Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wartość siedmiu inwestycji (po dwie zrealizują Gorzów i Poznań), dla których podpisano w środę umowy, to około 1,3 mld zł.
Kwieciński powiedział na konferencji przed podpisaniem umów, że to kolejne dobre wieści dla Polski i jej regionów, które dotyczą inwestycji w infrastrukturę, wpisujących się świetnie w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
"Są to inwestycje ważne dla naszych miast, inwestycje, które będą sprawiały, że transport publiczny, transport miejski będzie nie tylko znacznie bardziej nowoczesny, ale znacznie bardziej dogodny dla mieszkańców naszego kraju" - powiedział Kwieciński.
"Przez te działania pokazujemy sprawność naszych instytucji, pokazujemy również, że środki unijne, ale także nasze środki krajowe (...) trafiają w nasze regiony" - dodał.
Kwieciński poinformował ponadto, że na transport miejski w obecnej perspektywie finansowej mamy w sumie ok. 18 mld zł, z tego większość 9,6 mld zł to środki w Programie Infrastruktura i Środowisko.
"Już realizujemy 13 przedsięwzięć na kwotę 2,6 mld zł (...) w tym takie jak metro warszawskie, tramwaje warszawskie, tramwaje w Bydgoszczy, tramwaje w Krakowie, autobusy w Opolu, czy cały inteligentny system transportowy w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Ich oczywiście będzie więcej" - dodał.
Obecna na konferencji minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska oceniła, że jesteśmy w bardzo dobrej sytuacji gospodarczej - wskaźniki rozwoju gospodarczego są świetne, a sytuacja na rynku pracy jest znakomita.
"Czasami myślę, czy aż nie za dobrą, bowiem te inwestycje będą musiały znaleźć swoich wykonawców, będą musiały mieć liczne ręce do pracy (...). To jest dobry czas dla rozwoju takich właśnie poważnych projektów, o których niedawno jeszcze nawet nie mogliśmy marzyć" - mówiła.
Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski mówił o interwencjonizmie państwa, innowacyjności i nowoczesnej gospodarce. Zaznaczył, że decyzje inwestycyjne, których dotyczą podpisane w środę umowy nie są przypadkowe - wskazują, że zmiany są realne i skokowe.
Natomiast dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol poinformował, że porównując wykorzystanie środków unijnych na transport publiczny w analogicznym okresie poprzedniej perspektywy, "wyprzedzamy o ponad rok i dwa miesiące kontraktację, czyli podpisywanie umów o dofinansowanie z beneficjentami związanymi z sektorem transportu publicznego".
"W kwestii wydatkowania, faktycznego rozliczania środków wyprzedzamy o ponad półtora roku perspektywę 2007-2013" - dodał.
Dzięki dofinansowaniu, Poznań zrealizuje dwie inwestycje o łącznej wartości ponad 620 mln zł. Z UE otrzyma na nie 107 mln zł. W ramach pierwszej MPK Poznań kupi 60 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Miasto przebuduje też trasę tramwajową: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze oraz zbuduje nowe torowisko na ul. Unii Lubelskiej.
Gorzów Wielkopolski zainwestuje w budowę i modernizację tras tramwajowych oraz kupi tramwaje. Wartość obu inwestycji to około 322 mln zł, a dofinansowania unijnego to prawie 160 mln.
Dofinansowanie otrzyma też MPK Wrocław, które kupi 56 nowoczesnych, wieloczłonowych tramwajów oraz m.in. specjalistyczny sprzęt do diagnostyki i napraw. Wartość projektu to ponad 310 mln zł, a dofinansowania unijnego 159 mln zł.
Gmina Siechnice (powiat wrocławski) zbuduje centra przesiadkowe w Siechnicach i Świętej Katarzynie. Powstaną one przy planowanych do modernizacji stacjach kolejowych. Wartość projektu to 7,6 mln zł, a dofinansowania unijnego 1,5 mln zł.
Katowice wybudują węzeł "Sądowa" w ramach Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. Węzeł będzie docelowo obsługiwać 29 linii komunikacji miejskiej oraz ok. 100 linii autobusowych dla kursów dalekobieżnych. Koszt tej inwestycji to prawie 60 mln zł. Prawie 35 mln zł miasto otrzyma z UE.(PAP)
mmu/ pif/ skr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 28.06.2017, 18:36 |
Źródło informacji | MR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |