Pobierz materiał i Publikuj za darmo
O skali wyzwań dla regionu piszemy w raporcie pt. „Od restrukturyzacji do trwałego rozwoju. Przypadek Górnego Śląska”, przygotowanym dla WWF Polska przez WISE Europa oraz poprzez film pt. „My som stąd. Transformacja po Śląsku” w reżyserii Artura Burchackiego.
Po gorączce „czarnego złota”
Jak wynika z analiz WISE, szczegółowe prognozy opłacalności wydobycia wskazują, że do 2050 roku w regionie zaniknie wydobycie węgla energetycznego. Na przetrwanie w perspektywie połowy wieku mają szanse jedynie najbardziej wydajne kopalnie węgla koksowego, jednak i one będą musiały poprawić wydajność i znacznie ograniczyć zatrudnienie. Ogółem, do 2050 roku liczba miejsc pracy w sektorze spadnie poniżej 10 tys. osób i będzie ponad siedmiokrotnie niższa niż obecnie. Już w ciągu najbliższych kilkunastu lat liczba trwałych miejsc pracy w górnictwie skurczy się do ok. 20 tys. Perspektywy tej nie odwrócą też ani nowoczesne technologie wydobycia węgla, ani tzw. „czyste technologie węglowe”.
Jak działać
Co trzeba zrobić by wykorzystać potencjał regionu? Skuteczna polityka rozwoju województwa śląskiego powinna uwzględniać nieuchronność schyłku górnictwa węgla kamiennego. Wysoce zindustrializowane regiony europejskie opierają swoje gospodarki na wydajnym przetwórstwie przemysłowym, a nie sektorze wydobywczym.
Podniesienie konkurencyjności gospodarki województwa wymaga długofalowej polityki modernizacyjnej, stawiającej na kilka czynników. Pierwszym z nich jest postawienie na takie branże jak przemysł maszynowy, elektrotechniczny i elektroniczny, chemiczny czy farmaceutyczny. Rozwój segmentu zaawansowanych usług, m.in. inżynieryjnych, informatycznych, B+R i doradczych. Poprawa konkurencyjności uczelni wyższych oraz instytutów badawczych.
Warunki udanej transformacji można ująć zatem w czterech punktach: dialog pomiędzy interesariuszami, planowanie, zapewnienie finansowania, zadbanie o pracowników sektora. To te cztery punkty powinny stanowić wizję dla Śląska spójną z unijnymi politykami klimatycznymi do 2050. Do rozmów trzeba siadać już.
KONTAKT:
Katarzyna Karpa-Świderek
rzeczniczka prasowa WWF Polska
e-mail: kkarpaswiderek@wwf.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 29.11.2018, 11:48 |
| Źródło informacji | WWF Polska |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Rusza XXVII edycja konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - innowacje, które zmieniają rzeczywistość
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłasza start XXVII edycji konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - jednego z najważniejszych przedsięwzięć promujących polskie innowacje. PARP wyróżnia projekty, które dzięki swojej nowatorskości, potencjałowi rynkowemu i użyteczności przyczyniają się do rozwoju gospodarki oraz wzmocnienia pozycji Polski na arenie międzynarodowej.- 06.11.2025, 16:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Go Global Travel przekształca się w Yanolja Go Global, rozpoczynając nową erę globalnych innowacji w branży turystycznej B2B
Zmiana marki odzwierciedla integrację firmy z Yanolja Group oraz jej misję promowania innowacji i globalnego rozwoju poprzez technologie i dane.- 06.11.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ