Newsletter

ORLEN na EFNI2025: energia musi być dostępna i jak najtańsza

20.10.2025, 12:37aktualizacja: 20.10.2025, 12:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Celem koncernu jest to, by energia była dostępna dla wszystkich i w jak najniższej cenie - powiedział Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN podczas debaty „Energia jutra: jak połączyć zieloną transformację z konkurencyjnością Europy”, którą zorganizowano podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Transformacja energetyczna przyspiesza, ale musi pozostać realna, konkurencyjna i wspólna. Przedstawiciele największych firm energetycznych, instytucji finansowych i administracji zgodzili się podczas jesiennej edycji EFNI, że transformacja energetyczna musi być powiązana z bezpieczeństwem dostaw i konkurencyjnością gospodarki.

Prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak zauważyła, że są środki, aby sprostać rosnącemu zainteresowaniu inwestycjami w zieloną energię. Nabór na dofinansowanie magazynów energii, planowany na 4 mld zł, zakończył się wnioskami na 28 mld zł. „Środki Funduszu na zieloną transformację do 2030 roku sięgają już 100 mld zł. W rocznych budżetach NFOŚiGW aż 80 proc. środków trafia na projekty wspierające dekarbonizację” - zaznaczyła prezes Zawadzka-Stępniak.

„Tempo i język debaty o transformacji wymagają korekty. Staramy się nie używać pojęcia transformacja, bo to w odbiorze społecznym zaczyna kojarzyć się z czymś negatywnym, ponieważ niesie za sobą zmiany i koszty” - stwierdził Ireneusz Fąfara, prezes zarządu, dyrektor generalny ORLEN, wyjaśniając, iż w koncernie dominuje hasło „Energia jutra zaczyna się dziś”.

Ireneusz Fąfara dodał, że „celem koncernu jest to, by energia była dostępna dla wszystkich, w jak najniższej cenie”. Prezes ORLEN podkreślił, że firma musi przy tym pogodzić konkurencyjność z koniecznością zmian. „Jeśli nie będziemy konkurencyjni i przegramy na rynku z innymi, to nie będziemy mogli transformować gospodarki” - argumentował prezes ORLEN.

Prezes polskiego giganta mówił także o konieczności konkurencyjności oraz o inwestycjach ORLEN w sektorze nowych technologii energetycznych w najbliższych latach. „To, czym przede wszystkim musimy się kierować, to jest oczywiście konkurencyjność. Jeśli nie będziemy konkurencyjni, przegramy na rynku komercyjnym z innymi, to nie będziemy mogli transformować gospodarki. Patrzymy na SMR-y z rozwagą. Przyjęliśmy w strategii, że do 2035 roku co najmniej dwa SMR-y zaczną funkcjonować. Mamy świadomość tego, jak to jest skomplikowany projekt, jak wiele jest wyzwań, szczególnie środowiskowych. Wierzymy w projekt, ale zachowujemy rozwagę” - powiedział prezes Fąfara.

Ważną rolę w kształtowaniu procesu transformacji energetycznej ma rząd. Dyrektor Dorota Jeziorowska z Ministerstwa Energii zapowiedziała, że jeszcze w tym roku zaktualizowany zostanie Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu. Następnie rozpoczną się prace nad Polityką Energetyczną Polski oraz Strategią dla ciepłownictwa.

Prezes i dyrektor generalny ORLEN podkreślał, że wszyscy uczestnicy rynku muszą dążyć do tego, żeby energia była dostępna. „Staramy się mówić nie o taniej energii, ale energii dostępnej. Bo to jest niebezpieczne mówienie >>tania energia<<. Nie ma taniej energii. Ważne jest, żeby ona była jak najtańsza. To jest różnica fundamentalna. I myślę, że to jest kierunek myślenia” - stwierdził Ireneusz Fąfara, prezes zarządu ORLEN.

Europejskie Forum Nowych Idei, które rokrocznie odbywa się w Sopocie to jedna z największych konferencji w tej części kontynentu, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.10.2025, 12:37
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ