Newsletter

Raport PPL: lotniska napędzają rozwój polskich regionów i całej gospodarki

25.09.2025, 12:20aktualizacja: 25.09.2025, 13:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PPL
PPL
W 2024 r. lotniska w Polsce rosły dwa razy szybciej niż średnia europejska, generując łącznie 57,9 mld zł wartości dodanej brutto dla polskiej gospodarki oraz ponad pół miliona miejsc pracy - wynika z raportu Polskich Portów Lotniczych S.A. Dynamiczny rozwój cechuje nie tylko największe huby, ale również porty regionalne, obsługujące lokalny biznes czy turystykę.

Polskie Porty Lotnicze S.A. opublikowały raport „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony” - kompleksową analizę roli lotnisk w rozwoju gospodarczym i społecznym kraju. Dokument pokazuje porty jako bieguny wzrostu i mapę działań dla administracji, samorządów oraz biznesu. Dane pochodzą z najbardziej wiarygodnego źródła, ponieważ Grupa PPL jest operatorem i inwestorem posiadającym udziały w większości lotnisk w Polsce.

„Zainicjowaliśmy ten raport, bo branża potrzebowała jednej, wiarygodnej bazy wiedzy. Dotąd kluczowe informacje były rozproszone i trudno porównywalne. Patrzymy na lotnictwo z perspektywy całego systemu, a nie wyłącznie >>naszego podwórka<< - chcieliśmy uporządkować fakty, aby lepiej planować rozwój sieci, przepustowości i inwestycji w skali kraju” - tłumaczy Adam Sanocki, członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu.

Z raportu PPL wynika, że w 2024 r. polskie lotniska obsłużyły 59,2 mln pasażerów (wzrost o 13,3 proc. rok do roku), a łączny wpływ zatrudnieniowy sektora oszacowano na ok. 500,3 tys. miejsc pracy - licząc efekty bezpośrednie, pośrednie, indukowane i katalityczne. W 2025 r. tempo rozwoju polskich portów jeszcze przyspiesza - w pierwszym półroczu, zgodnie z danymi ACI Europe, ruch lotniczy w Polsce rośnie 3,5 raza szybciej niż lotniska w UE.

„Transport lotniczy to dziś silny impuls rozwojowy - przyciąga inwestycje, wspiera handel i turystykę, zwiększa mobilność talentów. Ten raport odpowiada na potrzeby rynku: porządkuje fakty i dostarcza wiarygodnych danych, które mogą stać się fundamentem nowej strategii lotniczej państwa, opartej na dowodach, a nie intuicjach. To materiał, który ułatwia wyznaczanie priorytetów inwestycyjnych - od modernizacji i cyfryzacji, po lepszą integrację lotnisk z innymi gałęziami transportu” - zaznacza Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dane z opracowania wskazują również, że zdecydowaną większość całego efektu gospodarczo-społecznego generuje oddziaływanie katalityczne (m.in. turystyka, inwestycje czy cargo), a wpływ każdego dodatkowego pasażera na PKB wynosi 10,5 tys. wartości dodanej brutto. Generuje to konkretne wpływy do budżetu państwa - same porty i spółki zależne odprowadziły setki milionów złotych podatków (m.in. CIT w latach 2018-2024: 773 mln zł; VAT PPL w 2024 r.: 65,9 mln zł). Są to, zdaniem autorów raportu, twarde argumenty, by wspólnie z regionami i przewoźnikami planować dalszą rozbudowę siatki połączeń, jakości obsługi i infrastruktury.

„Lotniska to dziś bieguny wzrostu - ich wpływ wykracza poza infrastrukturę. Dane z raportu pokazują, że ponad 80 proc. efektu gospodarczego to oddziaływanie katalityczne: turystyka, inwestycje i cargo. Naszą ambicją jako PPL jest wykorzystać ten potencjał systemowo: wzmacniać przepustowość i jakość usług, rozwijać ruch, na którym nam najbardziej zależy, czyli ruch hubowy. To konkretna mapa działań, która buduje przewagę konkurencyjną regionów i całej gospodarki". - dodaje Adam Sanocki.

Raport obala również mit o „niepotrzebnych” lotniskach regionalnych. Z jednej strony, obsługują one coraz większe potoki turystów oraz biznes tam, gdzie większe porty nie docierają. Z drugiej zaś - doświadczenia ostatnich lat pokazały, że nawet lotniska mogą stać się bramami dla transportu wojskowego i dyplomatycznego, odgrywając wręcz globalnie istotną rolę w sytuacjach kryzysowych.

„Mniejsze lotniska nie są balastem: napędzają rozwój swoich regionów, zwiększają ich dostępność komunikacyjną i atrakcyjność inwestycyjną, stanowiąc integralną część krajowego systemu transportowego. Polskie Porty Lotnicze od lat wspierają zrównoważony rozwój lotnisk w całym kraju, tak aby wraz z planowanym CPK tworzyły one spójny system komunikacyjny służący rozwojowi gospodarczemu i społecznościom” - wyjaśnia Marcin Danił, członek zarządu PPL ds. finansowo-handlowych.

Pełna wersja dokumentu jest dostępna na stronie PPL: https://www.polish-airports.com/pl/raporty-badawcze.html

Źródło informacji: PPL

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.09.2025, 12:20
Źródło informacji PPL
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ