Newsletter

MSP: powstanie Polska Grupa Promowa (komunikat)

10.06.2015, 15:49aktualizacja: 10.06.2015, 15:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MSP informuje:

Pod egidą Ministerstwa Skarbu Państwa powstanie Polska Grupa Promowa (PGP). Tworzyć ją będą Polska Żegluga Bałtycka oraz Unity Line – marka przewozowa należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej. List intencyjny dotyczący powołania PGP w Szczecinie podpisali przedstawiciele władz obu firm oraz Polskich Inwestycji Rozwojowych.

– To pierwszy krok w konsolidacji polskiej branży promowej. Grupa, która połączy PŻB oraz Unity Line z Polskiej Żeglugi Morskiej, będzie niekwestionowanym liderem na rynku przewozów promowych na Bałtyku. Polskie firmy żeglugowe wspólnie będą mogły lepiej niż w rozdrobnieniu wykorzystać potencjał rynku – powiedział Rafał Baniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.

Południowo-wschodnia część Bałtyku jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się morskich gospodarek Europy, z ciągłym wzrostem wartości i wielkości przewozów.

– PŻB i PŻM deklarują, że podejmą prace w obszarach korporacyjnym, eksploatacyjnym oraz finansowym. Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR – powiedział Rafał Baniak.

Wiceminister przypomniał, że od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB. W zeszłym tygodniu Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa zdecydował o przerwaniu szóstego procesu, by szukać dla spółki innych rozwiązań.

– PGP zatrudniać będzie polskich marynarzy i pracowników, bo taką politykę prowadzą obie łączone firmy. Ta polityka zostanie utrzymana, co oznacza zabezpieczenie miejsc pracy dla ponad tysiąca osób – powiedział Rafał Baniak.

PŻB zatrudnia dziś około 400 marynarzy, a promy Unity Line które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami. Najistotniejszym elementem strategii PGP będzie odnowienie floty – przez zakup lub budowę nowych jednostek – oraz optymalizacja tonażu na poszczególnych liniach. W przypadku pozytywnej decyzji o budowie nowych promów, powstaną one w jednej z polskich stoczni. Szacunkowy koszt budowy jednego promu to 120 -150 mln EUR. Przedsięwzięcie oznaczałoby pracę dla setek osób.

Najcenniejszymi kierunkami dla obu podmiotów są połączenia ze Świnoujścia do Ystad (zarówno dla Unity Line jak i PŻB) oraz Trelleborga (Unity Line). Wartość tego połączenia wynika z dużej dynamiki wzrostu przewozów cargo (ciężarówki, naczepy, wagony kolejowe) zarówno obecnie jak i z perspektywą do 2020 roku (około 8-10 proc. rocznie).

Właścicielem wszystkich akcji PŻB w Kołobrzegu jest Skarb Państwa, natomiast PŻM w Szczecinie jest przedsiębiorstwem państwowym – również w nadzorze ministra Skarbu Państwa.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kfk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.06.2015, 15:49
Źródło informacji MSP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii