Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W jakim stopniu jesteśmy świadomi zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni? Czy potrafimy zadbać o swoje bezpieczeństwo? Jak sobie z tym radzimy? Jakie prezentujemy postawy i taktyki działania? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport Banku Pekao pt. „Czy czujesz się bezpiecznie w Internecie”, w którym wnioski z rozmów z Internautami zostały połączone z pomiarem ankietowym wśród dorosłej populacji Polski.
Statystycznie 13 mln dorosłych internautów, czyli jak wynika z badania, co trzeci Polak był ofiarą co najmniej jednego cyberprzestępstwa. Najczęściej wskazywane były infekcja urządzenia, utrata pieniędzy z rachunku bankowego, wykorzystywanie danych do podszywania się, głównie po to by potem oszukać znajomych. 47% respondentów badania wie, co zrobić w przypadku ataku, jednak tylko co trzeci ankietowany zgłosił fakt zaistnienia przestępstwa.
Zatem problem cyberataków jest znany respondentom. Jednak wiedza o zagrożeniach jest rozproszona i chaotyczna. Zaledwie 36% ocenia swoją wiedzę o sieci jako zdecydowanie lub raczej dużą. Jednak, co jest optymistyczne, już ponad połowa wszystkich uczestników badania (53%) jest otwarta na poszerzanie wiedzy. Zdaniem 55% to banki powinny informować o zagrożeniach w sieci.
„W dzisiejszym świecie kwestie związane z bezpieczeństwem w przestrzeni internetowej stają się coraz bardziej istotne. Przygotowany przez nas raport pokazuje, że niezwykle ważne jest zrozumienie zagrożeń, z jakimi możemy zetknąć się w sieci. Bank Pekao poprzez swoje działania aktywnie i regularnie angażuje się w edukację swoich klientów i stara się zwiększać ich świadomość w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. W procesie kształcenia banki i instytucje finansowe powinny odgrywać szczególną rolę” – powiedział Piotr Zborowski, wiceprezes Banku Pekao S.A.
Raport Pekao pokazuje, że aż 82% respondentów jest zdania, że rozważne zachowanie w sieci jest ważniejsze niż stosowanie najlepszych technologii i programów zabezpieczających. Aby uchronić się przed oszustwami i atakami internauci stosują różne zabezpieczenia. Najczęstszą taktyką jednak jest ostrożność. Ponad połowa respondentów unika otwierania linków lub załączników pochodzących z nieznanych źródeł; 42% badanych osób korzysta z programów antywirusowych; 40% nie loguje się do publicznego WIFI; 38% stosuje hasła/PIN-y do kont lub urządzeń; 36% uważa na to, co zamieszcza w sieci.
„Internet to wygoda, efektywność, praktycznie nieograniczone możliwości dla działań zarówno prywatnych, jak i zawodowych. Jednak każda taka nasza aktywność musi opierać się na fundamentach bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni. W Internecie należy działać rozsądnie, stosując zasadę ograniczonego zaufania. Bez zastosowania podstawowych reguł, ryzykujemy bezpieczeństwo naszych danych, naszą prywatność i nasze pieniądze” – mówi dr Joanna Świątkowska, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa, Chief Operating Officer w European Cyber Security Organisation (ECSO).
Raport, opracowany przez Bank Pekao S.A. skupia się na analizie zachowań Polaków w sieci. W trakcie badania zidentyfikowano cztery podstawowe typy internautów. Są to: minimaliści (30% ankietowanych), zaradni (28%), pragmatycy (27%) i ryzykanci (15%). Każda z tych grup różni się w swoim podejściu do bezpieczeństwa, wiedzy na temat zagrożeń oraz sposobach zabezpieczeń stosowanych podczas korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych.
Jak zaznaczają autorzy raportu, większość z nas zdaje sobie sprawę z istniejących zagrożeń, choć różnimy się w ich odbiorze, a także inaczej na nie reagujemy. Najczęściej cyberataku doświadczają Ryzykanci – 78% respondentów z tej grupy przyznaje się, że byli celem cyber złodziei. Najrzadziej cyberprzestępstwa dotykają Pragmatyków (45%). Zapewne wynika to ze sposobu, w jaki obie grupy zachowują się w Internecie. Pragmatycy spędzają w nim najmniej czasu i bardzo dbają o swoje bezpieczeństwo. Ta cecha upodabnia ich najbardziej do grupy Zaradnych. Minimaliści z kolei przebywają w sieci ponad 6 godzin dziennie, czyli o 30 minut więcej niż wynosi średnia. Czują się tam swobodnie. Jednak charakteryzuje ich również duży poziom zagubienia. Więcej o charakterystyce poszczególnych grup można przeczytać w RAPORCIE.
Dodatkiem do raportu Pekao jest test, dzięki któremu każdy może sprawdzić, który z profili najtrafniej charakteryzuje jego zachowania w sieci. Po jego wykonaniu otrzymamy także wskazówki, na co zwrócić uwagę, aby bezpiecznie korzystać z Internetu – link do: Test - Bank Pekao S.A.
Bank Pekao S.A.
Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z 293 mld zł aktywów. Posiadając drugą co do wielkości sieć oddziałów, Bank Pekao obsługuje ponad 6,4 mln klientów. Jako wiodący bank korporacyjny w Polsce, obsługuje co drugą korporację w Polsce. Status banku uniwersalnego opiera się na wiodącej na rynku pozycji w private banking, zarządzaniu aktywami i działalności maklerskiej. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (jest na drugim miejscu wśród 50 najbardziej odpornych banków w Europie w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat, wypłacając łącznie 20 mld zł w ciągu dekady.
KONTAKT:
Paweł Jurek
rzecznik prasowy
Bank Pekao S.A.
tel. kom. +48 571 398 741
e-mail: media@pekao.com.pl
Źródło informacji: Bank Pekao S.A.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.07.2023, 13:34 |
Źródło informacji | Bank Pekao S.A. |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |