Newsletter

Red. Kaźmierczak o dekalogu rzetelnego dziennikarza gospodarczego

06.03.2020, 14:38aktualizacja: 06.03.2020, 14:38

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Prasowa Akademia Pieniądza - logo
Prasowa Akademia Pieniądza - logo
„W przestrzeni publicznej mamy obecnie prawdziwy wysyp twórczości, także z dziedziny gospodarki. Według badań przez 4 najbliższe lata wyprodukujemy tyle danych, ile w całej historii cywilizacji. Z rzetelnym dziennikarstwem ekonomicznym te teksty często jednak nie mają wiele wspólnego” – uważa red. Wojciech Kaźmierczak.

Redaktor Wojciech Kaźmierczak, który prowadzi praktyczne warsztaty dziennikarskie w ramach III edycji Prasowej Akademii Pieniądza przygotował dekalog dziennikarza ekonomicznego. To 10 zasad, które powinny być kompleksowo uwzględnione, by powstał rzetelny materiał gospodarczy.

Otwiera je zalecenie dostosowania materiału do odbiorcy. „Inaczej wszakże należy informować analityka w biurze maklerskim, inaczej przedsiębiorcę, czy emeryta” – zaznacza Kaźmierczak i dodaje, że z tą zasadą ściśle wiąże się konieczność dostosowania zakresu tematycznego do celu, jaki sobie postawiliśmy.

„Czy przestrzegamy przed czymś, czy zachęcamy do czegoś, analizujemy problem, a może dokumentujemy zjawisko? Nie wolno pomieszać tych celów, bo prowadzi to do rozmycia tematyki” – wskazuje redaktor.

Kaźmierczak w swoim dekalogu zachęca też do przykładania się do tytułu i leadu materiału. „Każdy autor chce wszakże, by jego tekst został dostrzeżony. A badania wskazują, że przeciętny internauta jednemu tekstowi poświęca średnio 3,5 sekundy. Czyli przeczyta tytuł, ewentualnie jedno zdanie i - jeśli go nie zainteresuje - przejdzie dalej” – zaznacza Kaźmierczak.

Wśród jego zaleceń jest też posługiwanie się poprawną polszczyzną. „Chodzi o język prosty, ale nie prostacki, przyjazny dla odbiorcy” - podkreśla.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 06.03.2020, 14:38
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Akademia
Komunikacji

Prowadzimy szkolenia oraz warsztaty dla mediów, biznesu, samorządów i instytucji. Oferujemy szkolenia indywidualne i grupowe w zakresie m.in. wystąpień publicznych, zarządzania kryzysowego, cyberbezpieczeństwa, przeciwdziałania dezinformacji.