Newsletter

UOKiK: porady nt. praw konsumenckich (komunikat)

04.07.2014, 13:54aktualizacja: 04.07.2014, 13:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

Czy udając się do szkoły tańca, fitness klubu, pływalni, na mecz lub koncert - zawsze korzystamy w pełni z naszych praw? UOKiK radzi, na co zwrócić uwagę, zawierając umowę z przedsiębiorcami organizującymi czas wolny.

Usługi czasu wolnego to m.in. fitness kluby, szkoły tańca, parki wodne, stacje narciarskie, imprezy masowe. Z doświadczenia UOKiK wynika, że przedsiębiorcy oferujący atrakcje w czasie wolnym od pracy nie zawsze dbają o prawa konsumentów. Urząd monitoruje ten rynek sprawdzając gównie umowy i regulaminy świadczenia usług. Przed kupnem biletu, karnetu lub podpisaniem umowy - wszystkie dokumenty zawsze należy przeczytać. Na co zwrócić uwagę, przypominamy poniżej:

1. Zmiany miejsca prowadzenia zajęć przez organizatora, zmiany regulaminu - bez uzyskania zgody klienta i możliwości odstąpienia od umowy

Przykładem organizatora, który zastrzegał sobie prawo do zmiany miejsca prowadzenia zajęć bez uzyskania zgody klienta jest Szkoła Mistrzów Tańca z Olsztyna. Inna – Studio Tańca Bailamos z Bydgoszczy twierdziła, że zmiany cennika i regulaminu lub skreślanie uczestników z listy nie muszą być z nimi uzgadniane. UOKiK przyglądał się także sieci fitness klubów Pure Heath & Fitness, która zastrzegała sobie możliwość jednostronnego podnoszenia cen. W wyniku przeprowadzonych postępowań Urząd zobowiązał przedsiębiorców do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk.

Warto wiedzieć, że zgodnie z prawem jednostronne wprowadzanie zmian do umowy jest niedopuszczalne. W przypadku zmiany warunków świadczenia usług, konsument powinien mieć zagwarantowane prawo odstąpienia od umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu.

2. Niezwracanie pieniędzy za niewykorzystane przez konsumenta zajęcia w przypadku jego rezygnacji

UOKiK zakwestionował też niezgodne z prawem klauzule, w których organizatorzy bezprawnie przyznawali sobie prawo do niezwracania pieniędzy za niezrealizowane usługi:

niewykorzystane lekcje tańca, wcześniejsze opuszczenie parku wodnego czy stoku narciarskiego. Dla przykładu wspomniana już szkoła tańca z Bydgoszczy, została zobowiązana do usunięcia z regulaminu postanowień mówiących, że rezerwacja sali, miejsca w grupie i czasu instruktora miała być opłacona z góry na cały miesiąc, bez możliwości zwrotu. Warto wiedzieć, że w przypadku rezygnacji konsumenta z wykupionej usługi - zgodnie z prawem należy mu się zwrot pieniędzy za część niezrealizowaną, a przedsiębiorca może zatrzymać jedynie kwotę odpowiadającą faktycznie poniesionym kosztom wynikającym np. z rezerwacji sali.

3. Utrudnianie odstąpienia od umowy lub złożenie reklamacji na nienależycie wykonywaną usługę

Nałożeniem kary w wysokości ponad 184 tys. zł i zobowiązaniem do zaprzestania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów zakończyło się postępowanie wobec wspomnianego wcześniej przedsiębiorcy prowadzącego sieć fitness klubów. W jego regulaminie znalazło się m. in. postanowienie, że konsument nie miał możliwości wystąpienia z klubu, chyba że udowodniłby przedsiębiorcy rażące naruszenie umowy, o którym miał powiadomić listem poleconym, poczekać 21 dni na reakcję i zapłacić karę umowną.

Urząd zwrócił tez uwagę na regulamin, który zniechęcić konsumentów do korzystania z prawa do reklamacji. Było tak w przypadku Wrocławskiego Parku Wodnego, w którym złożenie reklamacji mogło kosztować konsumenta 50 zł. UOKiK ocenił iż miało to odstraszyć od korzystania z prawa do reklamacji, nakazał przedsiębiorcy zmianę praktyki i nałożył na niego karę finansową w wysokości ponad 17 tys. zł.

4. Niezgodne z prawem uchylanie się od odpowiedzialności za bezpieczeństwo konsumentów oraz rzeczy pozostawione w szatniach

Zgodnie z prawem przedsiębiorca odpowiada za bezpieczeństwo konsumenta oraz za powierzone przez niego rzeczy. W związku z tym Urząd nakazał zmianę praktyk wspomnianej już sieci Pure Health and Fitness (jej regulamin mówił, że klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy należące do klienta) i organizatorowi koncertów Chóru Aleksandrowa (uchylał się on od odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo uczestników imprezy).

5. Inne niezgodne z prawem wyłączanie odpowiedzialności

Zwracanie pieniędzy tylko w razie wypadku potwierdzonego przez GOPR lub po awarii dłuższej niż dwie godziny – do usunięcia takich postanowień z regulaminu zobowiązał Urząd przedsiębiorców prowadzących kilka stacji narciarskich. Z kolei wspomniany już organizator koncertów Chóru Aleksandrowa w zasadach uczestnictwa w imprezie umieszczonych na biletach zapowiadał, ze może w dowolny sposób zmienić jej przebieg i program. Ograniczał przy tym prawo konsumenta do otrzymania rekompensaty jedynie do kwoty, jaką ten zapłacił za bilet. Pamiętajmy: w przypadku braku możliwości realizacji wykupionej usługi, przysługuje nam prawo odzyskania wpłaconych pieniędzy oraz do dochodzenia roszczeń, jeśli np. w związku z planowanym udziałem w imprezie ponieśliśmy koszty wyższe niż zakup biletu (takie jak m. in. rezerwacja hotelu czy podróży).

Niedozwolone klauzule

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadza regularne kontrole wzorców stosowanych w umowach z konsumentami. Postanowienia umowne uznane za niedozwolone są wpisywane do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie z konsumentami staje się zakazane. Warto wspomnieć, że prawo składania pozwów do SOKiK przysługuje również miejskim (powiatowym) rzecznikom konsumentów, a także organizacjom pozarządowym oraz konsumentom.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aik/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.07.2014, 13:54
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ