Newsletter

Platformy handlowe coraz częściej punktem startowym zakupów online - Allegro na czele

22.10.2025, 12:29aktualizacja: 22.10.2025, 12:38

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Allegro
Allegro
• Blisko połowa kupujących online rozpoczyna swoją ścieżkę zakupową od marketplace’ów (+11 p.p. vs 2023 r.).
• Allegro wzmacnia swoją pozycję w e-commerce - aż 7 na 10 użytkowników marketplace’ów wybiera właśnie Allegro, a co trzeci kupujący podejmuje tam ostateczną decyzję zakupową.
• Utrzymuje się trend „compressed commerce”: 44% badanych finalizuje zakupy jeszcze tego samego dnia, a 18% - niemal natychmiast po rozpoczęciu poszukiwań.
• Finalizacja transakcji wspieranych AI w 83% przypadków odbywa się na platformach marketplace.

Znaczenie platform e-commerce w kontekście ścieżki zakupowej rośnie - wynika z raportu „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online” [1], przygotowanego przez Minds&Roses na zlecenie Allegro. Już 45% kupujących zaczyna zakupy od marketplace’ów (+11 p.p. vs 2023 r.). Liderem pozostaje Allegro, które wybiera 7 na 10 osób rozpoczynających zakupy na platformach. Nadal silny jest trend „compressed commerce”, czyli zakupów maksymalnie skróconych i skondensowanych w jednym miejscu. Aż 44% konsumentów finalizuje transakcję jeszcze tego samego dnia, a blisko 1/5 decyduje się na zakup od razu.

„Konsumenci nadal cenią atrakcyjne ceny i szybkie dostawy, ale coraz większe znaczenie mają dla nich wygoda i kompletność oferty. 79% kupujących, by podjąć decyzję, oczekuje dziś kompleksowych informacji o produkcie w miejscu zakupu. To wyraźne echa trendów optymalizacji procesów, obserwowanych już rok temu” - komentuje Marta Skalmowska z Minds&Roses.

Platformy e-commerce dominują

Obecnie blisko połowa kupujących najczęściej rozpoczyna ścieżkę zakupową na platformach handlowych, w tym 36% wybiera Allegro (+3 p.p. vs 2024 r.). Kolejne miejsca zajmują Google (19%), strony sklepów online (7%), porównywarki cenowe (4%) oraz serwisy ogłoszeniowe (3%). Allegro umocniło swoją pozycję w kategoriach takich jak środki czystości (+10 p.p.), artykuły dla zwierząt (+8 p.p.), kolekcje i sztuka (+8 p.p.), motoryzacja (+6 p.p.) oraz dom i ogród (+6 p.p.). 

31% kupujących wskazuje Allegro jako główne miejsce podejmowania decyzji. Zarówno osoby rozpoczynające zakupy na Allegro, jak i w Google często finalizują je właśnie na Allegro (odpowiednio 76% i 41%), co potwierdza ważną rolę platformy w procesie zakupowym.

„Blisko połowa klientów (43%) zaczynających zakupy na Allegro korzysta z wyszukiwarki, wpisując konkretną nazwę produktu. Jak wynika z naszych danych wewnętrznych, w szczytowych okresach, klienci wpisują nawet 2000 zapytań zakupowych na sekundę. To pokazuje, że spełniamy oczekiwania użytkowników, którzy szukają precyzyjnych informacji i szerokiej gamy ofert w jednym miejscu. Kupujący doceniają także łatwość nawigacji - aż 25% przeszukuje kategorie z poziomu menu” - dodaje Marcin Bruś, Group Advertising Director w Allegro.

Marketplace głównym miejscem finalizacji zakupów z AI

Konsumenci poszukują narzędzi wspomagających szybkie i trafne decyzje zakupowe. Coraz częściej korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji, choć obecnie tylko 13% deklaruje jej użycie [2]. AI przeważnie pomaga w zbieraniu informacji o produktach (86%) oraz ich wyszukiwaniu (73%), szukaniu inspiracji (48%), śledzeniu dostaw i obsłudze zamówienia (20%). Z AI korzystamy z uwagi na oszczędność czasu (67%), możliwość porównania cen (56%), wyboru najlepszej oferty (27%), poszukiwania nowości (21%) i upewnienia się co do bezpieczeństwa transakcji (19%).

Zakupy wspierane przez AI najczęściej finalizowane są na dużych marketplace’ach (83%), w multibranżowych sklepach internetowych (48%) i sklepach sieci handlowych (45%). AI odgrywa największą rolę przy zakupie elektroniki (67%), a także produktów z kategorii dom i ogród (49%) oraz zdrowie (46%).

[1] Raport Minds&Roses „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 2000 osób (n=2000), które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie wyszukiwały i/lub dokonały zakupu produktów online.

[2] Raport Danae „Trendy zakupowe”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 osób (n=1000).

Źródło informacji: Allegro

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.10.2025, 12:29
Źródło informacji Allegro
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ