7 tysięcy uczniów wybitnie uzdolnionych w zakresie informatyki.

Pracownie do przedmiotów przyrodniczych są sukcesywanie doposażane (biologia, chemia, geografia i fizyka) – na ten cel przeznaczono ok. 320 mln zł w ciągu 4 lat. Stale wzbogaca się baza publicznych, bezpłatnych e-zasobów edukacyjnych przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego. Dostępne są one na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej do tworzenia i dystrybucji e-podręczników i e-materiałów www.epodreczniki.pl.

W ciągu ostatnich dwóch lat ponad 55 tys. nauczycieli uczestniczyło w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania nowych technologii w nauczaniu. W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa realizowane są również duże projekty rozwijające kompetencje nauczycieli.

MEN kładzie również nacisk na nabywanie przez uczniów kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ agzi/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.03.2019, 16:46
Źródło informacji MPiT
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ