Newsletter

PKO BP świętuje 10-lecie oddziału w Niemczech i zapowiada dalszą ekspansję zagraniczną

19.09.2025, 10:04aktualizacja: 19.09.2025, 10:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W ciągu dekady swojej działalności najstarszy zagraniczny oddział PKO Banku Polskiego we Frankfurcie nad Menem wniósł znaczący wkład w zacieśnianie polsko-niemieckich relacji gospodarczych. Co istotne, w ostatnich latach przepływy inwestycyjne nie są już tak jednostronne - nasze rodzime firmy coraz chętniej i odważniej wkraczają na rynek zachodniego sąsiada, korzystając z pomocy i doświadczenia największego polskiego banku. PKO BP chce też w najbliższych miesiącach otworzyć swoje przedstawicielstwa na Litwie i w Szwecji.

Aktualnie PKO BP, jako jedyny bank na polskim rynku, rozwija zagraniczne oddziały bankowości korporacyjnej: w czeskiej Pradze, Bratysławie, Bukareszcie oraz Frankfurcie nad Menem. Wszystkie cieszą się zainteresowaniem polskich przedsiębiorców prowadzących działalność na lokalnych rynkach i pokazują satysfakcjonujące wyniki. Ich sukces znajduje odzwierciedlenie w obecnej strategii największego banku w Polsce: do końca 2027 roku chce być obecny w kolejnych ośmiu krajach.

„Już w najbliższych miesiącach otworzymy swoje przedstawicielstwa na Litwie oraz w Szwecji. Wynika to z naszych pogłębionych analiz rynkowych oraz wsłuchiwania się w potrzeby i oczekiwania polskich przedsiębiorców, którzy odnoszą coraz większe sukcesy biznesowe poza granicami kraju. Nasz nadrzędny cel to być bankiem >>numer 1<< dla polskich firm na najważniejszych rynkach w krajach UE oraz bramą dla zagranicznych przedsiębiorstw wchodzących na rynek polski” - powiedział Marek Radzikowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Operacji i Bankowości Międzynarodowej, podczas konferencji we Frankfurcie nad Menem.

Kolejne lokalizacje mają być sukcesywnie komunikowane: część z nich będzie oddziałami, a pozostałe przedstawicielstwami.

„Obecność w formie przedstawicielstw pozwoli nam poznać rynki, prześledzić możliwości w danym kraju, a następnie zdecydować, czy chcemy je przekształcić w oddział. Dzięki formie przedstawicielstwa możemy to wykonać bardzo szybko, utworzenie oddziału zajmuje więcej czasu" - wyjaśnił wiceprezes PKO BP.

Świętowanie 10-lecia działalności niemieckiego oddziału PKO BP było również okazją do podsumowania relacji gospodarczych między Polską a Republiką Federalną Niemiec na przestrzeni ostatnich lat, a także oceny perspektyw współpracy w przyszłości, które eksperci banku uznali za „bardzo obiecujące”.

„Na początku lat 90. Niemcy pozostawały dla nas niedoścignionym ekonomicznym wzorem, jednak obecnie te dysproporcje ulegają zatarciu i szybko nadganiamy zachodniego sąsiada. Po przystąpieniu do UE i otwarciu granic rynek RFN okazał się dla naszych firm bramą do innych, głównie europejskich krajów, a udział Polski w globalnym eksporcie na przestrzeni ćwierćwiecza się potroił. Co najważniejsze, produkujemy i sprzedajemy coraz droższe, bo bardziej zaawansowane towary” - tłumaczyła Marta Petka-Zagajewska, dyrektor Biura Analiz Makroekonomicznych PKO BP.

W 2024 roku wartość naszego eksportu na rynek niemiecki sięgnęła 95,8 mld euro, co daje mu pozycję największego odbiorcy polskich towarów i aż 27,2 proc. udziału w całym eksporcie. Dla porównania - łączny eksport do czterech kolejnych krajów: Czech, Francji, Wielkiej Brytanii i Holandii wyniósł 77,9 mld euro. To najlepiej pokazuje, jak silnie nasza gospodarka jest powiązana z niemiecką. Z kolei Polska pozostaje jednym z najważniejszych rynków zbytu dla niemieckiego eksportu.

„Nasze relacje gospodarcze coraz bardziej się równoważą, a polskie firmy odnoszą naprawdę niesamowite sukcesy na niemieckim rynku. Dostrzegamy również wspólnotę szans i wyzwań z RFN. Te pierwsze obejmują inwestycje w obronność czy zieloną transformację. Jednak i Polska, i Niemcy, muszą także stawiać czoła podobnym kryzysom: geopolitycznym czy demograficznym” - dodała Marta Petka-Zagajewska.

PKO Bank Polski obsługuje swych klientów (zarówno firmy z polskim kapitałem, duże, międzynarodowe korporacje, jak i firmy lokalne), oferując rozwiązania dopasowane do specyfiki niemieckiego rynku. W jego ofercie znajdują się, oprócz produktów dobrze znanych w Polsce, także Burgschafty (poręczenia oparte na prawie niemieckim) czy Schuldscheindarlehen (specyficzna dla rynku niemieckiego forma finansowania) oraz Sepa Direct Debit - polecenia zapłaty w euro ułatwiające codzienne rozliczenia transgraniczne. Niemiecki oddział banku nieustannie zachęca też międzynarodowy biznes do inwestowania w Polsce.

„Warto również zwrócić uwagę na wręcz kopernikański przewrót w relacjach pomiędzy biznesem z obu krajów: obecnie, gdy jakiś zakład w Niemczech przeznaczany jest do sprzedaży, to właśnie polscy inwestorzy są najbardziej pożądani i poszukiwani. Od czasów pandemii trwa także w Niemczech weryfikacja łańcuchów dostaw: tutejsze firmy szukają dostawców bądź partnerów zlokalizowanych jak najbliżej, na przykład po drugiej stronie Odry” - zaznaczyła Anna Chojnacka, dyrektor Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska).

Co istotne, w portfolio frankfurckiego oddziału PKO BP możemy odnaleźć bardzo zróżnicowane polskie firmy, rozpoczynające lub rozwijające działalność w Niemczech.

„Choć nadal dominują takie sektory jak transport czy przemysł chemiczny, to coraz częściej nawiązujemy współpracę z innowacyjnymi startupami czy ambitnymi firmami technologicznymi” - analizowała Beata Mitukiewicz, dyrektor oddziału PKO BP w Republice Federalnej Niemiec.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.09.2025, 10:04
Źródło informacji PAP Mediaroom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ