Newsletter

Stosowanie nowoczesnych metod płatności w Polsce i Europie zachęca społeczeństwo do dobrych praktyk płatniczych

16.11.2018, 12:56aktualizacja: 16.11.2018, 12:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Praktyki dot. płatności 2018: pozytywne trendy w Polsce
Praktyki dot. płatności 2018: pozytywne trendy w Polsce
Badanie EOS pokazuje, że mniej niż jedna trzecia firm europejskich oferuje cyfrowe metody płatności. Co trzecie przedsiębiorstwo jest przekonane, że cyfrowe metody płatności doprowadziłyby do zmniejszenia liczby opóźnień w płatnościach i przypadków niewykonania zobowiązań.

17 listopada Ogólnopolski Dzień bez Długów to dobra okazja nie tylko do przeanalizowania swoich domowych finansów i uregulowania zaległych płatności, ale również do spojrzenia na to jak nowoczesne metody płatności wpływają na nasze praktyki płatnicze: zwyczaje, terminowość. Przedstawiamy niektóre z wyników reprezentacyjnego badania EOS, o nazwie "Europejskie Praktyki Płatnicze" 2018. W przeprowadzonej wiosną przez Kantar TNS (wcześniej TNS Infratest) ankiecie wzięło udział 3400 firm z 17 krajów. Jak wiadomo, Europejczycy mają ze sobą więcej wspólnego, niż się powszechnie uważa. Poza podobieństwami kulturowymi i zamiłowaniem do piłki nożnej, Europejczyków łączy również to, że preferują tradycyjne środki płatnicze. Dlatego też, firmy wychodząc naprzeciw preferencjom swoich klientów, nadal oferują tradycyjne metody płatności. W sumie, firmy oferują średnio 4 opcje płatności, począwszy od tych tradycyjnych, aż po nowoczesne. Przelew bakowy osiągając wartość 82 %, jest metodą płatności najczęściej oferowaną przez firmy europejskie. Kupowanie na kredyt (64%) wiedzie prym przede wszystkim w Europie Zachodniej (73 %), lecz jest znacznie mniej popularne w Europie Wschodniej (59 %) – jednak co ciekawe, w Polsce jest to główna metoda płatności, utrzymująca się na poziomie 90%. Niemcy zajmują drugie miejsce z wynikiem 88 %. Wbrew zasadzie "najpierw kup, a potem zapłać", płatność z góry jest możliwa w całej Europie, w prawie co drugiej firmie (52%), co czyni ją trzecim najpopularniejszym sposobem płatności. Jest to najczęściej wybierana metoda w Rosji (76 %).

Dominująca pozycja konwencjonalnych metod płatności jest bezsporna

Tradycyjne metody płatności, takie jak zakup na kredyt (90%) czy też płatność zaliczkowa (45%), wyraźnie przeważają w przypadku polskich klientów. Obecnie tylko co czwarta firma oferuje swoim klientom możliwość płacenia za pomocą cyfrowych metod płatności, przede wszystkim poprzez przelew bankowy 78 %.

Konwencjonalne metody płatności są obecnie na wiodącej pozycji. W 39% firm działających w Europie, klienci mogą opłacać swoje rachunki bezpośrednio przy użyciu gotówki. Jedna trzecia firm oferuje płatności w ratach, natomiast, 32 % oferuje płatności kartą kredytową, a 26 % płatności kartą debetową. Obecnie tylko około 29 % firm oferuje płatności za pomocą środków cyfrowych. Co ciekawe, w najbliższej przyszłości większość firm europejskich nie zamierza zapewniać szerszego wyboru metod płatności. Tylko pięć procent firm oferuje swoim klientom opcje korzystania z płatności mobilnych lub e-portfeli. Choć kryptowaluty zdają się być obecnie gorącym tematem, tylko jeden procent firm akceptuje je, jako opcję płatności.

Konserwatywni Niemcy

Tradycyjne metody płatności cieszą się popularnością również w Niemczech. Firmy niemieckie najczęściej oferują zakupy na kredyt (88 %) i w formie przelewu bankowego (96%) - co plasuje je znacznie powyżej średniej europejskiej dla tych metod (odpowiednio 64 i 82 %). Niemieckie firmy preferują sprawdzone metody płatności: również takie metody jak płatność z góry (76 %), polecenie zapłaty (66 %) lub płatności gotówkowe (52 %) są oferowane znacznie częściej w Niemczech niż gdzie indziej w Europie. Z kolei, firmy niemieckie znajdują się niemal na samym dole europejskich rankingów płatności kartami kredytowymi (17 %), za którymi stoją tylko Rosjanie (15 %). Pomimo, że obecnie trudno wyobrazić sobie Niemcy bez tych tradycyjnych metod płatności, wielu decydentów biorących udział w ankiecie deklarowało, że oferują oni już swoim klientom opcje płatności cyfrowej (34%). W tym kontekście, przelewy elektroniczne za pośrednictwem zewnętrznych usługodawców są preferowaną metodą plasującą się na poziomie 23 %.

Zarządzanie należnościami przyczynia się do wzrostu zadowolenia klientów

Powód do zadowolenia jednych, jest przyczyną zmartwień innych. Na przykład, popularna metoda zakupów na kredyt niesie ze sobą największe ryzyko dla firm związane z opóźnieniami zapłaty, a nawet z możliwością jej nieotrzymania. Sytuacja ta stawia firmy przed pewnym dylematem, ponieważ muszą one znaleźć sposób radzenia sobie z metodami płatności, które z jednej strony są zgodne z preferencjami klientów, natomiast z drugiej, zwiększają ryzyko opóźnień w płatnościach. Potencjalne ryzyko można zminimalizować dzięki dobrze funkcjonującemu zarządzaniu należnościami. Jeśli jest ono odpowiednie, mogę jako firma oferować swoim klientom także popularne opcje płatności, np. zakupy na kredyt, a tym samym zwiększyć lojalność klientów oraz sprzedaż.

O badaniu EOS "Europejskie Praktyki Płatnicze" 2018

We współpracy EOS z niezależnym instytutem badań rynkowych Kantar TNS (wcześniej TNS Infratest), wiosną 2018 roku przebadano 3400 firm w 17 krajach europejskich: Dania, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Belgia, Szwajcaria, Rumunia, Czechy, Chorwacja, Węgry, Bułgaria, Słowacja, Słowenia, Polska, Rosja i Grecja. Pytania dotyczyły własnych doświadczeń z płatnościami, rozwoju gospodarczego w poszczególnych krajach oraz kwestii związanych z zarządzaniem ryzykiem i należnościami. Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://de.eos-solutions.com/surveys

Grupa EOS

Grupa EOS jest jednym z wiodących międzynarodowych dostawców spersonalizowanych usług finansowych. Jako specjalista w dziedzinie oceny i obsługi należności, EOS wdraża nowe technologie, oferując swoim niemal 20 000 klientom, działającym w 26 krajach, bezpieczeństwo finansowe dzięki inteligentnym usługom. Podstawowym przedmiotem działalności firmy jest zakup niezabezpieczonych i zabezpieczonych portfeli wierzytelności. Głównymi sektorami docelowymi spółki są: bankowość, media, nieruchomości oraz handel elektroniczny. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: www.eos-solutions.com

KONTAKT:

Agnieszka Dankowska-Kozieł, EOS KSI Polska

Żaneta Idziak, EOS KSI Polska

e-mail: marketing@eos-ksi.pl

tel. (22) 318-56-00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.11.2018, 12:56
Źródło informacji EOS KSI Polska
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii