Newsletter

Biznes i finanse

Social business city - inspiracja dla polskich miast

21.03.2016, 10:43aktualizacja: 21.03.2016, 10:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Sesji Dialogu "Miasta Przyszłości" - laureaci
Sesji Dialogu "Miasta Przyszłości" - laureaci
Innowacyjne technologie, rewitalizacja, mobilność, finansowanie, energia dla miast, przestrzeń publiczna a także koncepcja social business city były głównymi tematami, o których dyskutowano podczas Sesji Dialogu "Miasta Przyszłości" zorganizowanej przez ośrodek dialogi i analiz THINKTANK we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą. Wydarzenie, które odbyło się 16 marca w Warszawie w Centrum Nauki Kopernik zgromadziło przeszło 200 uczestników - w tym włodarzy miast, przedstawicieli biznesu, organizacji pożytku publicznego i ekspertów.

"Zmiany technologiczne to swego rodzaju 'elektryfikacja XXI wieku'. Nie jest wiec zasadne pytanie czy, ale kiedy miasta w Polsce przestawią się na innowacje" - mówiła dr Małgorzata Bonikowska, prezes ośrodka dialogu i analiz THINKTANK, podsumowując całodniową sesję dialogową. Sesja Dialogu to jedna z nielicznych w Polsce inicjatyw mających na celu spotkanie i wymianę opinii między wszystkimi uczestnikami wydarzenia - w tym przypadku samorządowcami, instytucjami, przedstawicielami biznesu i organizacji społecznych. Organizatorzy wychodzą z założenia, że stworzenie przestrzeni dialogu dla wszystkich interesariuszy polskich miast jest ważnym elementem rozwoju tych ośrodków, gdyż dopiero wtedy można uruchomić ich pełny potencjał. Czasy rządzenia zza biurka odeszły do lamusa.

W tym roku w dyskusjach dialogowych udział wzięło ponad 200 osób - prezydentów, burmistrzów, dyrektorów departamentów, prezesów firm, fundacji, profesorów i ekspertów.

Gośćmi wydarzenia byli Matteo Biffoni, burmistrz włoskiego miasta Prato oraz Enrico Testi, dyrektor ds. współpracy zagranicznej w Yunus Social Business Centre na Uniwersytecie we Florencji. Dzielili się doświadczeniami związanymi z koncepcją social business city - czyli miasta, które wspiera działania przedsiębiorstw społecznych. "Ta unikalna idea, opracowana i popularyzowana przez noblistę, prof. Muhammada Yunusa, który jest w naszej radzie strategicznej, jest realizowana z powodzeniem w miastach Europy, takich jak np. Barcelona czy Pistoia. Cieszę się, że THINKTANK jako pierwszy w Polsce mógł opowiedzieć o niej polskim samorządowcom" - mówi dr Bonikowska.

Social business city to miasto "nadprzeciętnie inteligentne". Miasto, w którym nie tylko samorząd pracuje na rzecz jego rozwoju ale urzędnicy potrafią włączyć do tej wspólnej pracy biznes, któremu oddają pole do wypełniania części przestrzeni usług publicznych i prywatnych nowymi pomysłami. To podejście polegające na generowaniu inicjatyw, które zarówno przynoszą dochód, jak i rozwiązują konkretny problem społeczności miejskiej. "Social business city to miasto, które wspiera przedsiębiorców chcących realizować projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. To także miasto, które krzewi kulturę zbiorowej odpowiedzialności za wspólną przestrzeń" - mówił gość specjalny, Enrico Testi. Jako przykład podano m.in. Barcelonę, w której jedna z globalnych firm kurierskich utworzyła spółkę zatrudniającą osoby niepełnosprawne do pieszego roznoszenia przesyłek w centrum miasta (trzy benefity dla mieszkańców Barcelony: ograniczenie emisji spalin w mieście i liczby aut w historycznym centrum oraz aktywizacja grup społecznych wykluczonych z konkurowania o miejsca pracy).

Podczas Sesji Dialogu "Miasta Przyszłości" THINKTANK nagrodził także liderów polskich miast. Tytułem "Liderów Miast Przyszłości 2016" uhonorowano włodarzy w trzech kategoriach: prezydentów miast do 60 tys. mieszkańców, prezydentów miast liczących od 60 do 120 tys. mieszkańców oraz prezydentów miast liczących powyżej 120 tys. mieszkańców. Zwycięzcami zostali kolejno: Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia, Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Sesja Dialogu "Miasta Przyszłości" to cykliczne wydarzenie organizowane raz do roku przez ośrodek dialogu i analiz THINKTANK we współpracy z szeroką koalicją instytucji samorządowych, organizacji oraz firm. Celem Sesji Dialogu jest pobudzenie debaty publicznej na temat rozwoju polskich miast przyszłości i zaproszenie do dialogu ich wszystkich interesariuszy - samorządowców, przedstawicieli administracji publicznej, NGOs, biznesu i środowisk akademickich. Projekt "Miasta Przyszłości" realizowany jest w ośrodku od 2012 roku. Od tego czasu ośrodek wydał dwa wydawnictwa: "Przyszłość Miast. Miasta Przyszłości" oraz "25 lat samorządności. Polskie Miasta Przyszłości".

THINKTANK, ośrodek dialogu i analiz, ma na celu wzmacnianie debaty publicznej w Polsce, stanowi platformę refleksji i wymiany wiedzy między liderami biznesu i administracji. Prowadzi badania, wydaje raporty i analizy, w których opisuje najważniejsze trendy z zakresu zarządzania, przywództwa i polityki państwowej. Działania THINKTANK, obejmują takie sfery jak zwiększanie szans polskich firm w środowisku globalnym, promowanie dobrych praktyk w obszarze administracji czy poprawa kompetencji przywódczych liderów biznesu. THINKTANK spaja sieć ekspertów i wybitnych osobistości polskiego i międzynarodowego życia publicznego. W Radzie Strategicznej ośrodka zasiadają m.in.: laureat Pokojowej Nagrody Nobla Muhammad Yunus, wieloletni wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej - Gunter Verheugen. THINKTANK Society skupia liderów biznesu i administracji publicznej, zainteresowanych dzieleniem się doświadczeniami, rozwijaniem wiedzy oraz umiejętności zarządczych.

KONTAKT:

Anna Jaruga

manager projektu

tel. kom. +48 608 360 063

e-mail: ajaruga@mttp.pl

www.mttp.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 21.03.2016, 10:43
Źródło informacji Ośrodek dialogu i analiz THINKTANK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ