Newsletter

Niezależny test firm kurierskich działających w Polsce. Która firma zasługuje na znak jakości?

28.09.2017, 15:49aktualizacja: 28.09.2017, 15:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polski Instytut Badań Jakości
Polski Instytut Badań Jakości
Rosnąca skala handlu internetowego przyczynia się do coraz częstszego korzystania z usług firm kurierskich. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że usługi poszczególnych kurierów nie różnią się od siebie - chodzi przecież o odebranie przesyłki i jej sprawne dostarczenie pod wskazany adres w możliwie krótkim terminie.

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił bliżej przyjrzeć się funkcjonowaniu firm kurierskich, aby móc zarekomendować konsumentom usługi najlepszych z nich.

Kogo badaliśmy?

Do badania wybrano 7 największych firm kurierskich, które świadczą swoje usługi dla klientów indywidualnych na terenie całego kraju. W ten sposób w teście udział wzięły następujące firmy kurierskie:

  • DHL;
  • DPD;
  • FedEx;
  • GLS;
  • InPost;
  • Pocztex;
  • UPS.

Jak badaliśmy?

Do badania zdecydowano się wykorzystać metodologię mystery shopper (tajemniczych klientów/audytorów), gdyż dzięki niej możliwe jest rzetelne przyjrzenie się funkcjonowaniu firm kurierskich oczami konsumentów, którzy zamawiają konkretne usługi, aby później dokonać ich porównania i ewaluacji.

Badanie firm kurierskich zostało podzielone na cztery części. Pierwsza z nich - „Obsługa i komfort” - odnosiła się do procesu nadawania przesyłki. Tutaj były dwie możliwości: zamówienie kuriera do domu, aby sam odebrał paczkę lub wysłanie jej za pośrednictwem filii. Oba te sposoby nadawania przesyłki zostały ocenione przez tajemniczych klientów.

Druga część - „Jakość”- odnosiła się do oceny stanu, w jakim przesyłka została dostarczona. Chodziło o stan opakowania - kartonu i papieru, w który był on zawinięty, ale przede wszystkim o samą przesyłkę: czy nie uległa ona uszkodzeniu. Aby postawione przez firmami kurierskimi zadanie było rzeczywiście trudne, zdecydowano się na wybór możliwie delikatnych zawartości przesyłek.

Trzecia część badania - „Czas realizacji” - mierzyła czas doręczenia przesyłek. Dla uzyskania wiarygodnych i reprezentatywnych wyników, zdecydowano się na realizację badania w dwóch dużych aglomeracjach miejskich oraz w dwóch mniejszych miejscowościach.

Czwartą część badania - „Cena” - realizowali eksperci PIBJA. Polegała ona na sprawdzeniu cen dla 20 rodzajów przesyłek o różnej wielkości i wadze, wysyłanych w kraju i za granicę.

Wyżej wymienione cztery części badania złożyły się na wynik końcowy i możliwość wyłonienia najlepszej firmy kurierskiej w Polsce w roku 2017.

Ocena końcowa modelu - kto najlepszym kurierem?

Do wystawienia oceny końcowej wzięto pod uwagę 4 wyżej ww. grupy kryteriów. Tym samym pierwsze miejsce w teście, zdobywając 88,5% punktów zajęła firma DHL. Usługi tego kuriera zostały szczególnie dobrze ocenione pod względem czasu realizacji zamówienia (1. miejsce), jakości (2. miejsce) oraz ceny (2. miejsce). Drugie miejsce w całym teście zajął InPost, zdobywając 86,3% punktów. Firma ta wypadła szczególnie korzystnie pod względem kryterium ceny (1. miejsce), także została doceniona przez klientów za jakość (3. miejsce). Pierwszą trójkę kurierów zamyka UPS z oceną końcową 85,5%. Ten dobry wynik jest efektem zajęcia wysokiej pozycji za obsługę i komfort (1. miejsce) oraz za jakość (1. miejsce), a także za dobrą ocenę czasu realizacji (3. miejsce).

KONTAKT:

dr Krzysztof Podwójcic

kierownik projektu

Polski Instytut Badań Jakości

ul. Wierzbowa 9/11

00-094 Warszawa

www.badaniajakosci.pl

tel.+48 22 382 16 80

e-mail: krzysztof.podwojcic@pibja.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 28.09.2017, 15:49
Źródło informacji Polski Instytut Badań Jakości
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ