Newsletter

Nowa lokomotywownia w Warszawie dla PKP Intercity

21.03.2025, 12:13aktualizacja: 21.03.2025, 12:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Zgodnie z kontraktem nowa inwestycja powstanie w 2027 roku, a jej wartość to ponad 179 mln zł brutto. „Inwestycje infrastrukturalne to 3,2 mld zł w perspektywie do 2030 roku. Nowe zaplecza to zupełnie nowa jakość pracy i coraz lepsze warunki socjalne” - stwierdził Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Umowa między PKP Intercity a konsorcjum firm Trakcja S.A. oraz DB Projekt Sp. z o.o. została podpisana - w obecności ministra infrastruktury - 20 marca br. Dotyczy ona budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Powstanie tam nowa lokomotywownia oraz hale mycia lokomotyw. Zmodernizowane zostaną budynki socjalne, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zbudowane będą również stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisków zestawów kołowych na szynę.

„Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów. Nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy, tak aby czyste i sprawne punktualnie wyjeżdżały w trasy. W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei” - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

PKP Intercity przekazało, że systematycznie unowocześniany jest park pojazdów trakcyjnych polskiego przewoźnika. W 2024 i 2025 roku spółka odebrała 48 nowych lokomotyw, z których 29 trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli na bocznicę Warszawa Grochów. 

„W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdów wielosystemowych. Obecnie w Warszawie korzystamy z zabytkowej lokomotywowni, wzniesionej w latach 1937-1938 i objętej nadzorem konserwatora zabytków. Potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego. Kontrakt na budowę nowej lokomotywowni to jest jeden z wielu projektów” - stwierdził Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Inwestycja jest realizowana w systemie „Zaprojektuj i zbuduj”. Zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym (związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawą urządzeń diagnostycznych) zostaną wykonane do końca 2026 roku. Wartość inwestycji wynosi 179200651,86 zł brutto i stanowi część projektu pt. „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

„Od dzisiaj ruszamy z realizacją projektu. Dołożymy wszelkich starań, aby zachować punktualność w realizacji. To będzie jeden z najbardziej nowoczesnych tego typu zakładów, a obsługa lokomotyw będzie wykonywana w sposób bardzo zaawansowany. Zdolność nowego zakładu osiągnie blisko 1100 obsługiwanych lokomotyw w ciągu roku” - przekazał Stefan Bekir Assanowicz, prezes spółki Trakcja.

W 2024 roku PKP Intercity zakończyło realizację części inwestycji budowlanych, które zostały ujęte w wieloletniej Strategii Spółki, na terenie bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie oraz Wrocławiu. W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym powstanie hala myjni i hala napraw. Ich łączna powierzchnia użytkowa przekroczy 7800 metrów kwadratowych, długość nowo zbudowanych torów sięgnie ponad 6 km, zamontowanych zostanie także 28 rozjazdów. 

Łączna zainwestowana kwota w rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnika za 2024 rok wyniosła 148 mln zł netto. W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł netto.

„W latach 2025-2030 planujemy przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje mają na celu dostosowanie infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru. Musimy ten nowoczesny tabor jak najlepiej utrzymywać, bo dla pasażera jest najważniejsza bezpieczna i punktualna podróż” - podsumował Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 21.03.2025, 12:13
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ