Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Marcin Wolak, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) prezentując raport dotyczący sytuacji i perspektyw rozwoju branży transportowej i logistycznej w Polsce podkreślił, że obecnie jest ona strategiczną gałęzią polskiej gospodarki.
Jak zaznaczył, Polska stanowi atrakcyjny rynek dla producentów i handlowców ze względu na swoje położenie geograficzne oraz dzięki dynamicznie rozwijającej się w ostatnich latach infrastrukturze drogowej i magazynowej. „Możemy stanowić bramę do Unii Europejskiej od strony wschodniej w kontekście nowego Jedwabnego Szlaku” – powiedział podczas konferencji prasowej Wolak.
Szef PITD dodał, że polska branża transportowa w ostatnich latach bardzo dynamicznie się rozwija. „Jesteśmy dziś numerem jeden, jeśli chodzi o transport międzynarodowy w UE, jesteśmy liderem jeśli chodzi w ogóle o transport drogowy. I to się przekłada na konkretne wartości i wskaźniki jak np. udział branży logistyki i gospodarki magazynowej w polskim PKB, który wynosi obecnie 6 proc.” – zaznaczył.
Z raportu wynika, że między 2008 a 2017 r. przewożony przez polskich przewoźników drogowych wolumen transportu międzynarodowego prawie się potroił (z 98,9 mln ton w 2008 r. do 284,9 mln ton w 2017). W 2017 Polacy wykonali 30,7 proc. wszystkich przewozów międzynarodowych w UE.
Z analizy PITD wynika też, że w 2018 r. przewieziono 2,2 mld ton towarów (wzrost o 6,8 proc. w stosunku do 2017 r.). Największy udział w tym wyniku wypracował transport samochodowy – 1,87 mld ton (wzrost o 7,2 proc.). W tym samym czasie koleje, drugie pod względem udziału, odnotowały wynik na poziomie 249,2 mln ton (wzrost o 4,1 proc.). W przeliczeniu na tonokilometry cały sektor transportu uzyskał w 2018 r. wynik o 7,4 proc. lepszy niż rok wcześniej.
Odnosząc się do czynników, które mają istotny wpływ na rozwój branży TSL w Polsce, Wolak wskazał m.in. na regulacje prawne. Jego zdaniem, oprócz przepisów o kabotażu oraz niemieckich i francuskich regulacji o płacy minimalnej największym wyzwaniem dla polskiej branży transportowej i logistycznej są przepisy wynikające z pakietu mobilności oraz dyrektywy o pracownikach delegowanych i płacy minimalnej.
„Już obecnie obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy mocno ograniczają możliwość świadczenia usług przez branżę transportową. Natomiast przepisy, które wprowadziłby pakiet mobilności, będą de facto początkiem końca wolności świadczenia usług na terenie UE” – zaznaczył prezes PITD.
Zdaniem Wolaka, w tym kontekście należałoby rozważyć wprowadzenie branżowej płacy minimalnej, która byłaby równa dla wszystkich krajów i „ustalona na poziomie akceptowanym przez wszystkie państwa UE – nie tylko Niemcy, ale także Polskę, Rumunię, czy Bułgarię”.
O trudnej sytuacji na rynku pracy mówił z kolej Marek Harasny, wiceprezes PITD. „Obecnie jeżeli byśmy mieli w Polsce do 100 tys. kierowców zawodowych, to każdy z nich znajdzie pracę” – podkreślił. Dodał, aż 1/3 firm transportowych ma niedobór kierowców, a w samym IV kwartale 2019 r. firmy deklarują zwiększenia zatrudnienia o 11 proc.
„Spokojnie możemy powiedzieć, że jest więcej towarów do przewiezienia niż polskie firmy transportowe mają możliwości” – powiedział Harasny.
Wskazał przy tym, że obecnie średnie wynagrodzenie kierowcy zawodowego, który pracuje w systemie 3:1, czyli przebywa 3 tygodnie w pracy i tydzień w domu, wynosi ok. 6 – 6,7 tys. zł „na rękę”.
Pełny raport „Transport i logistyka jako strategiczna branża dla polskiej gospodarki” jest dostępny na stronie internetowej Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.10.2019, 15:17 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Firma DZYNE wprowadza nowość w ofercie - Dronebuster® 4-EU - i zwiększa produkcję po pozyskaniu wielomilionowego zamówienia na międzynarodowe dostawy
Dostosowany do europejskich wymogów przenośny system wykrywania i neutralizacji dronów zwiększa bezpieczeństwo w szeregu kluczowych sektorów; firma zwiększa produkcję w celu obsłużenia rosnącego na świecie popytu.- 23.04.2025, 16:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Unum Życie liderem rynku ubezpieczeń w dynamice wzrostu - wyniki finansowe za 2024 rok
W 2024 r. składka przypisana brutto Unum Życie TUiR S.A. wzrosła o 23%, osiągając poziom 643 mln zł, natomiast zysk netto spółki wyniósł 25,7 mln zł. Pod względem dynamiki wzrostu składki Unum zajmuje pierwsze miejsce na rynku ubezpieczeń.- 23.04.2025, 15:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Unum
-
Image
EKG 2025: w Katowicach ruszyła 17. edycja największego wydarzenia gospodarczego w Europie Środkowej PAP
Bezpieczeństwo: energetyczne, klimatyczne, ekonomiczne - to wspólny mianownik wszystkich debat zaplanowanych podczas 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W stolicy Górnego Śląska rozpoczęło się właśnie największe i najbardziej prestiżowe spotkanie przedstawicieli biznesu, nauki i polityki w Europie Środkowej.- 23.04.2025, 15:47
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ