Newsletter

MRiT: 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych po modernizacji już w PKP Intercity (komunikat)

31.05.2023, 16:53aktualizacja: 31.05.2023, 16:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Do parku taborowego PKP Intercity dołączył ostatni elektryczny zespół trakcyjny ED74, który został zmodernizowany w ramach wartej 274,8 mln zł umowy. To kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy narodowym przewoźnikiem a polskim producentem taboru kolejowego.

– Już od kilku lat wprowadzamy do PKP Intercity nową jakość, która przyciąga do podróży koleją kolejne miliony pasażerów. Zakończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika¬ – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w składach zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego, a pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpływa na komfort podróży. Odebrane wcześniej ED74 kursują na trasach Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków.

– Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych naszego narodowego przewoźnika, a tym samym zwiększy komfort podróży pociągami po kraju. Proces unowocześniania kolei w Polsce jest widoczny w każdym aspekcie: powstają nowoczesne dworce a te istniejące są modernizowane, przewoźnicy mogą korzystać z coraz lepszej infrastruktury, po której kursują komfortowe pojazdy. Efekt synergii działań kolejarzy jest widoczny, czego dowodzą co roku bite rekordy liczby pasażerów – podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

PKP Intercity podpisały umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, czyli popularnych „Edyt” z PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 r. Pierwsze z pojazdów zaczęły wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 r. Podczas modernizacji pojazdy przeszły istotne zmiany, które podniosły standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów.

Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz SA w latach 2007-2008. Początkowo były eksploatowane przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne (aktualnie Polregio). W 2009 r. wszystkie pojazdy trafiły do PKP Intercity, a następnie zostały wycofane z eksploatacji.

Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 wracają teraz na polskie tory dzięki staraniom narodowego przewoźnika, który w 2017 roku zapowiedział chęć modernizacji składów. Proces przygotowania do modernizacji rozpoczął się od dialogu technicznego, mającego na celu wyłonienie wykonawcy. Po zakończeniu tego etapu ofertę przedstawiło konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie PESA Mińsk Mazowiecki), a podpisana w 2019 roku umowa pozwoliła narodowemu przewoźnikowi na wywiązanie się z deklaracji.

Nie tylko ED74, ale także lokomotywy

Zakłady PESA w Mińsku Mazowieckim po raz pierwszy zajęły się także kompleksowymi przeglądami lokomotyw EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h. Zakończyły się już przeglądy dwóch lokomotyw. Kolejne będą sukcesywnie oddawane do eksploatacji, a ostatni pojazd wyjedzie z mińskiego zakładu na początku 2025 roku.

Rozwój współpracy PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz

Zrealizowana umowa to kolejny już przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej PKP Intercity obydwie spółki podpisały już umowy o łącznej wartości 2,91 mld zł.

Pod koniec października ubiegłego roku narodowy przewoźnik podpisał kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika. Wartość zamówienia wynosi 554,7 mln zł.

27 mld zł na inwestycje w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, m.in. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni komfort i wysoki poziom bezpieczeństwa podróży.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 31.05.2023, 16:53
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii