Newsletter

ORLEN: opracowaliśmy pierwszy na świecie system wielopaliwowy do silników gazowych

21.12.2023, 15:37aktualizacja: 21.12.2023, 15:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/Kadr z filmu
PAP/Kadr z filmu
ORLEN we współpracy z Horus Energia stworzył pierwszy tego typu na świecie system wielopaliwowy do zasilania silników gazowych lub jednostek kogeneracyjnych produkujących energię elektryczną i ciepło. W sfinansowanym w 100 proc. ze środków własnych projekcie, system Multifuel został przetestowany na prototypowym zespole kogeneracyjnym o mocy 1 MW przy zasilaniu wodorem i gazem ziemnym w dowolnie zmiennych proporcjach. ORLEN wystąpił o ochronę patentową swojego wynalazku i w przyszłym roku planuje rozpocząć jego komercjalizację.

System Multifuel pozwala na elastyczną, w pełni zautomatyzowaną zmianę dowolnego paliwa gazowego, w tym wodoru w trakcie jednego cyklu pracy silnika. Może być instalowany jako nakładka na już działające jednostki wytwórcze (tzw. „retrofit”), dzięki czemu umożliwi ich dekarbonizację poprzez stopniowe przestawienie na zasilanie gazami alternatywnymi: wodorem, biogazem, biometanem. 

„Opracowaliśmy, przetestowaliśmy, a teraz rozpoczynamy wdrażanie i komercjalizację innowacyjnego, unikalnego na skalę światową systemu wielopaliwowego, który umożliwia współspalanie wielu paliw gazowych jednocześnie albo zamiennie” – mówi Filip Paczkowski, kierownik Działu Rozwoju Technologii Gazowych, kierownik projektu H2Cogen w ORLEN S.A., w ramach którego opracowano Multifuel. 

W systemie Multifuel paliwa węglowodorowe – np. gaz ziemny, wodór i ich dowolne mieszaniny, są dostarczane do silnika gazowego poprzez dwa niezależne układy zintegrowane z systemem sterowania i kontroli. Dzięki nim można dowolnie, w czasie pracy jednostki, zmienić proporcje składu mieszanki, czego nie oferuje żadne inne rozwiązanie dostępne na rynku. Dawki paliwa są regulowane automatycznie, bez konieczności redukcji mocy, a zmiana parametrów może nastąpić w ciągu jednego cyklu pracy silnika.

Przedstawiciele ORLEN uważają, że technologia Multifuel przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w energetyce, przyczyniając się do redukcji emisji CO2 w branży. 

„Wykorzystanie paliw alternatywnych jest niezbędnym elementem transformacji energetycznej i warunkiem osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku. Grupa ORLEN wspiera ten proces, m.in. rozwijając technologie pomostowe, które zapewnią płynne przejście od paliw kopalnych do nisko- i zeroemisyjnych gazów, przede wszystkim wodoru. Pomyślne wyniki testów otwierają drogę do szybkiej komercjalizacji tego rozwiązania” – mówi Iwona Waksmundzka-Olejniczak, członek zarządu ORLEN ds. strategii i zrównoważonego rozwoju.

Wysoką efektywność i niezawodność autorskiej technologii ORLEN-u potwierdziły pomiary kluczowych parametrów operacyjnych prototypowego urządzenia. Podczas testów z wykorzystaniem ponad 0,5 tony wodoru w różnych mieszaninach z gazem ziemnym maksymalna sprawność produkcji energii elektrycznej wzrosła o ponad 5 procent w odniesieniu do parametrów fabrycznych. Testy wykazały także bezpieczeństwo zastosowania mieszaniny wodoru oraz gazu ziemnego w procesach energetycznych.

„Wszystkie paliwa gazowe: gaz ziemny, LPG, biogaz, biometan czy wodór mogą być doprowadzane do silnika gazowego czy jednostki kogeneracyjnej przez nasz system Multifuel. Na potrzeby testów i walidacji technologii opracowaliśmy prototyp o mocy 1 MW zasilany wodorem i gazem ziemnym, dzięki któremu mogliśmy funkcjonalnie i eksperymentalnie zbadać, jak nasz system zachowuje się pod obciążeniem i przy zasilaniu wieloma paliwami” – podkreśla Filip Paczkowski.

Dodaje, że system Multifuel wyróżnia się tym, że zmiana stężenia paliwa może zachodzić w czasie jednego cyklu pracy – czyli znacznie szybciej niż w innych rozwiązaniach dostępnych na rynku. System jest samoregulujący się: zmiana stężenia mieszanki gazowej czy zmiana parametrów operacyjnych jednostki następują automatycznie, bez ingerencji człowieka.

System Multifuel to nakładka na silnik gazowy dużej mocy, od 300 kWel do 2 MWel, która może być stosowana w przemyśle, ale także w hubach energetycznych, klastrach energii czy jako stabilizacja Krajowego Systemu Energetycznego. 

Może być stosowany również w wielkoskalowym budownictwie wielorodzinnym, w galeriach handlowych czy obiektach użyteczności publicznej, gdzie muszą być zapewnione stałe dostawy energii elektrycznej albo konieczne jest rezerwowe źródło prądu.

Filip Paczkowski wskazuje także na potencjalne zastosowanie systemu Multifuel w procesach ładowania samochodów elektrycznych na stacjach benzynowych, gdzie problemy sprawia przyłączenie do sieci wysokiego napięcia, aby móc podłączyć szybkie ładowarki o mocy 300 kW. Takie ładowarki są niezbędne w przypadku nowoczesnych samochodów elektrycznych, np. Tesla.

„Jeżeli na stacji mamy gaz ziemny, do tego praktycznie każda stacja benzynowa posiada LPG, a docelowo będzie miała również bioLNG – stawiamy naszą jednostkę kogeneracyjną w rogu działki, podjeżdża samochód elektryczny, uruchamiamy agregat i mamy energię elektryczną dla tego pojazdu. Biorąc pod uwagę, że ponad 60 proc. naszego miksu energetycznego to węgiel, czerpiąc energię z bioLNG czy innych paliw alternatywnych, osiągamy w rezultacie dużo niższy ślad węglowy. A pozostałe ciepło z takiego procesu możemy sprzedać lub zasilić nim stację benzynową, lub - poprzez pompę absorpcyjną - zamienić ciepło na chłód w lecie” – zaznacza ekspert.

ORLEN w grudniu 2022 r. zgłosił system Multifuel do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej, a w ostatnich tygodniach także do europejskiego i amerykańskiego odpowiednika – EPO oraz USPTO. W 2024 r. spółka zamierza rozpocząć komercjalizację systemu.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 21.12.2023, 15:37
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ