Newsletter

MR: program gospodarczy dla polskich przedsiębiorców w ramach ASTANA EXPO 2017 (komunikat)

06.04.2017, 18:43aktualizacja: 06.04.2017, 18:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MR informuje:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) razem z Ministerstwem Rozwoju przygotowała program gospodarczy dla przedsiębiorców, który jest elementem udziału naszego kraju w Astana EXPO 2017. Działania obu instytucji będą skoncentrowane na wsparciu polskich przedsiębiorców przy poszukiwaniu kazachskich partnerów gospodarczych oraz rozwoju nowych obszarów współpracy. Program ma też służyć promocji polskich osiągnięć naukowych i technologicznych.

Kazachstan jest najważniejszym partnerem gospodarczym Polski w Azji Centralnej. Znaczenie Kazachstanu dla polskich firm wynika z jego strategicznego położenia (na szlaku prowadzącym z Chin do Europy), przynależności do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, chłonności rynku wewnętrznego oraz szerokiego programu inwestycji publicznych.

– Kulminacyjnym punktem programu gospodarczego realizowanego w ramach EXPO będzie Polsko-Kazachstańskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się w Astanie 6 września 2017 r. Do udziału w tym wydarzeniu, połączonym z giełdą kontaktów gospodarczych, zaprosiliśmy polskich przedsiębiorcyów zainteresowanych nawiązaniem lub rozszerzeniem kontaktów gospodarczych z Kazachstanem – powiedziała Nina Dobrzyńska, Zastępca Prezesa PARP.

Inne komponenty programu gospodarczego towarzyszącego wystawie EXPO stanowią:

- promocja potencjału polskiej gospodarki oraz firm w ramach ekspozycji polski na Wystawie,

- organizacja stoisk narodowych podczas najważniejszych targów wystawienniczych w Kazachstanie,

- wydanie publikacji – katalogu polskich firm skierowanego do kazachskich przedsiębiorców.

W polskim eksporcie do Kazachstanu ważną rolę odgrywają towary przemysłowe, klasyfikowane w grupie wyrobów przemysłu elektromaszynowego, chemicznego (w tym produkty farmaceutyczne) oraz artykuły rolno-spożywcze. Głównymi partnerami gospodarczymi Kazachstanu są państwa WNP (szczególnie Rosja i Białoruś) oraz Chiny. Spośród krajów UE więcej od Polski do Kazachstanu eksportują jedynie Niemcy, Włochy, Francja i Wielka Brytania.

Udział naszego kraju w Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017 daje szansę na pogłębienie polsko-kazachskiej współpracy gospodarczej zarówno w obszarze handlu, jak i wzajemnych inwestycji.

Polska będzie promowana podczas wystawy EXPO również jako kierunek turystyczny. Wraz z uruchomieniem bezpośrednich połączeń lotniczych pomiędzy Warszawą i Astaną, przyczyni się to do zwiększenia liczby kazachskich turystów odwiedzających nasz kraj.

Po raz pierwszy w historii udziału Polski w EXPO, polskie firmy mogą skorzystać ze wsparcia na działania promocyjne realizowane w Kazachstanie, równolegle do Wystawy EXPO. Źródłem finansowania takich działań mogą być fundusze unijne pochodzące z poddziałanie 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand” Programu Inteligentny Rozwój.

Ze wsparcia mogą skorzystać przedsiębiorcy reprezentujący 12 priorytetowych branż wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie udziału w imprezach wystawienniczych i promocyjnych na terenie Kazachstanu, w tym w:

- Targach „KazComac”, odbywających się w Ałmacie we wrześniu 2017, 2018 i 2019 r. (branża budowlana i przemysłowa);

- Targach „Mining Week Kazakhstan”, odbywających się w Karagandzie w czerwcu 2017, 2018 i 2019 r. (branża maszynowa);

- Targach „MiningWorld Central Asia /Metaltech Central Asia”, odbywających się Ałmacie we wrześniu 2017, 2018 i 2019 r. (branża maszynowa);

- Targach „AgroWorld Kazakhstan / World Food Tech”, odbywających się w Ałmacie w listopadzie 2017, 2018 i 2019 r. (branża maszynowa);

- Targach „Kazbuild/ WorldBuild Almaty”, odbywających się w Ałmacie we wrześniu 2017, 2018 oraz 2019 r. (branża budowlana oraz materiałów budowlanych);

- Targach „Power – KAZ- Industry”, odbywających się w Ałmacie w maju 2017, 2018 i 2019 r. (branża budowlana oraz materiałów budowlanych);

- Targach „Kazakhstan International Healthcare Exhibition (KIHE)”, odbywających się w Ałmacie w maju 2017 r, 2018 i 2019 r. (branża urządzeń medycznych oraz usług zdrowotnych);

- Targach „Central Asia Fashion”, odbywających się w Ałmacie w marcu i wrześniu 2017, 2018 i 2019 r. (branże: tekstylna, obuwnicza i jubilerska);

- Targach „Aru Almaty”, odbywających się w Ałmacie w kwietniu 2017, 2018 i 2019 r. (branże: tekstylna, obuwnicza i jubilerska);

- Targach „Aru Astana EXPO”, odbywających się w Astanie w grudniu 2017, 2018 i 2019 r. (branże: tekstylna, obuwnicza i jubilerska);

- Wystawach „Homedeco”, odbywających się w Ałmacie w marcu 2017, 2018 oraz 2019 r. (branża meblarska);

- Wystawach „Furniture Interior”, odbywających się w Ałmacie w czerwcu 2017, 2018 i 2019 r. (branża meblarska);

- Targach „World Food Kazachstan”, odbywających się w Ałmacie w listopadzie 2017, 2018 i 2019 r. (branża spożywcza);

- Wystawach „Astana Zdorovie/Healthcare Exhibition”, odbywających się w Astanie w sierpniu 2017, 2018 i 2019 r. (branża usług zdrowotnych).

Konkursy organizowane przez PARP w ramach działania „Go to Brand”, w ramach których można finansować działania promocyjne realizowane na terenie Kazachstanu, cieszą się ogromnym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców. Przykładowo, w konkursie odbywającym się w styczniu i lutym br. przedsiębiorcy złożyli łącznie 778 wniosków na kwotę ok. 430 mln zł.

Ponadto Ministerstwo Rozwoju wraz z PARP przygotowało specjalną ofertę skierowaną do firm zainteresowanych udziałem w programie promocji gospodarczej, realizowanym równolegle do wystawy EXPO w 2017 r. Z tej szansy skorzystało 12 firm, które aplikowały o środki w dodatkowym konkursie realizowanym w ramach działania „Go to Brand”, zorganizowanym przez Agencję.

Przedsiębiorcy, którzy nie zdecydują się na przygotowanie własnych stoisk podczas targów odbywających się w Kazachstanie, mogą dla celów promocji wykorzystać stoiska narodowe organizowane przez PARP.

Stoiska narodowe zostaną przygotowane w ramach programu gospodarczego podczas:

- Międzynarodowych targów „Mininig Week” w Karagandzie, w dniach 27-29 czerwca 2017 r.;

- Międzynarodowych targów budowlanych „Kazbuild/Aqua Therm” w Ałamacie, w dniach 5-7 września 2017 r.;

- Międzynarodowych targów „Mininig World Central Asia Exhibition” w Ałmacie, w dniach 20-22 września 2017 r.;

- Międzynarodowych targach Power/ReEnergy/Lighting w Ałmacie, w dniach 24-26 października 2017 r.

Podczas każdej z wymienionych imprez PARP oferuje zainteresowanym firmom miejsce do spotkań biznesowych na stoisku, możliwość ekspozycji materiałów promocyjnych w formie papierowej oraz multimedialnej jak również udział w spotkaniach b2b.

Kolejną szansą na promocję w Kazachstanie polskim firmom daje katalog wydawany przez PARP. Firmy reprezentujące branże zbieżne z tematyką EXPO mogą w nim zamieścić nieodpłatnie informacje na temat swojej oferty skierowanej na rynek kazachski.

Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w programie promocji gospodarczej podczas Międzynarodowej Wystawy EXPO powinni kontaktować się z Departamentem Promocji Gospodarczej PARP za pośrednictwem strony internetowej EXPO o adresie www.expo.gov.pl lub telefonicznie pod numerem 22 432 72 01 oraz 22 432 83 74.

Więcej informacji:

Katarzyna Jaroszewicz, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, katarzyna_jaroszewicz@parp.gov.pl, tel.: 22 432 89 61

Oficjalna strona poświęcona udziałowi Polski w EXPO 2017: www.expo.gov.pl

Oficjalna strona EXPO 2015: www.expo2017Astana.com

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mż/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.04.2017, 18:43
Źródło informacji MR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ