Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MR informuje:
Od 4 maja br. otwieramy, galerie i centra handlowe. Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i przedstawicielami zainteresowanych środowisk przygotowało wytyczne dla poszczególnych branż. Ich celem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka zakażenia koronawirusem. Szczegółowe informacje są dostępne pod adresem www.gov.pl/rozwój/wytyczne-dla-branz.
Po weekendzie majowym będziemy powoli wracać do tzw. nowej normalności. Mają nam w tym pomóc wytyczne, które zostały przygotowane dla odmrażanych sektorów polskiej gospodarki. Dotyczą one również funkcjonowanie obiektów handlowych o powierzchni powyżej 2000 m kw. (galerii handlowych, parków handlowych i obiektów handlowych nieprowadzących przeważającej działalności spożywczej).
Nowe zasady funkcjonowania galerii i centrów handlowych
Na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych działalność gospodarczą mogą prowadzić wszystkie sklepy z wyłączeniem:
- Stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin);
- Stref gier;
- Kin.
Sugerujemy organizację stanowisk pracy w sklepach z zachowaniem 2-metrowej odległości między pracownikami i klientami galerii.
Rekomendujemy organizację pracy pracowników z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego.
Należy ograniczyć do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych. Spotkania powinny być prowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości między osobami (minimum 2 m). W miarę możliwości lepiej wybierać kontakt telefoniczny i/lub mailowy.
Klienci powinni też mieć możliwość zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie znajdującym się na terenie obiektu handlowego lub w punkcie ustanowionym przez zarządcę obiektu. ewentualnie ustawienie automatów do zakupu maseczek.
Właściciele sklepów znajdujących się na terenie galerii lub centrów handlowych są zobligowani do zainstalowania możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejściach (również do placówek wewnątrz), a także w toaletach i przy kasach.
Natomiast klienci mają obowiązek noszenia w sklepach rękawiczek jednorazowych (lub rękawiczek foliowych) zapewnionych przez operatora danego sklepu.
Wyspy handlowe
Dozwolona jest działalność wysp handlowych, pod warunkiem, że lady prezentacyjne lub stanowiska kasowe są oddzielone przesłonami z tworzywa sztucznego, które oddzielają obsługę wyspy od klientów, a obsługa zakrywa usta i nos za pomocą maski, maseczki lub przyłbicy oraz obsługuje klientów w rękawiczkach jednorazowych.
Dostęp do wewnętrznych stref wyspy handlowej powinna mieć wyłącznie jej obsługa, a przy wyspie handlowej może być obsługiwana, w tym samym czasie, 1 osoba. Wyspy powinny zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk. Ich obsługa nie może ograniczać ciągu komunikacyjnego (zapewnione minimum 3m przejścia z każdej strony) i musi zapewnić bezpieczny dystans wokół wyspy (2m po promieniu). Dodatkowo na pasażu, za pomocą taśmy, należy wyznaczyć miejsca obsługi klienta zapewniające bezpieczną obsługę kolejki.
Strefa gastronomiczna
Na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych należy stworzyć wydzielone strefy gastronomicznej z widoczną, fizyczną barierą oddzielającą. W każdej strefie na jedną osobę powinno przypadać min. 15 m kw.
Osobami stojące w kolejce powinny stać w 2-metrowych odstępach. W utrzymaniu odpowiedniego dystansu powinny im pomóc umieszczone w widocznych miejscach wskazówki (naklejki na podłodze lub stojące znaki).
Od 4 maja, czyli od momentu otwarcia galerii i centrów handlowych w ramach odmrażania gospodarki, w strefie gastronomicznej będzie można kupować żywność wyłącznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogą być spożywane na miejscu, czyli na terenie galerii, ani na ulicy.
Infrastruktura współtowarzysząca
Klienci są zobligowani do parkowania na co drugim miejscu, a w przypadku braku takiej możliwości o zachowanie dystansu przy wsiadaniu/wysiadaniu z pojazdów.
Z codziennego użytku pozostają wyłączone wszelkiego rodzaju fontanny, place zabaw i kąciki zabaw. Nie wolno również korzystać z szatni, przechowalni ubrań i przedmiotów.
Podstawy nowej normalności – najważniejsze stałe zasady bezpieczeństwa
Stopniowy powrót do normalności nie zwalnia nas ze stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Muszą one stać się podstawą naszego codziennego funkcjonowania. O czym należy pamiętać szczególnie?
- Zachowuj 2-metrową odległość od innych w przestrzeni publicznej.
- Obowiązkowo zasłaniaj nos i usta w miejscach publicznych.
- Ściśle przestrzegaj zasad sanitarnych w miejscach gromadzenia ludzi (dezynfekcja i utrzymanie odpowiedniego dystansu).
- Kwarantanna i izolacja dla osób zarażonych lub potencjalnie zarażonych.
Załączniki – instrukcje:
- mycia rąk
https://gis.gov.pl/zdrowie/zasady-prawidlowego-mycia-rak/
- dezynfekcji rąk
https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/
- prawidłowego zdejmowania maseczki
https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/
- prawidłowego zdejmowania rękawiczek
https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ jml/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.05.2020, 15:54 |
Źródło informacji | MR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |