Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Najambitniejszy serial w historii Polski
Jak podkreślają autorzy raportu, jest to największa produkcja telewizyjna w najnowszej historii Polski. Serial w reżyserii Jana Holoubka inspirowany jest wydarzeniami wokół zatonięcia promu MS „Jan Heweliusz” w 1993 roku. W jego stworzenie zaangażowano ponad 120 osób w obsadzie, kolejne setki osób w ekipie (w tym 40 kaskaderów oraz prawie 200 specjalistów od postprodukcji), a także około 3000 statystów. Dla Netflixa serial wyprodukowała firma Telemark.
„Serial >>Heweliusz<< przypomina nam, że polskie kino to przestrzeń, w której rodzą się ważne opowieści o nas samych i o świecie. To nasza pamięć i nasza wyobraźnia. W niedawnej, dla wielu wciąż żywej, historii katastrofy promu >>Jan Heweliusz<< twórcy odnajdują tematy uniwersalne. W znajomych scenografiach, w tej szczególnej estetyce polskiej transformacji ustrojowej, pokazują dramaty, które do dziś pozostają aktualne. To jest prawdziwa siła polskich sektorów kreatywnych, to jest prawdziwa siła polskiego filmu. To jest prawdziwa siła >>Heweliusza<<, który będąc produkcją tak bardzo polską, jest równocześnie dziełem o rozmachu europejskim i światowym. I jako takie wywiera swój wpływ również na naszą gospodarkę - tak wyniki raportu komentuje Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego. - Wystarczy wspomnieć, że usługi przy realizacji tej produkcji świadczyło ponad 2500 firm z całego kraju, co przełożyło się na wkład do PKB na poziomie 78 mln złotych”.
Firmy z każdego województwa w Polsce zaangażowane w produkcję serialu
Zdjęcia do serialu odbywały się w wielu regionach w Polsce, a w realizację produkcji zaangażowanych było 2560 firm ze wszystkich województw w Polsce. Co więcej, w aż 6 z 16 województw przy produkcji usługi świadczyło ponad 100 przedsiębiorstw.
Wydatki produkcji na rzecz lokalnych firm były skoncentrowane w województwie mazowieckim, gdzie ich wartość przekroczyła 15,7 mln zł. Znaczące kwoty trafiły również do firm z województwa małopolskiego (7,9 mln zł), dolnośląskiego (2,9 mln zł) i zachodniopomorskiego (2,8 mln zł). Łącznie wydatki produkcji na terenie Polski obejmujące m.in. wynagrodzenia, towary i usługi dostarczane przez lokalne firmy sięgnęły 61,7 mln złotych w latach 2024-2025.
Największą kategorią wydatków na rzecz lokalnych firm były koszty efektów wizualnych, stanowiące 23% całkowitych wydatków. Znaczące wydatki poniesiono również w związku z lokacjami zdjęć (13%), podróżami i zakwaterowaniem (10%) oraz pozyskiwaniem pojazdów i zwierząt do zdjęć (również 10%).
„Opierając się na usługach świadczonych przez szerokie grono lokalnych firm, tym samym wspierając tworzenie setek miejsc pracy i stymulując aktywność gospodarczą o wartości wielu milionów złotych, produkcja serialu „Heweliusza” przyniosła korzyści, które wykraczają poza zwykłą produkcję telewizyjną - zauważa Alice Gambarin, associate director w Oxford Economics i jedna ze współautorek raportu. - Nasza analiza pokazuje, jak duży w rzeczywistości był wkład tej produkcji do zatrudnienia, wielu sektorów przemysłu i usług oraz całej polskiej gospodarki”.
Wpływ gospodarczy produkcji audiowizualnych w Polsce
Oxford Economics szacuje, że produkcja serialu "Heweliusz" przyczyniła się do wzrostu polskiego PKB o łącznie 78 mln zł w latach 2024-2025. Wkład ten jest rezultatem trzech kanałów oddziaływania: wpływu bezpośredniego (który odzwierciedla wynagrodzenia dla obsady i ekipy), wpływu pośredniego (związany z wydatkami na towary i usługi w łańcuchu dostaw) oraz wpływu indukowanego (pochodzącego z wydatków osób i firm w szerszej gospodarce).
Wyniki analiz wskazują, że na każdy 1 milion złotych, który aktywność związana z produkcyjną serialu wniosła do gospodarki Polski, wygenerowano dodatkowe 1,8 miliona złotych dalszej aktywności gospodarczej w ramach łańcucha dostaw oraz poprzez wypłatę wynagrodzeń.
Całkowity wpływ na zatrudnienie to łącznie 640 pełnoetatowych i niepełnoetatowych miejsc pracy. W województwie mazowieckim zlokalizowano 62% bezpośrednio wygenerowanego zatrudnienia, czyli 270 miejsc pracy.
Wnioski i szersze korzyści
Wyniki badania zleconego przez Motion Picture Association pokazują, że produkcja serialu „Heweliusz" miała znaczący pozytywny wpływ nie tylko na dyskusję wśród społeczeństwa i kręgów kultury, ale także na aktywność gospodarczą w Polsce, wspierając zatrudnienie w wielu regionach i branżach. Autorzy raportu zaznaczają, że podobne budżety i wzorce wydatków innych produkcji filmowych i serialowych w Polsce mogłyby przynieść podobne skutki gospodarcze.
Szersze korzyści z tego typu projektów audiowizualnych mogą obejmować turystykę związaną z filmami, tworzenie miejsc pracy dla praktykantów lub studentów czy rozwój wyspecjalizowanych firm. Oprócz wpływu ekonomicznego generowanego przez wydatki na produkcję, takie seriale czy filmy mogą przynieść korzyści inne korzyści, w tym pomagają budować reputację Polski w świecie nie tylko jako ważnej destynacji dla branży produkcji audiowizualnej (w tym poprzez świetną infrastrukturę i lokalne ekipy filmowe), ale także jako krajowej potęgi kulturalnej, która potrafi opowiadać fascynujące i autentyczne polskie historie.
Link do pełnego raportu dostępny na: https://www.mpavision.eu/data/oxford-economics-impact-report-heweliusz/
Źródło informacji: Netflix
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 03.12.2025, 12:37 |
| Źródło informacji | Netflix |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
The German advertising market is facing another year of stagnation in 2026
The JOM Group’s latest advertising market forecast shows that the continuing economic uncertainty means that companies only have limited growth potential for increasing advertising investments.- 03.12.2025, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
„Zdrowe nawyki to zdrowe uśmiechy” - Iga Świątek w kampanii edukacyjnej Oral-B wspieranej przez PTS
- 03.12.2025, 11:26
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Oral-B
-
Image
Prezes Krajowej Izby Rozliczeniowej na KBD: czas skokowo wzmocnić bezpieczeństwo konsumentów PAP
- 03.12.2025, 10:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ