Newsletter

UOKiK: Black Friday - masz takie same prawa jak zwykle (komunikat)

23.11.2017, 13:51aktualizacja: 23.11.2017, 13:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

- W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami.

- Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją.

- Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Black Friday, czyli po polsku Czarny Piątek, to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają sezon świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy – również internetowe. Warto do zakupów podejść z rozsądkiem.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina: na wyprzedażach masz takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany.

1.Reklamacje

- Kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze – przypomina Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2.Zwrot w sklepie internetowym

A co jeśli buty okazały się za małe albo po prostu się rozmyśliłeś? Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz 14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.

3.Zwrot w sklepie tradycyjnym

Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytaj o taką możliwość i jej zasady przy zakupie. Musisz się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.

4.Zakupy w sklepie zagranicznym

Pamiętaj, prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w sklepie internetowym.

5.Czy okazja naprawdę jest okazją

Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70 proc.”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Sprawdź, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.

6.Drożej przy kasie

Bądź czujny. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie!

7.Bezpłatna pomoc

W przypadku wątpliwości lub problemów, zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220, napisz maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl, skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową. Jeśli masz kłopoty ze sklepem z innego kraju UE, pomoc znajdziesz w Europejskim Centrum Konsumenckim, które należy do ECC-Net.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mgost/ par/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.11.2017, 13:51
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii