Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Panel „Rola sektora bankowego i ubezpieczeniowego w budowaniu finansowej edukacji społeczeństwa” wzbudził ogromne zainteresowanie podczas drugiego dnia Banking & Insurance Forum 2023. Przedstawiciele instytucji i firm związanych z sektorem finansowym dyskutowali o wyzwaniach, jakie stoją przed branżą wobec zmieniających się trendów.
Debatę zainaugurowało wystąpienie Grzegorza Olszewskiego, prezesa Alior Banku, który mówił o największych wyzwaniach, jakie czekają sektor finansowy w najbliższym czasie.
„Jesteśmy świadkami największej po 1989 r. rewolucji w relacjach klient-producent. Rewolucja ma miejsce praktycznie w każdej branży. Polega na coraz większej relatywizacji i przyzwoleniu na zmianę zasad, na których powstały reguły biznesowe oraz zbudowano potencjał gospodarczy Europy” - zauważył w swym przemówieniu Grzegorz Olszewski.
Od kilku lat Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce przygotowuje raport „Moralność Finansowa Polaków 2023”. Kolejne jego edycje wskazują na postępującą erozję normy nakazującej wywiązywanie się ze zobowiązań finansowych. Według danych raportu w ciągu ostatnich 7 lat aż o 8 proc. zmniejszyła się liczba pozytywnych odpowiedzi na pytanie „Czy zgadza się Pani/Pan z poglądem, że oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym?”.
Jak wskazał prezes Olszewski, część Polaków uważa, że nieregulowanie zobowiązań jest coraz mniej naganne moralnie.
„Należy się liczyć, że ten trend będzie się pogłębiał. A przecież norma nakazująca wywiązywanie się z podjętych zobowiązań finansowych jest jedną z najbardziej uniwersalnych norm moralnych. Jej uzasadnienie opiera się z jednej strony na szacunku dla cudzej własności, z drugiej zaś odwołuje się do zasady dotrzymywania umów” - wyjaśnił prezes Alior Bank.
Grzegorz Olszewski zwrócił uwagę na to, iż ostatnie sukcesy na polu kredytów frankowych zachęcają Polaków do poszukiwania kolejnych obszarów, w których można nie spłacać zobowiązań. Trend dodatkowo pogłębiają orzeczenia sądowe na poziomie europejskim oraz krajowym. Wspierają negatywną narrację wobec instytucji finansowych.
„W efekcie dodatkowo spada zaufanie wobec instytucji finansowych: banków i ubezpieczycieli” - mówił prezes Olszewski.
Uczestnicy debaty byli zgodni: rynek nie może sprawnie funkcjonować, jeżeli umowy nie są dotrzymywane, własność naruszana, a większość transakcji nie opiera się na zaufaniu. Należy wobec tego prowadzić edukację społeczeństwa. Ma ona dotyczyć nie tylko aspektów technicznych, ale przede wszystkim uwzględniać tematy związane z etyką i moralnością.
„Przez 30 lat dużo zrobiono w kwestiach edukacji finansowej, ale to wciąż za mało. Moim zdaniem nadal brak w Polsce adekwatnej edukacji; nie tylko dzieci i młodzieży, a także dojrzałych klientów” - zauważył Józef Wancer, honorowy przewodniczący Rady Nadzorczej BNP Paribas Bank Polska S.A.
Z koniecznością odpowiedniej edukacji, uwzględniającej potrzeby rynku, zgodził się Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.
„Wyzwaniem jest odbudowanie zaufania i szacunku. Nie tylko w sektorze usług kredytowych, ale także w sferze ubezpieczeń emerytalnych” - stwierdził prezes Zapotoczny.
„Musimy popracować nad tym, aby zmienić mentalność Polaków. Wyzwanie, które stoi przed nami, brzmi: jak edukować, by przynosiło to korzyść społeczeństwu, a nie tylko jednostkom” - oświadczył Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Konkretne rozwiązania tego problemu wskazał prezes Olszewski:
„Niezależnie od tego, jak rozłożymy akcenty dotyczące odpowiedzialności za obecną sytuację, musimy ustabilizować ten system. Celem nadrzędnym będzie jasne postawienie zasad: za produkt i usługę należy płacić”.
Prezes Alior Banku zaapelował, aby skończyć z przyzwoleniem na rosnący relatywizm moralny.
„Nie przerzucajmy odpowiedzialności z klienta na podatnika oraz opracujmy zasady i legislacje nie do wzruszenia. To nam pozwoli zadbać o równe zasady finansowe gry” - stwierdził Grzegorz Olszewski.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.10.2023, 08:00 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Czy Polska ma szansę stać się ważnym ośrodkiem na europejskiej mapie Creative Tech? CRPK i Fuelarts publikują polski raport o startupach kreatywnych 2025
Creative Tech łączy obszary, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe do połączenia. Sztuka, kultura i technologia to filary, na których coraz częściej budowane są skuteczne biznesy. Jak wskazuje najnowszy raport CRPK i Fuelarts, w Polsce działa ponad 400 firm związanych z branżą Creative Tech, a łączna wartość inwestycji w tym sektorze osiągnęła już 201 mln dolarów, z czego blisko 37% przypada na ostatnie pięć lat. Choć udział sektora kultury i kreatywnego w polskim PKB (2%) jest niższy niż średnia unijna (4,4%), to tempo rozwoju, silne fundamenty technologiczne i eksportowe pokazują, że Polska ma potencjał, by stać się w najbliższych latach jednym z liderów branży kreatywnej w Europie.- 29.05.2025, 08:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: CRPK
-
Image
Ranking faktoringu online - które platformy pozwalają najszybciej uruchomić finansowanie?
W środowisku biznesowym, gdzie czas to pieniądz, firmy coraz częściej szukają rozwiązań finansowych, które pozwolą im zachować płynność bez konieczności angażowania się w długotrwałe procedury kredytowe. Faktoring online staje się narzędziem pierwszego wyboru dla mikroprzedsiębiorstw oraz sektora MŚP. W tym kontekście szczególne uznanie zdobywają dwie platformy: Finea i eFaktor.- 28.05.2025, 14:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: eFaktor
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ