Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W roku 2011 zaledwie cztery podmioty zdecydowały się na zmianę sprzedawcy gazu, w kolejnych latach liczba zmian wyniosła odpowiednio - 206 w roku 2012, 223 w roku 2013 i 6578 w roku 2014. Przełomowym rokiem okazał się rok 2015, w którym na zmianę dostawcy gazu zdecydowało się 23 742 podmiotów. W roku 2016 nastąpił dalszy ponad stuprocentowy wzrost tej wartości. W obecnym roku już prawie 30 tys. klientów dokonało zmiany sprzedawcy gazu i liczba ta ciągle rośnie.
Gotowanie, ciepła woda, ogrzewanie - ile to kosztuje?
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie klientów rynkiem energetycznym, w październiku 2017 Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził test taryf gazu ziemnego oferowanych przez 15 dostawców. Badanie odbyło się we współpracy z renomowanym niemieckim instytutem DtGV - Deutsche Gesellschaft für Verbraucherstudien, który na podstawie wieloletnich doświadczeń na rynku niemieckim, dostarczył metodologię i narzędzia badawcze użyte podczas testu.
Oferta każdego z 15 dostawców gazu ziemnego została poddana szczegółowej analizie za pomocą modelu opracowanego we współpracy z ekspertami z Niemiec, obejmującego 79 zmiennych podzielonych na trzy kategorie: cena, ogólne warunki oferty oraz przejrzystość oferty. Ze względu na specyfikę rynku oraz różnice regionalne w badaniu nie uwzględniono kosztów dystrybucji gazu.
Uczestnicy testu i metodologia badawcza
W badaniu „Dostawcy gazu 2017”, Polski Instytut Badań Jakości porównał oferty w 15 polskich firmach zajmujących się sprzedażą gazu ziemnego odbiorcom detalicznym. Do przedsiębiorstw tych należą:
- Audax,
- Błękitna Energia,
- Energa,
- Energy Match,
- Eniga,
- Fortum,
- Gaspol Energy,
- Green SA,
- Ineon,
- Konerg,
- PGE Obrót SA,
- PGNiG,
- Plus,
- Tauron
- Vervis.
Dane na temat oferty każdej z firm zostały zebrane na podstawie informacji dostępnych w cennikach, lub podczas rozmowy telefonicznej z biurem obsługi klienta. Ostateczne wyniki wyrażone zostały jako średnia ważona z następujących kategorii:
1. Cena - waga 70%,
2. Ogólne warunki oferty - waga 15%,
3. Przejrzystość oferty - waga 15%.
Wyniki badania
Spośród 15 sprzedawców gazu ziemnego biorących udział w badaniu, najlepszy wynik w klasyfikacji ogólnej uzyskała firma Tauron, która z wynikiem 89% wyprzedziła nieznacznie Fortum (wynik 86%). Na trzecim miejscu uplasowała się Eniga z wynikiem na poziomie 85%.
Na ostateczny wynik w badaniu największy wpływ miała zmienna „cena”, którą zdecydowano się podzielić według trzech kryteriów taryfowych tj. taryfy W1, taryfy W2 i taryfy W3. I tak zwycięzcą w taryfie W1 okazała się firma Fortum, w taryfie W2 Błękitna Energia, a w taryfie W3 Audax.
W kategorii „Ogólne warunki oferty” zwycięzcą okazał się Tauron z wynikiem 90%, wyprzedzając Ineon i Gaspol Energy. W ostatniej testowanej kategorii - „Przejrzystość oferty” najwyższym wynikiem również może pochwalić się Tauron z niewielką przewagą nad Plusem i Green S.A.
Szczegółowe wyniki badania zostały przedstawione na stronie internetowej Instytutu (bezpośredni link: http://www.badaniajakosci.pl/tests/polsko-niemiecki-test-dostawcy-gazu-2017/). Zwycięzcy poszczególnych kategorii testu mają możliwość zawarcia umowy licencyjnej na wykorzystywanie znaku jakości.
KONTAKT:
Polski Instytut Badań Jakości
Cyryl Życki
Kierownik projektu
ul. Wierzbowa 9/11
00-094 Warszawa
www.badaniajakosci.pl
tel. +48 22 382 16 80
e-mail: cyryl.zycki@pibja.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 20.10.2017, 13:47 |
Źródło informacji | Polski Instytut Badań Jakości |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
PARP świętuje 20 lat Polski w Unii Europejskiej
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyłącza się do inicjatywy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i świętuje 20 lat Polski w strukturach UE. Celebracja nie może ominąć także polskich przedsiębiorców, którzy dzięki Funduszom Europejskim mogą liczyć na wsparcie w realizacji swoich pomysłów biznesowych. Zaprasza do wspólnego świętowania, bo będzie się działo.- 29.04.2024, 12:09
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PARP
-
Image
H2POLAND: rozwój wodoru wymaga wsparcia finansowego i systemowego PAP
Transformacja energetyczna jest bardzo kosztowna, ale nie możemy z niej zrezygnować, jeśli chcemy odejść od paliw kopalnych - powiedział podczas kongresu H2POLAND & NetZero Forum Marek Zieliński, dyrektor biura innowacji 3W w BGK. „Wodór jest naturalnym kierunkiem, w którym powinniśmy podążać. Może on znaleźć zastosowanie w transporcie lądowym, kolejowym, morskim i powietrznym. Dzięki temu obniżymy emisję i spowodujemy, że będzie nam się żyło zdrowiej” - tłumaczył Marek Zieliński. Według niego rozwój technologii wodorowych wymaga nie tylko wsparcia finansowego, ale także systemowego, m.in. wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych.- 29.04.2024, 10:35
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Nano-Care Deutschland AG launches next generation of sustainable PFAS-free oleophobic coatings
Rehlingen-Siersburg, - Nano-Care Deutschland AG, leader in the development of innovative surface finishes, is excited to announce the launch of its latest product range. Taking “next generation products” as its theme, the company is introducing a range of revolutionary solutions that not only offer maximum performance, but also place a strong emphasis on sustainability and environmental compatibility.- 29.04.2024, 09:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS