Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- UOKiK informuje:
Alior Bank nie pobierze lub odda konsumentom odsetki za ostanie 12 miesięcy trwania umowy – to wynik decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w której bank zobowiązał się do zrekompensowania strat klientom. Rozstrzygnięcie Urzędu dotyczy reklam kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”.
Postępowanie przeciwko Alior Bankowi zostało wszczęte w styczniu 2016 roku. Wątpliwości UOKiK wzbudziły reklamy kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”. Akcja reklamowa obejmowała różnego rodzaju materiały i trwała od 1 kwietnia do 30 września 2015 roku. Bank obiecywał klientom najniższą ratę kredytu jednak nie informował o dodatkowych warunkach, które trzeba było spełnić, aby skorzystać z reklamowanej oferty. W związku z tym Prezes UOKiK uznał, że bank mógł wprowadzać konsumentów w błąd co do rzeczywistych warunków promocji.
Zgodnie z regulaminem oferty promocyjnej, Alior Bank nie gwarantował najniższej raty na rynku, ale ratę niższą od oferowanej przez inny bank. W tym celu konsument musiał samodzielnie znaleźć ofertę, przedstawić formularz informacyjny potwierdzający konkurencyjne warunki lub umowę podpisaną z innym kredytodawcą.
– Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty” przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem, to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej. Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać – mówi Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Alior Bank zobowiązał się do zrekompensowania strat konsumentom, którzy skorzystali z oferty wprowadzającej w błąd. Oznacza to, że nie będzie pobierał odsetek od umów obowiązujących i odda te, które już pobrał, nawet jeżeli zobowiązanie zostało już spłacone. Klienci, którzy zawarli umowy kredytu konsumenckiego w ramach promocji, zostaną listownie powiadomieni o zasadach zwrotu, o których informuje również decyzja Prezesa UOKiK. Bank ponadto wyemituje kilkukrotnie 15-sekundowe oświadczenie w Telewizji Polskiej. W ciągu 5 miesięcy od momentu uprawomocnienia się decyzji, Alior Bank musi złożyć sprawozdanie z jej wykonania.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ ani/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.09.2016, 12:32 |
Źródło informacji | UOKiK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |