Newsletter

MRiRW: o handlu i współpracy z Chinami w Poznaniu (komunikat)

21.09.2015, 11:58aktualizacja: 21.09.2015, 11:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MRiRW informuje:

Dziś, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, rozpoczęła się jedna z największych imprez targowych poświęconych żywności Polagra Food.

- Chiny to nasz strategiczny partner. Serdecznie witam delegację Chińskiej Republiki Ludowej. Ciszę się, że moje zaproszenie, które skierowałem jeszcze w maju, podczas mojej wizyty w Chinach zostało przyjęte i zrealizowane – tymi słowami minister Marek Sawicki przywitał chińską delegację, która przyjechała do Poznania na Polagrę Food.

- Cieszę się z podpisania umowy o współpracy technologicznej – podkreślił minister.

Minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki, wspólnie z wiceministrem rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej Qu Dongyu uczestniczyli w VI posiedzeniu Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej, które odbywało się dziś na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas Polagry.

Dzisiejsze spotkanie ministrów było doskonałą okazją do bezpośrednich rozmów o kierunkach dalszej współpracy i możliwościach zwiększenia dostępu naszych produktów na rynek chiński. Podczas VI posiedzenia Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej minister Marek Sawicki będzie rozmawiał o kontroli przez chińskich inspektorów naszych zakładów drobiarskie, a także dopuszczeniu naszej wieprzowinę na rynek chiński. Już jutro rozpoczną się wizyty chińskich inspektorów w Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, a następnie w sadach i przechowalniach owoców.

Szefowie delegacji: polskiej i chińskiej podpisali „Porozumienie między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczpospolitej polskiej a Ministerstwem Rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej o współpracy w ramach Polsko-Chińskiego Centrum Nauki i Technologii Rolnej. W stosunku do podobnego porozumienia z 2006 roku obecne porozumienie zostało uzupełnione o obszary współpracy, w których instytuty badawcze rozważają możliwości realizowania wspólnych projektów. Niezależnie od podpisanego porozumienia polskie instytuty badawcze są otwarte na możliwość współpracy z chińskimi podmiotami.

Kolejną okazją do polsko-chińskich rozmów będzie 10. Forum ds. Współpracy Rolniczej i Ekonomicznej miedzy Chinami a Europą Środkowowschodnią, które w dniach 22-24 września 2015 r. odbędzie się w Budapeszcie.

Polska odnotowuje ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Chinami. W 2013 r., w wyniku znacznego wzrostu eksportu i zmniejszenia importu, saldo było niemal dwukrotnie mniejsze niż w 2012 r. W roku 2014 wartość eksportu do Chin wyniosła 163 mln EUR i zwiększyła się w porównaniu do 2013 r. o 3,6%. W tym okresie nastąpił znaczący spadek eksportu mięsa wieprzowego do Chin (o 83%) z powodu wystąpienia ASF, natomiast można było zauważyć ok. 3-krotny wzrost eksportu mleka i produktów mlecznych. Jest m.in.. efekt prowadzonej od wielu lat ofensywy promocyjnej podczas wydarzeń targowo-wystawienniczych w Chinach. Jesteśmy w dalszym ciągu zainteresowani promocją artykułów rolno-spożywczych na rynku chińskim, który znalazł się w „szczęśliwej trzynastce” rynków, na które zwracamy szczególna uwagę.

W roku 2014 wartość eksportu do Chin wyniosła 163 mln EUR i zwiększyła się w porównaniu do 2013 r. o 3,6%. W tym okresie nastąpił znaczący spadek eksportu mięsa wieprzowego do Chin (o 83%) z powodu wystąpienia ASF, natomiast można było zauważyć ok. 3-krotny wzrost eksportu mleka i produktów mlecznych.

Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w 2014 r.:

• czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao – 37% całkowitej wartości eksportu do Chin

• mleko i śmietana, zagęszczone – 14%

• serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 10,9%,

• mięso wieprzowe świeże, chłodzone lub mrożone – 6,9%

• przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione – 6,8%

• mięso i jadalne podroby z drobiu – około 6%,

Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w pierwszym półroczu 2015r.:

• serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 27% całkowitej wartości eksportu do Chin

• mięso i jadalne podroby z drobiu

• przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione

W tegorocznej edycji targów SIAL China w Szanghaju Polska pełniła rolę Special Amber Sponsor. Było to szczególne wyróżnienie. Liczymy, że dzięki pełnieniu tej roli polskie produkty rolno-spożywcze będą coraz lepiej rozpoznawalne na rynku chińskim.

W targach wzięło udział ponad 110 polskich firm z branży rolno-spożywczej. Większość z nich prezentowała swoją ofertę na stoisku narodowym, które zajmowało powierzchnię prawie 1000 m2. Po raz pierwszy w historii polskiego uczestnictwa w targach SIAL China udało się zgromadzić tak wiele polskich firm w jednym pawilonie. Intensyfikacja działań promocyjnych jest jednym z kroków, mających na celu budowanie polskiej marki na chińskim rynku. Pod względem ilości wystawców, Polska znalazła się w pierwszej piątce.

Informacje nt. polskiego stoiska znajdowały się na jednej z głównych stacji metra, w prasie oraz w internetowym wydaniu „China Daily”. Polska żywność znalazła się w centrum uwagi podczas takich wydarzeń jak pokazy kulinarne, konferencje prasowe zorganizowane dla chińskich dziennikarzy. Polscy przedsiębiorcy wzięli udział w sesjach B2B.

Obecnie realizowane są następujące kampanie informacyjno-promocyjne na rynku chińskim:

- „Europejskie jabłka dwukolorowe”, trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.), realizowana przez konsorcjum: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” i Związek Sadowników RP

- „Trade Milk”- trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.) dotycząca wybranych przetworów mlecznych, takich jak: mleczka smakowe, mleko w proszku, jogurty, sery żółte dojrzewające; realizowana przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła Mięsnego i Producentów Mleka

- „Europejskie Mięso – tradycja, jakość, smak”- trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2013 r.) dotycząca świeżego schłodzonego lub mrożonego mięsa i jego przetworów, w tym świeżej schłodzonej lub mrożonej wołowiny, wieprzowiny i drobiu wysokiej jakości, realizowana przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.

W sierpniu 2015 r. Agencja Rynku Rolnego zrealizowała misję gospodarczą do Hongkongu połączoną z wystąpieniem targowym podczas targów „Food Expo” w dniach 13-17.08.2015. Agencja była organizatorem stoiska narodowego o powierzchni 108 m2 z udziałem 20 polskich firm reprezentujących branże: owocowo-warzywną, mleczarską, mięsną, produkty przemiału zbóż, żywność ekologiczną, słodycze i napoje. Uczestnicy misji wzięli udział w spotkaniach z przedstawicielami miejscowych sieci handlowych oraz zapoznali się z ofertą lokalnych sklepów. 14 sierpnia 2015 r. członkowie misji oraz polscy przedsiębiorcy uczestniczący w Food Expo 2015 uczestniczyli w seminarium pt. „Eksport produktów rolno-spożywczych do Hong Kongu i Chin kontynentalnych - bariery i możliwości”. Podczas wystąpienia targowego polscy producenci żywności uczestniczyli także w rozmowach b2b z przedstawicielami azjatyckich firm handlowych zainteresowanych zakupem polskiej żywności.

W najbliższym czasie planujemy organizację stoiska informacyjno-promocyjnego na targach Sichuan Agriculture Expo & Chengdu International Urban Modern Agriculture Expo w Chengdu, w dniach 19 – 23 listopada 2015 r. a także udział w targach SIAL China 2016.

Ponadto, planowane jest przeprowadzenie przez związki i organizacje branżowe na rynku chińskim (a także Algierii i Białorusi) 3-letniej kampanii promocyjnej „Smaki Europy – jakość i tradycja”. Kampania ta realizowana będzie przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw – Spółdzielnia Osób Prawnych, Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego oraz Związek Sadowników RP. Stosowna umowa pomiędzy ww. konsorcjum a ARR została podpisana 21 lipca br.

W roku 2014 wartość eksportu do Chin wyniosła 163 mln EUR i zwiększyła się

w porównaniu do 2013 r. o 3,6%. W tym okresie nastąpił znaczący spadek eksportu mięsa wieprzowego do Chin (o 83%) z powodu wystąpienia ASF, natomiast można było zauważyć ok. 3-krotny wzrost eksportu mleka i produktów mlecznych.

Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w 2014 r.:

• czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao – 37% całkowitej wartości eksportu do Chin

• mleko i śmietana, zagęszczone – 14%

• serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 10,9%,

• mięso wieprzowe świeże, chłodzone lub mrożone – 6,9%

• przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione – 6,8%

• mięso i jadalne podroby z drobiu – około 6%,

Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w pierwszym półroczu 2015 r.:

• serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 27% całkowitej wartości eksportu do Chin

• mięso i jadalne podroby z drobiu

• przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ pd/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.09.2015, 11:58
Źródło informacji MRiRW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii