Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Karol Wolff był gościem specjalnym XVI edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach - najbardziej prestiżowego wydarzenia ekonomicznego w Europie Środkowej, a także uczestnikiem panelu dyskusyjnego poświęconego zmianom na rynku paliw płynnych. Jego tematyka doskonale korespondowała z hasłem przewodnim tegorocznej edycji EKG: „Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości”.
„Cel jest jasny: osiągnięcie pełnej zeroemisyjności unijnej gospodarki do 2050 roku. Jednak prowadzić do niego będą różne ścieżki, uwzględniające kolejne zmiany regulacyjne i rynkowe. Musimy mieć jednak świadomość, że w obszarze transportu wiąże się to z gigantycznym wysiłkiem: szacujemy, że za 26 lat wciąż ok. 50 proc. paliw będzie tymi kopalnymi, a w przypadku floty aut ciężarowych - nawet 80 proc.” - powiedział dyrektor Biura Strategii i Transformacji Strategicznej ORLEN.
O ile bowiem elektroenergetyka jest w stanie znacznie szybciej zmienić swoje źródła wytwórcze i implementować „zielone technologie”, o tyle w sektorze transportu tempo transformacji jest uzależnione bezpośrednio od decyzji zakupowych zarówno prywatnych przedsiębiorstw, jak i gospodarstw domowych. A wiele z nich nie jest i w najbliższej przyszłości nie będzie gotowych, chociażby z powodów finansowych, na zamianę dotychczasowych pojazdów na te bezemisyjne.
„Nie należy jednak popadać w przesadny pesymizm: dostrzegamy dobre sygnały płynące przykładowo z transportu osobowego. Przyspiesza jego elektryfikacja, po polskich drogach porusza się zauważalnie więcej aut hybrydowych bądź elektrycznych. Z kolei od 2035 roku na terenie UE nie będą sprzedawane nowe samochody z silnikami spalinowymi, co z pewnością przełoży się na zmianę strategii biznesowych oraz decyzję zakupowe konsumentów” - ocenił ekspert.
Największą szansę na możliwie szybką i pełną transformację transportu Karol Wolff zauważa właśnie w rozwoju elektromobilności, której dotychczas Polska nie była z pewnością europejskim liderem.
„Auta te stają się jednak coraz bardziej przystępne i efektywne, pojawiają się kolejne technologie i huby szybkiego ładowania (do 80 proc. baterii w kilkanaście minut). Jako ORLEN deklarujemy, że będziemy aktywnie angażować się w rozbudowę niezbędnej infrastruktury w tym zakresie” - zadeklarował Karol Wolff.
Przedstawiciel ORLEN ocenił, że wątpliwości nie dotyczą kierunku, lecz tempa zmian. Udana transformacja transportu opierać się będzie bowiem na miksie rozwiązań bazujących na dotychczasowych i nowych paliwach, a także biosurowcach.
„Nie wiemy w tym momencie, jaki w tym miksie będzie udział poszczególnych paliw, ale musimy być przygotowani na różne scenariusze. Dlatego nasza Grupa realizuje szereg znaczących inwestycji w każde dostępne lub potencjalne rozwiązania, czego dowodzi chociażby nasza aktywność w obszarze wykorzystywania wodoru w transporcie” - konkludował przedstawiciel ORLEN.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 09.05.2024, 12:20 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
WEI: Polacy zapłacą więcej, kupując codzienne produkty. Rząd pracuje nad podatkiem, który ma kosztować aż 5 mld zł
Projektowany system Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) w Polsce to próba wprowadzenia tylnymi drzwiami nowego, ukrytego podatku, który uderzy w przedsiębiorców i konsumentów - alarmuje WEI w swoim raporcie pt. „Centralizacja a efektywność. Co należy wiedzieć o projektowanym systemie ROP w Polsce” [1]. Zdaniem ekspertów WEI Wojciecha Wyszomierskiego i Andrzeja Strojnego, rządowy projekt, zamiast wdrażać efektywny model rynkowy, kopiuje dysfunkcyjny system węgierski, co grozi wzrostem cen, biurokracji i fiaskiem celów środowiskowych.- 10.11.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Warsaw Enterprise Institute
-
Image
Cyfryzacja jest fundamentem transformacji energetycznej PAP
Technologie przekształcone w nowoczesne rozwiązania informatyczne pozwalają nam budować elastyczność rynku, bilansować zapotrzebowanie na moc i energię, tworzyć systemy predykcji - wskazał Tomasz Bendlewski, wiceprezes zarządu Asseco Poland podczas debaty „Przyszłość energetyczna Polski i rola gazu”, która odbyła się 4 listopada 2025 r. w Centrum Prasowym PAP.- 07.11.2025, 12:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ