Newsletter

TRAKO 2025: Budimex jest przygotowany do budowy kolei dużych prędkości

29.09.2025, 11:26aktualizacja: 29.09.2025, 12:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - kadr z filmu
PAP - kadr z filmu
Najważniejsze kontrakty kolejowe Budimeksu w ostatnich latach to poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni, przebudowa warszawskiego Dworca Zachodniego i modernizacja węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Te projekty, wraz z pracami przy Rail Baltica, zdaniem Macieja Olka, członka zarządu, dyrektora operacyjnego budownictwa kolejowego, energetycznego i przemysłowego Budimeksu, świadczą o tym, że firma należy do liderów branży.

Budimex był jednym z głównych partnerów targów TRAKO.

„Cieszymy się, że możemy tu być. Jesteśmy jednym z liderów branży od paru lat, dlatego uważamy naszą tutaj obecność jako coś, co powinno się dziać i cieszymy się, że możemy być częścią tego kolejowego święta” - mówił Maciej Olek.

W ostatnim czasie Budimex zrealizował w branży kolejowej kilka dużych inwestycji.

„Jeżeli miałbym wymienić trzy najważniejsze i największe projekty, to może rozpocznę od tego, który tutaj lokalnie wykonywaliśmy, czyli poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni. Bardzo duży projekt, ponad 2 mld zł, 360 rozjazdów, największe bramki sieci trakcyjnej w Polsce” - wyliczał członek zarządu.

Kolejną ważną inwestycją, według Macieja Olka, był bardzo medialny kontrakt na przebudowę dworca Warszawa Zachodnia. Projekt jest w przeddzień pełnego udostępnienia dla pasażerów, zaś część kolejowa, infrastrukturalna, peronowa jest już dostępna od ponad roku.

„Zakończyliśmy wszystkie odbiory, procesy formalne, jeśli chodzi o dostęp do części podziemnej i mamy nadzieję, że w nadchodzącym miesiącu uda się udostępnić w pełnym wymiarze tę inwestycję pasażerom” - zapowiedział członek zarządu Budimeksu.

Maciej Olek, jako ważny kontrakt kolejowy, wymienił także Czechowice-Dziedzice.

„Kontrakt, który był bardzo duży, bardzo trudny, bardzo wymagający, który udało się zrealizować praktycznie w pierwotnym terminie, co nie jest taką oczywistością, jeśli chodzi o projekty kolejowe w Polsce” - wyliczał członek zarządu.

Budimex realizuje projekt Rail Baltica na Łotwie i w Estonii. Polska firma na Łotwie jest członkiem konsorcjum, które jest odpowiedzialne za budowę całej części infrastrukturalnej na terenie kraju, natomiast w Estonii jest członkiem partnerstwa, które odpowiada za budowę około połowy infrastruktury na odcinku estońskim.

„Współuczestniczymy we wszystkich procesach, które są związane z realizacją tych dwóch kontraktów, zdobywając jednocześnie doświadczenia międzynarodowe. Zgodnie z naszą strategią od paru lat próbujemy swoich sił na rynkach infrastrukturalnych w krajach ościennych. Realizacja tych projektów wpisuje się w naszą strategię rozwoju” - podsumował Maciej Olek.

Zapowiedział też, że Budimex jest przygotowany technicznie do realizacji projektów kolei dużych prędkości: dysponuje najnowszymi systemami gwarantującymi jakość toru, po którym pociągi mogą poruszać się z prędkością do 350 km/h.

Członek zarządu Budimeksu zwrócił uwagę, że to będzie nowy standard w Polsce, a jak zawsze wprowadzeniu nowego standardu towarzyszą wyzwania, m.in.: formalne, legislacyjne, techniczne.

„Myślę, że przy zaangażowaniu spółki CPK i PKP PLK w ramach forum dialogu technicznego, które zostało powołane, wspólnie z branżą uda nam się te problemy przezwyciężyć i będziemy w stanie te projekty zrealizować” - zapowiedział Maciej Olek.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 29.09.2025, 11:26
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ