Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W polskiej branży kolejowej pracuje około 100 tys. osób. Zarządcy infrastruktury zatrudniają około 40 tys., przewoźnicy towarowi 27 tys., a pasażerscy - 24 tys. Blisko 26 tys. z tych osób stanowią kobiety. Wiele z nich zajmuje stanowiska administracyjne, ale są też pracownice związane z ruchem kolejowym.
„W przewozach pasażerskich wśród kasjerek dominują kobiety stanowiąc 90-93 proc. Jest też ponad połowa konduktorek. Zawodem z tendencją wzrastającą jest kierownik pociągu. Już 36 proc. z nich to kobiety” - wyliczała Małgorzata Kalata, dyrektor generalny Urzędu Transportu Kolejowego.
W polskich kolejach są 52 maszynistki, a kolejne 42 panie uczą się tego zawodu.
„Statystyki potwierdzają, że liczba kobiet kolejarzy wzrasta. Od 2017 r. liczba zatrudnionych kobiet w gronie pracowników PKP Intercity wzrosła o ponad 20 proc.” - zaznaczyła Ewa Boguszewska, dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi, pełnomocnik zarządu ds. pracowniczych i korporacyjnych PKP Intercity.
W lokomotywach PKP Intercity pierwsza maszynistka zasiadła w 2017 r., dziś regularnie jeździ osiem kobiet, a kolejnych kilkanaście jest w czasie stażu.
„Zatrudniamy trzy pokolenia pań, młode kobiety wychodzą poza stereotypy. Wspieramy kobiety m.in. poprzez możliwość specjalnych szkoleń >>miękkich<<, czy też zapewniając im specjalne, wygodniejsze sorty mundurowe” - wyliczała Ewa Boguszewska.
PKP Cargo przygotowało pierwszy w sektorze raport zrównoważonego rozwoju. Znalazła się w nim część poświęcona równości pracowników.
„Zachęcamy kobiety do rozwoju, różnorodność to droga do rozwoju firmy. Staramy się wskazywać, że kobietom na kolei dobrze się pracuje” - przekonywała Martyna Gileta, p.o. dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi PKP Cargo.
Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, twierdziła, że tam, gdzie działają zespoły zróżnicowane płciowo, obserwowane są lepsze wyniki, także finansowe. Pracownicy są bardziej kreatywni.
PKP S.A. przyjęła politykę równości skierowaną do różnych grup, m.in. do kobiet, do osób z niepełnosprawnościami.
„Teraz uczymy się, jak ją wdrożyć. Jednym z pierwszych działań było umożliwienie ruchomego czasu pracy czy pracy hybrydowej. Wierzymy, że to stanie się naszą przewagą na rynku, która ściąga pracowników i pokazuje, że jesteśmy nowocześni, elastyczni” - informowała Jolanta Dębiak, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych PKP.
Ekspertki doszły do wniosku, że rynek kolejowy nie da sobie rady bez kobiet.
„Należy podawać prawdziwe informacje, że nie każdą pracę może wykonać kobieta. Jednak tam, gdzie to możliwe, konkurujmy kompetencjami. Likwidujmy bariery i pokazujmy, że można je pokonywać” - apelowała Ewa Boguszewska.
Debata „Kobiety w sektorze kolejowym - wyrównywanie szans - możliwości i przeszkody” odbyła się podczas trwających od 19 do 22 września 15 Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.09.2023, 09:10 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Hisense pierwszym oficjalnym partnerem klubowych mistrzostw świata w piłce nożnej 2025 – FIFA Club World Cup 2025™
- 31.10.2024, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Kolejne dwie inwestycje drogowe na Pomorzu Zachodnim w realizacji
- 31.10.2024, 13:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
-
Image
Case study kampanii reklamowych WeNet - TV kontra online
WeNet, marka specjalizująca się w marketingu internetowym dla małych i średnich firm, stanęła przed wyzwaniem dynamicznego wejścia na rynek. Bazując na 30-letnich doświadczeniach w branży, celem było zbudowanie rozpoznawalności i zdobycie pozycji lidera w e-marketingu dla MŚP. Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma postanowiła zrealizować dwie kampanie reklamowe - jedną w telewizji, a drugą w Internecie.- 31.10.2024, 12:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet