Newsletter

Polacy pokochali resale. Już 3 na 4 z nas uczestniczy w obiegu przedmiotów z drugiej ręki

01.02.2024, 09:00aktualizacja: 01.02.2024, 09:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Allegro (1)
Allegro (1)
W 2023 roku aż 75% Polaków skorzystało z możliwości kupna i/lub sprzedaży przedmiotów używanych - wynika z najnowszego badania Allegro Lokalnie [1]. Co ciekawe, równie często uczestniczymy w rynku przedmiotów z drugiej ręki w wersji online, jak i offline. Trzy czwarte ankietowanych przyznaje, że nadal ma plan kupować i sprzedawać używane przedmioty równie aktywnie, co dotychczas.

Zainteresowanie Polaków rynkiem resale wzrasta na przestrzeni lat. Sprzedaż swoich rzeczy oraz kupno przedmiotów z drugiej ręki w 2023 roku deklarowało już trzy czwarte dorosłych Polaków. Jest to wzrost o blisko 10 punktów procentowych w porównaniu do 2021 r.

W badaniu przeprowadzonym przez Allegro Lokalnie pod koniec 2023 r. 19% z nas przyznało, że jedynie kupuje przedmioty z obiegu wtórnego, 12% - jedynie sprzedaje, zaś 44% korzysta z obu opcji. Najbardziej aktywną grupą wiekową w obiegu przedmiotów z drugiej ręki są osoby w przedziale od 18 do 44 lat, przy czym ponad połowa z nich zarówno kupuje, jak i sprzedaje. Allegro Lokalnie pozostaje w czołówce platform sprzedażowych na rynku C2C - użytkownicy szczególnie chętnie korzystają z aplikacji mobilnej Allegro Lokalnie, co widoczne jest we wzroście liczby aktywnych ofert wystawionych za jej pośrednictwem w 2023 roku aż o 98% (w porównaniu z rokiem 2022) oraz znaczącym wzroście liczby nowych użytkowników (+33% r/r) i wizyt (+50% r/r).

Rynek resale? Nie tylko moda

Choć dominującą kategorią zakupową na rynku przedmiotów używanych jest moda (59% wskazań), Polacy chętnie korzystają też z możliwości nabycia z drugiej ręki elektroniki (39%), takiej jak: smartfony, laptopy, słuchawki oraz mała elektronika do domu; przedmiotów z kategorii kultura i rozrywka (30%), czyli: książek, gier komputerowych i na konsole, płyt CD; a także rzeczy z kategorii dom i ogród (30%).

Motywacje do kupowania i sprzedaży przedmiotów używanych

Jak przyznają ankietowani, największą motywacją do zakupu przedmiotów używanych są względy ekonomiczne. 64% Polaków zgadza się z twierdzeniem, że decyduje się na zakupy z rynku odsprzedaży ze względu na inflację i rosnące ceny nowych produktów. Rynek resale oferuje kupującym możliwość oszczędzenia pieniędzy, jak również stanowi odpowiedź na wzrost cen na rynku.

Kolejnym powodem, dla którego Polacy decydują się na zakupy od poprzedniego właściciela, są kwestie ekologiczne i chęć ograniczenia swojego wpływu na środowisko poprzez nadanie przedmiotom drugiego życia. Inni z kolei deklarują swoje zamiłowanie do przedmiotów unikatowych, vintage. Ankietowani przyznali też, że chętnie wchodzą w posiadanie produktów używanych z krótkim dla nich okresem przydatności, takich jak np. ubrania dla dzieci. Znalazła się też grupa osób, która w ofertach z drugiej ręki upatruje szansy na zarobek, poprzez wtórną sprzedaż z zyskiem.

Jeśli chodzi o sprzedaż, główną motywacją dla właścicieli jest chęć pozbycia się danego przedmiotu. Na drugim miejscu wśród odpowiedzi znalazła się chęć pozyskania dodatkowych środków finansowych - szczególnie wśród młodszych ankietowanych. Sprzedający w średnim wieku wskazywali zaś na kwestie związane ze środowiskiem.

Automaty paczkowe preferowaną metodą dostawy

Polacy niezmiennie doceniają możliwość odbioru w automatach paczkowych - aż 82% wskazało tę metodę jako swój najczęstszy wybór. Na drugim miejscu znalazła się dostawa kurierska do domu (51%).

[1] Badanie PMR Market Experts przeprowadzone na zlecenie Allegro na grupie reprezentatywnej 2600 osób, metoda CAWI, listopad 2023 r.

Źródło informacji: Allegro Lokalnie

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 01.02.2024, 09:00
Źródło informacji Allegro Lokalnie
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii