Newsletter

NCBR: NCBR pomOZE rozwijać ekologiczny transport (komunikat)

03.04.2020, 17:21aktualizacja: 03.04.2020, 17:21

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- NCBR informuje:

200 mln zł na technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii w transporcie publicznym. Agencja wykonawcza ministra nauki i szkolnictwa wyższego ogłosiła nowy konkurs „Szybkiej Ścieżki”.

Europejskie fundusze, polskie rozwiązania

Ogłoszona przez NCBR „Szybka Ścieżka” to kolejny - po „Innowacyjnych nawozach” czy „Urządzeniach grzewczych” - konkurs ukierunkowany na rozwijanie technologii przyjaznych środowisku i poprawiających jakość życia ludzi. Dzięki Funduszom Europejskim polskie firmy i jednostki naukowe stworzą nowatorskie rozwiązania w trzech obszarach badawczych wskazanych przez rządową agencję. Są to: paliwa ciekłe , paliwa gazowe oraz elektromobilność. Podobnie jak w innych konkursach tego najbardziej popularnego programu wsparcia prac B+R w Polsce dofinansowanie będzie można uzyskać zarówno na prace rozwojowe i badania przemysłowe, jak i prace przedwdrożeniowe.

Rządowy plan zakłada, by w jak najlepszy sposób wykorzystać Fundusze Europejskie, kierując środki tam, gdzie mogą zostać wykorzystane z pożytkiem dla szerokiego grona odbiorców. W przypadku transportu publicznego równie ważne jak zapewnienie odpowiednich infrastruktury i pojazdów jest tworzenie i wdrażanie nowych technologii, dzięki którym staje się on bardziej ekologiczny i dostępny. Nowatorskie rozwiązania przynoszą także korzyści producentom bezemisyjnych pojazdów, którzy stają się bardziej konkurencyjni oraz operatorom transportu zbiorowego, ograniczającym koszty obsługi, na przykład dzięki niższym kosztom paliwa czy niższej energochłonności pojazdów.

W każdym z tematów badawczych NCBR wskazał po kilka zagadnień, które powinny być przedmiotem projektu. W ramach tematu „paliwa gazowe” to między innymi opracowanie prototypowych konstrukcji pojazdów dla transportu zbiorowego, zasilanych biogazem, biometanem lub biowodorem oraz wdrażanie infrastruktury zapewniającej również powszechny dostęp dla klientów indywidualnych, a w „elektromobilności” to na przykład opracowanie systemów wytwarzania i tankowania wodoru FC z elektrolizy. Zgłaszany projekt powinien się również wpisywać w jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.

„Szybka Ścieżka”: Atrakcyjne zasady, wsparcie online

W realizowanym w formule „Szybkiej Ścieżki” kolejnym tematycznym konkursie NCBR obowiązują proste i atrakcyjne zasady. O sięgające nawet ponad 20 mln euro wsparcie na realizację projektu badawczo-rozwojowego mogą się ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw lub konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Minimalna wartość projektu realizowanego przez jedną firmę z sektora MŚP to milion złotych. W pozostałych przypadkach to dwukrotność tej kwoty. Składane online wnioski o dofinansowanie będą oceniane w oparciu o uproszczone w tym roku przez NCBR kryteria - jednym z kluczowych jest „Istota projektu”, weryfikujący zasadność realizacji projektu i oczekiwanych rezultatów.

Szczegółowe informacje o nowym konkursie są dostępne na stronie NCBR. Zainteresowani uzyskaniem dofinansowania mogą również skorzystać z dostępnych na tej stronie aplikacji „Asystent innowacji”, „Asystent budżetowy” oraz usług Punktu Informacyjnego, który mailowo i telefonicznie wspiera wnioskodawców. Agencja wykonawcza ministra nauki regularnie organizuje także spotkania i warsztaty, które obecnie prowadzone są online.

Większa elastyczność, szybsze działanie

NCBR wspierało już w przeszłości proekologiczne projekty badawczo - rozwojowe, m.in. w ramach programu GEKON – Wspólnego Przedsięwzięcia realizowanego z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wyznaczone w rządowych dokumentach kierunki rozwoju oraz zmiany, które zaszły na rynku w ostatnich latach wymagały nowej, „szytej na miarę” inicjatywy. Firmy różnej wielkości oraz jednostki naukowe będą mogły szybciej i w większym zakresie zaangażować się w tworzenie lub rozwój potrzebnych rozwiązań wykorzystujących OZE w transporcie. Ograniczając ryzyko związane z prowadzeniem prac B+R w tym obszarze NCBR zwiększa szansę na to, że zostanie uruchomionych wiele projektów służących rozwojowi bezemisyjności autobusów.

Uruchomienie dedykowanego innowacyjnym rozwiązaniom w transporcie publicznym konkursu ma na celu przyśpieszenie i ułatwienie rozpoczęcia prac nad nowymi technologiami w tym obszarze - zwłaszcza dot. bezemisyjności pojazdów - w sytuacji, w której przed samorządami i całą gospodarką stoi szereg wyzwań. Finansowanie prac badawczo-rozwojowych o różnym charakterze, zakresie i skali - bez konieczności tworzenia w pełni funkcjonalnych pojazdów - pozwoli na szybszą realizację projektów, a tym samym zwiększenie potencjału i możliwości rodzimych producentów i jednostek naukowych. W związku z uruchomieniem „Szybkiej Ścieżki – OZE w transporcie” NCBR zamyka - drugie już - postępowanie w programie „Bezemisyjny transport publiczny”(BTP). Nowatorska formuła tego programu, w kontekście obowiązujących procedur, skali zamówienia oraz czasu niezbędnego na realizację zaplanowanych etapów, nie pozwala na kontynuację działań na rzecz bezemisyjności w transporcie publicznym w obecnym kształcie. NCBR realizował program „BTP” we współpracy z NFOŚiGW, które oferowało możliwość uzyskania przez samorządy dofinansowania na zakup opracowanych w ramach programu pojazdów, o ile powodzeniem zakończyłyby się prace B+R realizowane w części badawczej „BTP”. Przeprowadzenie skomplikowanego, finansowanego przez NCBR, procesu badawczego w całości, zgodnie z warunkami i kryteriami określonymi wspólnie z samorządami w postępowaniu, warunkowało możliwość uruchomienia puli środków z NFOŚiGW.

Nowe technologie dla Zielonego Ładu

NCBR rozpocznie jednocześnie realizację kilku nowych projektów, istotnych dla polskiej gospodarki i podniesienia jakości życia obywateli, wpisujących się w koncepcję tzw. Zielonego Ładu Unii Europejskiej. Realizacja projektów rozpocznie się już w drugim kwartale tego roku, a harmonogram nie wykroczy poza ramy finansowania obecnej perspektywy unijnej tj. do 31 grudnia 2023 roku. Prace będą realizowane w formule zamówień przedkomercyjnych (PCP). W efekcie projektów polscy przedsiębiorcy opracują unikalne nowe technologie, które będą mogły być oferowane na rynku polskim i europejskim. Planowane projekty będą rozwijały gospodarkę obiegu zamkniętego w zakresie energii, wody i biogenów w przyrodzie. Będą wspierać rozwój nowoczesnych technologii w zakresie biogazownictwa, oczyszczania ścieków, magazynowania energii, czy nowoczesnego budownictwa i nowoczesnej elektrociepłowni.

Szczegółowe informacje o konkursie „Szybka Ścieżka – OZE w transporcie” są dostępne na stronie NCBR https://www.ncbr.gov.pl/programy/fundusze-europejskie/poir/konkursy/4-1-1-1-2020/

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mst/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.04.2020, 17:21
Źródło informacji NCBR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii