Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Seniorzy mniej chętnie korzystają z internetu, wolą bezpośredni kontakt, dlatego fałszywym akwizytorom łatwiej dokonać oszustwa, kiedy odwiedzają ich w domu. Są mili, uśmiechnięci, oferują umowy na bardzo korzystnych warunkach. Jednak są też bardzo zdeterminowani, by jak najszybciej uzyskać decyzję klienta o zawarciu umowy i wykraść jego dane, które potem mogą posłużyć do zaciągnięcia zobowiązań finansowych w jego imieniu.
„Należy pamiętać o tym, że fałszywego sprzedawcę demaskuje presja czasu. Osoba, której zależy, żebyśmy mogli podjąć dobrą decyzję, nie naciska, żebyśmy podjęli ją jak najszybciej” - ostrzega Natalia Hofman, psycholożka i ekspertka od psychologii kłamstwa i doradza, by zawsze dać sobie czas na przemyślenie ważnych decyzji, zamiast podejmować je pochopnie.
Według danych UOKiK ponad połowa seniorów nie czyta podpisywanych przez siebie umów, więc często nie ma nawet świadomości, że pada ofiarą oszustwa. Często też nie śledzą na bieżąco dokonujących się zmian prawnych, co powoduje, że nie wiedzą, że istnieje zakaz zawierania umów z dostawcami prądu i gazu z poza ich siedzibami.
Aby zwiększyć wiedzę swoich klientów i uchronić ich w ten sposób przed zakusami oszustów, PGNiG cyklicznie prowadzi kampanię społeczną „Akcja Świadomy Klient”, adresowaną przede wszystkim do osób starszych. Podczas trwania akcji materiały edukacyjne są dostępne w Biurach Obsługi Klienta i w mediach.
„Obsługujemy ponad 7 milionów klientów w całej Polsce, w tej liczbie sporą grupę stanowią seniorzy, dlatego odpowiedzialność społeczna jest dla nas bardzo istotna” - mówi Paweł Majewski, prezes zarządu PGNiG SA. „Przejawia się także w tym, że od lat przypominamy, iż pracownicy PGNiG nie odwiedzają klientów w ich domach i nie oferują tą drogą sprzedaży żadnych produktów czy usług. Teraz prawny zakaz takiej formy sprzedaży stał się faktem i chcemy, żeby jak najwięcej osób miało tego świadomość, ponieważ może to je uchronić przed potencjalnym zagrożeniem” - wyjaśnia.
W wyniku pandemii wielu klientów PGNiG, również z tej najstarszej grupy, przeniosło się do internetu, a w ślad za tym swój „rewir” działania zmienili oszuści. Jak wynika z danych, które zebrał Państwowy Instytut Badawczy – NASK, w ubiegłym roku odnotowano blisko 8 tys. ataków polegających na wyłudzeniu poufnych danych osobowych w internecie. To aż o 117 proc. więcej niż rok wcześniej!
Ponad dwa mln klientów PGNiG korzysta każdego dnia z elektronicznego Biura Obsługi Klienta. Spółka odnotowała podobną liczbę pobrań aplikacji mobilnej. Blisko 120 tys. klientów zawarło z PGNiG umowę online, bez wychodzenia z domu. Dlatego w kampanii PGNiG pojawiają się spoty ostrzegające nie tylko przed nieuczciwymi sprzedawcami krążącymi od domu do domu, ale także dotyczące ostrożności w sieci. W nowej edycji występują dzieci, które przypominają dorosłym - swoim rodzicom i dziadkom - by nie dali się oszukać nieuczciwym sprzedawcom, podszywającym się pod przedstawicieli spółki. Spoty nawiązują do zasad, które dorośli wpajają dzieciom, ale sami często się do nich nie stosują.
Na przykład Jacek, 10 lat, wskazuje: „Mówicie nam, żeby nie rozmawiać z nieznajomymi, a sami bez zastanowienia podajecie obcym nawet swój numer pesel”.
PGNiG doradza klientom, by w razie podpisania dokumentów przedstawionych przez nieuczciwego sprzedawcę, po stwierdzeniu tego faktu, jak najszybciej skontaktowali się z Biurem Obsługi Klienta pod numerem 22 515 515.
Źródło informacji: PGNiG
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.12.2021, 13:13 |
Źródło informacji | PGNiG |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Najnowszy raport NDC Partnership ukazuje kierunki działań państw na rzecz potrojenia udziału energii odnawialnej w jej ogólnej konsumpcji
Organizacja NDC Partnership opublikowała dzisiaj nowy dokument strategiczny, którego celem jest wsparcie decydentów politycznych w podejmowaniu działań na rzecz włączenia energii odnawialnej do krajowych zobowiązań klimatycznych.- 06.06.2025, 11:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Andreas Treichl na EKF: albo naprawdę zreformujemy UE, albo trzeba będzie zamknąć ten wspaniały rozdział w historii Europy PAP
Przez pięć powojennych dekad wolna część kontynentu europejskiego przeżywała niesamowity rozkwit, a jeszcze na początku lat 90. ubiegłego stulecia była najwięcej eksportującym i konsumującym rynkiem świata. Dziś prześcigają nas kolejne potęgi, a projekt zjednoczonej Europy stanął pod wielkim znakiem zapytania - mówił Andreas Treichl, znany ekonomista i przewodniczący Fundacji ERSTE podczas spotkania z uczestnikami 15. Europejskiego Kongresu Finansowego, zorganizowanego przez PKO Bank Polski.- 06.06.2025, 11:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
PKO Bank Polski na EKF 2025: banki jako ważne ogniwo budowy wspólnoty społecznej PAP
Sektor finansowy powinien odgrywać znaczącą rolę w tworzeniu wspólnoty. „Udział bankowości we wspólnocie polega na tym, że staramy się wspierać budowę wspólnej infrastruktury, czyli takiej płaszczyzny, która pozwala ludzi do siebie zbliżać” – wskazała Ilona Wołyniec, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania Projektów, PKO Bank Polski podczas debaty o roli rola sektora finansowego w transformacji polskiej gospodarki, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie (2-4 czerwca br.).- 06.06.2025, 10:44
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ