Newsletter

PAP21: innowacyjność to moda czy konieczność?

12.10.2017, 18:40aktualizacja: 12.10.2017, 18:40

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP XXI
PAP XXI
Termin innowacja jest dzisiaj często używany i nadużywany w różnych sferach naszego życia. Stosuje się go do objaśniania zjawisk gospodarczych i społecznych, zarówno na rynkach wysoko rozwiniętych jak i tych wschodzących.

„Pojęcie innowacji ma wiele różnych znaczeń” - stwierdza prof. dr hab. Stanisław Łobejko zwracając uwagę, że ta wieloznaczność wynika z różnic w podejściu do istoty innowacji oraz dyscypliny naukowej, w której jest stosowane np.: ekonomii, socjologii, prakseologii, teorii organizacji, psychologii, naukach przyrodniczych, technice.

Według definicji z encyklopedii PWN pojęcie innowacji pochodzi od łacińskiego słowa innovatio i oznacza „nowości, rzeczy nowo wprowadzone: w gospodarce wdrażanie nowych technologii, tworzenie organizacji i instytucji”.

Władysław Kopaliński w „Słowniku wyrazów obcych” innowację definiuje jako zmianę polegającą na wprowadzeniu czegoś nowego lub nowość rozumianą, jako rzecz nowo wprowadzaną.

Prof. Łobejko z SGH podkreśla jednak, że w praktyce gospodarczej takie szerokie ujęcie innowacji nie jest wystarczające. Lepsze jest wąskie ujęcie, zgodnie z którym za innowację uważamy tylko tę nowość, która na rynku pojawiła się po raz pierwszy i odniosła na nim sukces. W wąskim ujęciu to rynek decyduje więc o tym czy nowość stanie się innowacją - od takiej konstatacji profesor zaczyna swój wykład „Innowacyjność: moda czy konieczność?” w ramach Prasowej Akademii Pieniądza, projektu edukacyjnego realizowanego przez PAP we współpracy z NBP.

Innowacyjność to zjawisko cechujące ludzi, których umysły posiadają unikalną w świecie przyrody cechę kreatywności, czyli tworzenia czegoś nowego, czego jeszcze nie było. Przystępując do pracy nad nowym produktem innowator musi zapomnieć o istniejących obecnie produktach czy usługach, gdyż tylko wtedy jego umysł będzie w pełni twórczy. Dopóki będziemy się trzymać istniejącego rozwiązania trudno będzie nam wyobrazić sobie zupełnie nowe rozwiązanie.

Prof. Łobejko przypomina, że przez wiele lat innowacje i procesy innowacyjne były rozwijane wewnątrz przedsiębiorstwa i stanowiły ściśle chronioną tajemnicę. Zmianę przyniósł wiek XXI. Silna presja konkurencyjna i jednoczesny rozwój Internetu sprawiły, że przedsiębiorstwa zaczęły stosować model rozwoju we współpracy z otoczeniem, które jest traktowane, jako globalny mózg będący źródłem innowacji a także jako środowisko kreatorów nowych produktów i usług.

Zapraszamy dziennikarzy na kolejny wykład Prasowej Akademii Pieniądza. Warsztatowe spotkanie z prof. dr hab. Stanisławem Łobejką odbędzie się 14 października 2017 r. o godz. 10:00 w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Zapis tekstu wykładu zatytułowanego „Innowacyjność: moda czy konieczność” dostępny jest w internecie pod adresem pap21.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 12.10.2017, 18:40
Źródło informacji Kurier PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ