Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W sobotę, 8 kwietnia w Centrum Prasowym PAP odbył się trzeci warsztat w ramach "Prasowej Akademii Pieniądza XXI" - projektu szkoleniowego dla dziennikarzy realizowanego przez PAP we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim. Tematem spotkania był wykład "Polityka fiskalna jako narzędzie polityki stabilizacyjnej", który poprowadził dr Piotr Maszczyk ze Szkoły Głównej Handlowej.
Wykładowca podkreślił, że polityki fiskalnej nie można kształtować w dowolny sposób, ponieważ istnieją mechanizmy, które ją ograniczają.
Jednym ze znacznych obciążeń jest deficyt i dług publiczny.
"Łatwo jest stymulować gospodarkę poprzez zwiększanie wydatków i obniżanie podatków, jednak tego typu polityka prowadzi do wzrostu deficytu budżetowego, który może zmienić się w dług publiczny zagrażający stabilności finansów publicznych" - powiedział ekspert.
Podkreślił, że analizując zagadnienie długu publicznego, należy wziąć pod uwagę jego strukturę. "Dług wyrażony w walutach obcych może podlegać gwałtownym zmianom przy osłabieniu lub wzmocnieniu kursu złotego. Natomiast obciążenie w walucie krajowej jest pod pełną kontrolą państwa" - tłumaczył wykładowca.
Zaznaczył, że należy wziąć pod uwagę relatywną wysokość zadłużenia, czyli odnieść wartość długu do wysokości Produktu Krajowego Brutto. Wskazał również na znaczenie kosztów obsługi zadłużenia, w tym spłatę odsetek oraz regulacje rat kapitałowych.
"Czasami można się natknąć na informacje w mediach, że odbywa się aukcja obligacji skarbu państwa i trzeba znaleźć popyt na obligacje o wartości 200 mld zł, pomimo tego, że deficyt jest o wiele mniejszy. Wynika to z faktu, że obligacje najczęściej się roluje" - mówił.
Dodał, że ważną kwestią jest popyt na oferowane obligacje.
"Państwo sprzedając obligacje, oferuje za nie oprocentowanie - im wyższe, tym łatwej znaleźć nabywców, jednak jednocześnie wpływa to na wielkość długu" - tłumaczył.
Dr Maszczyk zaznaczył, że koszt obsługi zadłużenia ma tendencje do wzrostu. Dlatego może dojść do sytuacji, w której większą część wydatków budżetowych zajmie deficyt, co oznacza dla państwa większe wydatki i przeznaczenie mniejszych środków na inne sfery.
"Im więcej pieniędzy państwo pożyczy, tym więcej 'wyssie' z rynku. To z kolei może doprowadzić do podniesienia stopy procentowej w gospodarce lub przeznaczenia mniejszych kwot na prywatne projekty. Jest to tzw. mechanizm wypierania - prywatne inwestycje są wypierane przez wydatki państwa" - mówił ekspert.
Podkreślił, że innym ważnym ograniczeniem dla aktywnej polityki fiskalnej państwa jest sytuacja gospodarcza.
"Ważne jest, by państwo realizując określoną politykę fiskalną umiejętnie rozpoznawało aktualną sytuację w gospodarce i brało pod uwagę stan finansów publicznych" - zaznaczył ekspert.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.04.2017, 12:23 |
Źródło informacji | Kurier PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Analytic Partners Shapes Marketing Mix Modeling (MMM) for 25 years and Innovates with Commercial Analytics
- 30.04.2025, 16:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Andersen Consulting Expands Capabilities in Brazil
- 30.04.2025, 16:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Prezes PKP S.A.: bez taniej energii kolej nie jest w stanie konkurować z innymi środkami transportu PAP
„Trzydzieści lat temu ludzie jeździli koleją, bo musieli - dziś jeżdżą, bo chcą. Żeby kolej była środkiem transportu pierwszego wyboru, musi zwiększyć swoją dostępność, atrakcyjność” - podkreślił Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A, podczas konferencji „Konkurencyjność transportu kolejowego - wyzwanie i konieczność”, która odbyła się 28 kwietnia 2025 r. we Wrocławiu, w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.- 30.04.2025, 15:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ