Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił bliżej przyjrzeć się funkcjonowaniu firm kurierskich, aby móc zarekomendować konsumentom usługi najlepszych z nich.
Kogo badaliśmy?
Do badania wybrano 7 największych firm kurierskich, które świadczą swoje usługi dla klientów indywidualnych na terenie całego kraju. W ten sposób w teście udział wzięły następujące firmy kurierskie:
- DHL;
- DPD;
- FedEx;
- GLS;
- InPost;
- Pocztex;
- UPS.
Jak badaliśmy?
Do badania zdecydowano się wykorzystać metodologię mystery shopper (tajemniczych klientów/audytorów), gdyż dzięki niej możliwe jest rzetelne przyjrzenie się funkcjonowaniu firm kurierskich oczami konsumentów, którzy zamawiają konkretne usługi, aby później dokonać ich porównania i ewaluacji.
Badanie firm kurierskich zostało podzielone na cztery części. Pierwsza z nich - „Obsługa i komfort” - odnosiła się do procesu nadawania przesyłki. Tutaj były dwie możliwości: zamówienie kuriera do domu, aby sam odebrał paczkę lub wysłanie jej za pośrednictwem filii. Oba te sposoby nadawania przesyłki zostały ocenione przez tajemniczych klientów.
Druga część - „Jakość”- odnosiła się do oceny stanu, w jakim przesyłka została dostarczona. Chodziło o stan opakowania - kartonu i papieru, w który był on zawinięty, ale przede wszystkim o samą przesyłkę: czy nie uległa ona uszkodzeniu. Aby postawione przez firmami kurierskimi zadanie było rzeczywiście trudne, zdecydowano się na wybór możliwie delikatnych zawartości przesyłek.
Trzecia część badania - „Czas realizacji” - mierzyła czas doręczenia przesyłek. Dla uzyskania wiarygodnych i reprezentatywnych wyników, zdecydowano się na realizację badania w dwóch dużych aglomeracjach miejskich oraz w dwóch mniejszych miejscowościach.
Czwartą część badania - „Cena” - realizowali eksperci PIBJA. Polegała ona na sprawdzeniu cen dla 20 rodzajów przesyłek o różnej wielkości i wadze, wysyłanych w kraju i za granicę.
Wyżej wymienione cztery części badania złożyły się na wynik końcowy i możliwość wyłonienia najlepszej firmy kurierskiej w Polsce w roku 2017.
Ocena końcowa modelu - kto najlepszym kurierem?
Do wystawienia oceny końcowej wzięto pod uwagę 4 wyżej ww. grupy kryteriów. Tym samym pierwsze miejsce w teście, zdobywając 88,5% punktów zajęła firma DHL. Usługi tego kuriera zostały szczególnie dobrze ocenione pod względem czasu realizacji zamówienia (1. miejsce), jakości (2. miejsce) oraz ceny (2. miejsce). Drugie miejsce w całym teście zajął InPost, zdobywając 86,3% punktów. Firma ta wypadła szczególnie korzystnie pod względem kryterium ceny (1. miejsce), także została doceniona przez klientów za jakość (3. miejsce). Pierwszą trójkę kurierów zamyka UPS z oceną końcową 85,5%. Ten dobry wynik jest efektem zajęcia wysokiej pozycji za obsługę i komfort (1. miejsce) oraz za jakość (1. miejsce), a także za dobrą ocenę czasu realizacji (3. miejsce).
KONTAKT:
dr Krzysztof Podwójcic
kierownik projektu
Polski Instytut Badań Jakości
ul. Wierzbowa 9/11
00-094 Warszawa
www.badaniajakosci.pl
tel.+48 22 382 16 80
e-mail: krzysztof.podwojcic@pibja.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.09.2017, 15:49 |
Źródło informacji | Polski Instytut Badań Jakości |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Holcim Polska: projekt Kujawy Go4ECOPlanet zredukuje niemal o 100 proc. emisje CO₂ z produkcji cementu PAP
Kujawy Go4ECOPlanet, strategiczny projekt CCS w Cementowni Kujawy należącej do Holcim Polska, będzie przełomem w dekarbonizacji przemysłu cementowego w Polsce i Europie. Instalacja, której uruchomienie planowane jest do 2030 r. będzie wychwytywać niemal 100 proc. emisji dwutlenku węgla z produkcji klinkieru, podstawowego składnika cementu. W ciągu 10 lat zostanie wyłapane ponad 10 mln ton CO₂ - to 10 proc. rocznej emisji w całym sektorze cementowym w Polsce.- 26.09.2025, 14:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
ORLEN na KNM 2025: wodór ważnym ogniwem dekarbonizacji rynku transportu
Wodór ma szansę stać się kluczowym filarem transformacji energetycznej. „Strategia ORLEN jasno określa wdrażanie wodoru jako pomostu dekarbonizacji, szczególnie transportu” - powiedział Jakub Lubiński, dyr. Działu Technologii Wodorowych ORLEN podczas Kongresu Nowej Mobilności Katowice 2025.- 26.09.2025, 13:37
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
GDDKiA przekroczyła półmetek dofinansowania w ramach FEnIKS
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała unijne wsparcie na budowę dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Oznacza to, że drogowcy mają już 17 inwestycji z umowami o dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Ich łączna wartość to 22,7 mld zł, a dofinansowanie unijne wynosi 9,8 mld zł. Jest to już ponad 50 proc. alokacji przyznanej GDDKiA w ramach FEnIKS.- 26.09.2025, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ