Pobierz materiał i Publikuj za darmo
ORLEN S.A. ("Spółka") informuje, że w dniu 11 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki, w związku z uchwałą Zarządu Spółki z dnia 10 grudnia 2024 roku, wyraziła zgodę na zatrzymanie projektu budowy kompleksu Olefiny III w jego dotychczasowym zakresie.
Kontynuacja projektu budowy kompleksu Olefiny III w dotychczasowym zakresie i skali (opisywanym w raportach bieżących nr 26/2021 i 27/2021 z 24 maja 2021 roku, 34/2021 z 22 czerwca 2021 roku, 30/2023 z 29 czerwca 2023 roku) nie jest rentowna. Wynika to z m.in. z:
(1) niewystarczającego zdefiniowania zakresu realizowanej inwestycji poprzez nieuwzględnienie w dotychczasowych założeniach projektu wszystkich potrzebnych zakresów infrastruktury OSBL,
(2) niedoszacowania czasu potrzebnego na realizację i kosztów finansowania oraz
(3) niedoszacowania koniecznych do poniesienia nakładów inwestycyjnych podnoszących łączne koszty projektu do 45-51 mld PLN.
Dotychczasowe nakłady inwestycyjne poniesione na realizację projektu budowy kompleksu Olefiny III na koniec 3 kwartału 2024 roku wyniosły12,6 mld PLN.
Od teraz prace prowadzone będą w ramach projektu Nowa Chemia, w sposób umożliwiający racjonalizację koniecznych do poniesienia nakładów.
Decyzja organów korporacyjnych Spółki przewiduje budowę instalacji do produkcji olefin z docelowymi mocami produkcyjnymi etylenu 740 kt rocznie ("Projekt"), która zostanie oddana do eksploatacji nie wcześniej niż w 2030 roku.
Według aktualnie posiadanych przez Zarząd analiz zoptymalizowane nakłady inwestycyjne zdefiniowanego na nowo Projektu szacowane są na ok. 34 mld PLN, z uwzględnieniem ok. 6 mld PLN kosztów finansowania.
Inkrementalna zdolność projektu do generowania wyniku EBITDA w 2030 roku szacowana jest obecnie, w zależności od poziomu wykorzystania mocy produkcyjnych, między ok. 550 mln a ok. 800 mln PLN rocznie.
Obecnie Spółka będzie koncentrowała swoje działania związane z Projektem na rozmowach z wykonawcami, zarówno w zakresie podstawowej instalacji olefin (ISBL) oraz infrastruktury dodatkowej (OSBL), by zapewnić realizację nowego harmonogramu. Jednocześnie Spółka informuje, iż zostały zidentyfikowane i rozpoznane istotne problemy natury projektowo-technicznej w zakresie instalacji ISBL, których rozwiązanie wpływa na realizację Projektu.
Prowadzone będą także uzgodnienia z partnerami handlowymi związanymi z Projektem.
Ponadto do 30 września 2025 roku Zarząd sporządzi i opublikuje budżet Projektu oraz jego nowy harmonogram rzeczowo - finansowy w zoptymalizowanym zakresie wraz z niezbędną infrastrukturą OSBL.
Dzisiejsza decyzja organów korporacyjnych Spółki jest działaniem mającym na celu zminimalizowanie szkód grożących Spółce w przypadku kontynuacji Projektu w dotychczasowym zakresie.
Opisana wyżej decyzja Zarządu Spółki, podjęta w dniu 10 grudnia 2024 roku, została uznana za informację poufną, której publikacja została przez Spółkę opóźniona do czasu podjęcia decyzji przez Radę Nadzorczą Spółki, zgodnie z Art. 17 ust. 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE.
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
kom espi zdz
Decision to stop the project Olefins III complex development under the current scope.Regulatory announcement no 64/2024 dated 11 December 2024ORLEN S.A. ("Company") announces that on 11 December 2024 the Company's Supervisory Board approved Company's Management Board decision from 10 December 2024 to stop the Olefins III complex development under the current scope.Continuation of Olefins III complex development in the current scope and scale (described in the regulatory announcements no 26/2021 and 27/2021 as of 24 May 2021, no 34/2021 as of 22 June 2021 and no 30/2023 as of 29 June 2023) is not profitable. It results among the others from:(1) inadequately defined scope of the investment, i.e. not all required OSBL infrastructure have been planned,(2) underestimated financing costs and time necessary for realization,(3) underestimated necessary CAPEX, which would increase total project costs up to PLN 45-51 bn.At the end of 3 quarter 2024, already spent CAPEX for Olefins III complex development amounted to PLN 12.6 bn.Further works will be conducted within "New Petrochemicals" project in the optimized scope rationalizing required CAPEX. The decision of the Company's corporate bodies assumes construction of ethylene unit with an annual production capacity up to 740 kt ("Project"), which will be commissioned no earlier than in 2030.According to current analysis held by the Management Board optimized CAPEX of redefined Project is estimated at ca. PLN 34.0 bn, including ca. PLN 6 bn of financing costs.Incremental feasibility of Project EBITDA generation in 2030 is currently estimated at ca. PLN 550-800 m yearly, depending on capacity utilization.Currently, the Company will concentrate its Project related actions on talks with contractors of the core olefin unit (ISBL) and additional infrastructure (OSBL) to ensure realization of the new schedules. At the same time, the Company informs that some relevant design and technical problems of ISBL unit were identified and recognized. Solving them is impacting the Project realization.The Company will conduct negotiations with its' business partners involved in the Project.By 30 September 2025, the Company's Management Board will prepare and publish the overall budget of the Project and its new material and financial schedule in the optimized scope together with the required OSBL infrastructure.Today's decision of the Company's corporate bodies is aimed at minimizing value damage that the Company may have faced should the Project be continued in its current scope.The decision of the Company's Management Board described above, made on 10 December 2024, has been identified as an inside information, publication of which has been delayed by the moment the decision of the Company's Supervisory Board is made, in accordance to Art. 17 item 4 of the Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on market abuse (market abuse regulation) and repealing Directive 2003/6/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Directives 2003/124/EC, 2003/125/EC and 2004/72/EC.
More information on page: http://biznes.pap.pl/en/reports/espi/all,0,0,0,1
kom espi zdz
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.12.2024, 07:54 |
Źródło informacji | ESPI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |