Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MR informuje:
Polska rośnie na lidera w produkcji inteligentnej elektroniki użytkowej. Z taśm produkcyjnych fabryk urządzeń RTV i AGD w Polsce coraz więcej schodzi smart produktów, a producenci większe środki inwestują w budowę centrów R&D w naszym kraju. Co istotne, zdecydowana większość z tych urządzeń wysyłanych jest za granicę. Jak wynika z raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” opracowanego przez ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwo Rozwoju Polacy coraz więcej wydają również na nowoczesne telewizory czy duży sprzęt AGD.
Sektor elektroniki użytkowej to dziś jeden z kluczowych atutów IV rewolucji, w której Polska bierze aktywnie udział. Nasz rząd jako pierwszy w Polsce stworzył kompleksowy ekosystem dla rozwoju innowacji, składający się z szeregu ulg podatkowych, instrumentów wsparcia finansowego i rozwiązań ułatwiających współpracę nauki z biznesem. Natomiast synergia globalnych koncernów obecnych w Polsce z coraz silniejszymi krajowymi inwestorami pozwalana nam mierzyć wysoko i odbudowywać potencjał polskiej branży elektroniki użytkowej – mówi wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.
Producenci sprzętu AGD i RTV coraz chętniej wybierają Polskę jako miejsce dla swoich ośrodków R&D. Doceniają wartość polskiego zaplecza technicznego i naukowego. Jest to istotne z punktu widzenia całej polskiej gospodarki. Bo rozwiązane tworzone w centrach R&D są wykorzystywane przy produkcji urządzeń z sektora elektronicznego na całym świecie, więc tym samym rośnie znaczenie polskiej gospodarki w skali globalnej – podkreśla Prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik. Jego zdaniem należy zrobić wszystko, by wspierać działalność młodych inżynierów i start-upów tak, by ich potencjał był wykorzystywany w kraju, przy tworzeniu polskich, innowacyjnych produktów, które będą mogły śmiało konkurować na światowych rynkach:
Dziś wielu zdolnych młodych ludzi pracuje dla zagranicznych koncernów. Wspólnie musimy odwrócić ten trend tak, by w przyszłości byli oni jeszcze większym kołem napędowym polskiej gospodarki .
Według autorów raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” sektor elektroniki użytkowej jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Jego udział w krajowym wzroście gospodarczym systematycznie rośnie. W 2016 r. przychody tego sektora tylko w segmencie urządzeń AGD wyniosły prawie 5 mld euro, co dało naszemu krajowi trzecią pozycję w Europie. Lepsze wyniki osiągnęli tylko Niemcy i Włosi.
Tak dobre rezultaty to głównie wynik ogromnej wielkości eksportu sprzętu elektronicznego. W 2016 r. aż 87 proc. produkcji urządzeń AGD trafiło na rynki zagraniczne, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Polska jest także największym producentem i przy tym eksporterem telewizorów w Europie. Za granicę rokrocznie wysyłanych jest niemal 90 proc. ich produkcji.
Polacy coraz więcej wydają na elektronikę
Stabilna jest także sprzedaż urządzeń RTV i AGD w kraju. Jak wynika z raportu ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwa Rozwoju, wydatki polskich konsumentów na elektronikę użytkową zbliżają się do tych, które ponoszą mieszkańcy Europy Zachodniej. W 2015 r. pod tym względem brakowało nam
około trzech lat, w 2016 roku dwóch lat, a w tym roku ten dystans skurczył się do roku. Polacy coraz bardziej zwracają też uwagę na oferowane przez producentów rozwiązania technologiczne i są skłonni wydawać więcej, jeżeli widzą, że w zamian otrzymają więcej korzyści. Jak wynika z raportu, przeciętny Polak wymienia telewizor średnio co 7 lat, a lodówkę co 8 lat. To oznacza, że rocznie polskie gospodarstwo domowe przeznacza na zakup telewizora 270 zł i 200 zł na lodówkę.
Smart produkty szansą dla polskiej gospodarki
Raport podaje, że ogromną szansą dla polskiego sektora elektroniki użytkowej jest rosnące zapotrzebowanie na urządzenia wykorzystujące rozwiązania typu Smart Home. W Polsce coraz więcej sprzętu AGD i RTV powstającego w Polsce produkowane jest w technologii smart (connected). Produkcją inteligentnych rozwiązań w naszym kraju zajmuje się obecnie 10 fabryk, gdzie powstają najnowszej generacji telewizory, piekarniki, lodówki, pralki, zmywarki oraz okapy. W Polsce funkcjonuje też 7 centrów R&D, które zajmują się badaniem i rozwojem produktów z segmentu elektroniki użytkowej. Wydatki na ten cel w naszym kraju w sektorze AGD sięgnęły już prawie 150 mln euro i są jednymi z największych w Europie, po Niemczech i Włoszech.
Polacy zainteresowani smart AGD i RTV
Na rynku RTV producenci dostrzegają dwa główne trendy: wzrost zainteresowania Smart TV oraz rosnące przekątne ekranów sprzedawanych telewizorów – czytamy w raporcie. Obecnie już 80 proc. sprzedanych telewizorów stanowią modele Smart TV, czyli takie, które umożliwiają korzysta-ie z filmów, muzyki za pośrednictwem internetu. W 2016 r. było to tylko 60 proc. sprzedaży. Jednocześnie Polacy wybierają coraz to większe rozmiary telewizorów. Obecnie najchętniej wybierają te z ekranami rozmiarach powyżej 40 cali. Coraz częściej też są to telewizory UHD (4K) Smart TV o przekątnej 50 cali i większe, z najbardziej zaawansowanymi technologiami. Od lipca ubiegłego roku do lipca 2017 roku prawie o połowę wzrosła sprzedaż telewizorów o przekątnych 60 cali i większych. Jednocześnie w tym samym okresie o kilkanaście procent spadło zainteresowanie telewizora-mi o przekątnych do 39 cali.
W przypadku sprzętu AGD Polacy coraz chętniej wybierają chłodziarki z technologią NOFROST. Konsumenci stawiają także na pralki typu SLIM o wyższej klasie energetycznej, z większym załadunkiem i jednocześnie o jak najmniejszym rozmiarze.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ nmk/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.11.2017, 16:01 |
Źródło informacji | MR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |