Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MR informuje:
Dzięki wsparciu ze środków instrumentu „Łącząc Europę” PKP PLK przebudowała dwa skrzyżowania Centralnej Magistrali Kolejowej z drogami. W efekcie zwiększyło się bezpieczeństwo podróżnych, a pociągi mogą rozwijać większe prędkości.
PKP PLK SA zakończyła realizację projektu „Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”. Wartość projektu to 17,5 mln zł, a dofinansowanie unijne blisko 15 mln.
- Jest to pierwszy w Europie zakończony projekt inwestycyjny, który otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu „Łącząc Europę” – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Dzięki funduszom unijnym możliwe było zastąpienie bezkolizyjnymi wiaduktami skrzyżowań linii E65 z drogą rejonową nr 395 Ruda Pilczycka – Czermno oraz drogą lokalną nr 004420 Zabrodzie – Jamskie. Wcześniejszy, jednopoziomowy układ skrzyżowań kolejowo-drogowych ograniczał możliwości, jakie stwarza infrastruktura zmodernizowana na linii E65 w ramach innych projektów.
– W efekcie pociągi mogą jechać szybciej niż 160 km/h na kolejnych odcinkach magistrali. Oznacza to krótszy czas dojazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic – powiedział wiceminister. Obecnie możliwe jest zwiększenie maksymalnej prędkości do 200 km/h na odcinku Olszamowice – Włoszczowa Północ.
Dzięki inwestycji poprawiło się również bezpieczeństwo osób korzystających z przejazdów i podróżujących koleją. Nie ma już ryzyka kolizji samochodu z pociągiem na przejeździe. Takie zdarzenie jest drugim najczęstszym rodzajem wypadków na polskiej sieci kolejowej.
Inwestycja to część większego projektu - modernizacji linii kolejowej E65, który jest fragmentem korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk.
# # #
Zarządzany przez Komisję Europejską instrument „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.
Przeznaczona dla Polski pula środków na inwestycje w sektorze transportu wynosi 4,14 mld euro. Fundusze są dzielone w ramach konkursów. W pierwszym Polska otrzymała 1,94 mld euro na realizację 17 projektów (w tym na ukończoną inwestycję PKP PLK SA).
W czerwcu Komisja Europejska przekazała krajom członkowskim propozycję podziału środków z budżetu drugiego konkursu. Polska ma otrzymać blisko 1,9 mld euro.
Propozycja wymaga jeszcze akceptacji państw członkowskich w ramach Komitetu CEF. Zatwierdzenie dofinansowania będzie oznaczać, że Polska otrzyma (łącznie w ramach pierwszego i drugiego konkursu) 3,84 mld euro, wykorzystując tym samym 93 proc. środków z koperty narodowej.
Beneficjentami projektów rekomendowanych przez Komisję Europejską w ramach II naboru CEF są:
• PKP PLK S.A (10 projektów na łączną kwotę dofinansowania 1,64 mld EUR),
• Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (1 projekt z zakresu ITS - dofinansowanie 123 mln EUR),
• Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. (3 projekty, na łączną kwotę dofinansowania 119 mln EUR),
• Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (1 projekt, na łączną kwotę dofinansowania 5,6 mln EUR),
• Cargotor Sp. z.o.o. (1 projekt - dofinansowanie 3 mln EUR).
O pozostałe środki z koperty narodowej Polska będzie ubiegać się w ramach trzeciego konkursu CEF, którego ogłoszenie planowane jest przez Komisję Europejską na przełomie września i października.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ pd/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.07.2016, 12:57 |
Źródło informacji | MR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |