Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Karol Wolff był gościem specjalnym XVI edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach - najbardziej prestiżowego wydarzenia ekonomicznego w Europie Środkowej, a także uczestnikiem panelu dyskusyjnego poświęconego zmianom na rynku paliw płynnych. Jego tematyka doskonale korespondowała z hasłem przewodnim tegorocznej edycji EKG: „Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości”.
„Cel jest jasny: osiągnięcie pełnej zeroemisyjności unijnej gospodarki do 2050 roku. Jednak prowadzić do niego będą różne ścieżki, uwzględniające kolejne zmiany regulacyjne i rynkowe. Musimy mieć jednak świadomość, że w obszarze transportu wiąże się to z gigantycznym wysiłkiem: szacujemy, że za 26 lat wciąż ok. 50 proc. paliw będzie tymi kopalnymi, a w przypadku floty aut ciężarowych - nawet 80 proc.” - powiedział dyrektor Biura Strategii i Transformacji Strategicznej ORLEN.
O ile bowiem elektroenergetyka jest w stanie znacznie szybciej zmienić swoje źródła wytwórcze i implementować „zielone technologie”, o tyle w sektorze transportu tempo transformacji jest uzależnione bezpośrednio od decyzji zakupowych zarówno prywatnych przedsiębiorstw, jak i gospodarstw domowych. A wiele z nich nie jest i w najbliższej przyszłości nie będzie gotowych, chociażby z powodów finansowych, na zamianę dotychczasowych pojazdów na te bezemisyjne.
„Nie należy jednak popadać w przesadny pesymizm: dostrzegamy dobre sygnały płynące przykładowo z transportu osobowego. Przyspiesza jego elektryfikacja, po polskich drogach porusza się zauważalnie więcej aut hybrydowych bądź elektrycznych. Z kolei od 2035 roku na terenie UE nie będą sprzedawane nowe samochody z silnikami spalinowymi, co z pewnością przełoży się na zmianę strategii biznesowych oraz decyzję zakupowe konsumentów” - ocenił ekspert.
Największą szansę na możliwie szybką i pełną transformację transportu Karol Wolff zauważa właśnie w rozwoju elektromobilności, której dotychczas Polska nie była z pewnością europejskim liderem.
„Auta te stają się jednak coraz bardziej przystępne i efektywne, pojawiają się kolejne technologie i huby szybkiego ładowania (do 80 proc. baterii w kilkanaście minut). Jako ORLEN deklarujemy, że będziemy aktywnie angażować się w rozbudowę niezbędnej infrastruktury w tym zakresie” - zadeklarował Karol Wolff.
Przedstawiciel ORLEN ocenił, że wątpliwości nie dotyczą kierunku, lecz tempa zmian. Udana transformacja transportu opierać się będzie bowiem na miksie rozwiązań bazujących na dotychczasowych i nowych paliwach, a także biosurowcach.
„Nie wiemy w tym momencie, jaki w tym miksie będzie udział poszczególnych paliw, ale musimy być przygotowani na różne scenariusze. Dlatego nasza Grupa realizuje szereg znaczących inwestycji w każde dostępne lub potencjalne rozwiązania, czego dowodzi chociażby nasza aktywność w obszarze wykorzystywania wodoru w transporcie” - konkludował przedstawiciel ORLEN.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.05.2024, 12:20 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu