Newsletter

UOKiK: postępowania polubowne coraz bardziej popularne - sprawozdanie za 2017 rok (komunikat)

13.07.2018, 13:49aktualizacja: 13.07.2018, 13:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKIK informuje:

- Ponad 18 tys. wniosków o pozasądowe rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w 2017 r. do podmiotów uprawnionych.

- Konsumenci najczęściej zwracali się po mediację, koncyliację lub arbitraż do Inspekcji Handlowej, Rzecznika Finansowego i Sądu Polubownego przy KNF.

- UOKiK zachęca przedsiębiorców do udziału w systemie ADR.

Postępowania polubowne http://polubowne.uokik.gov.pl/ (w skrócie ADR od angielskiej nazwy Alternative Dispute Resolution) wprowadziła ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie 10 stycznia 2017 r. Trwają one dużo krócej niż sprawy w sądzie, są mniej sformalizowane i przeważnie bezpłatne. Udział w nich jest dobrowolny, a w rozstrzygnięciu sporu pomagają bezstronni eksperci.

- Obecnie w Polsce działa 9 podmiotów uprawnionych* do polubownego rozstrzygania sporów. Funkcjonują one w różnych branżach tak, że w praktyce każdy spór konsumencki może być rozwiązany przez wyspecjalizowaną instytucję. Jednocześnie system jest otwarty na powstawanie nowych podmiotów ADR – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Znamy już pierwsze efekty polubownego rozwiązywania sporów w Polsce. Podmioty uprawnione oraz Prezes UOKiK, który nadzoruje system ADR, opublikowały sprawozdania za 2017 r. (http://polubowne.gov.pl/publikacje,27,pl.html)

Polubowne w liczbach

Wynika z nich, że Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. W ubiegłym roku złożyli w sumie 18 123 wnioski o ADR. Najczęściej prosili o pomoc w zakończeniu sporu o reklamację butów oraz usług finansowych.

Najwięcej wniosków trafiło do: Inspekcji Handlowej (8413), Rzecznika Finansowego (3741), Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (2977), prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (1703) i Arbitra Bankowego (1046). Niektóre podmioty, które już wcześniej prowadziły mediacje czy arbitraż, po wejściu w życie ustawy zauważyły bardzo duży wzrost zainteresowania. Przykładowo do Sądu Polubownego przy KNF w 2017 r. wpłynęło o 66 proc. więcej wniosków niż w 2016 r., a do Rzecznika Finansowego o 56 proc.

W sumie w 2017 r. podmioty uprawnione wydały rozstrzygnięcie w 10405 sprawach. Przykładowo w UKE 45 proc. prowadzonych postępowań z dziedziny telekomunikacji zakończyło się na korzyść konsumenta, 23 proc. na korzyść przedsiębiorcy, a pozostałe w inny sposób (np. odmowa rozpatrzenia sporu, niekompletny wniosek). Większość podmiotów nie monitoruje, czy strony zastosowały się do rozstrzygnięcia.

Średnio postępowania polubowne trwały 74 dni. Najkrócej – średnio 32 dni - przed Prezesem UKE, najdłużej – średnio 240 dni - przed Rzecznikiem Finansowym.

Apel do przedsiębiorców

Postępowania polubowne są dobrowolne, co oznacza, że obie strony muszą się na nie zgodzić. Wielu przedsiębiorców wciąż ma niewielką wiedzę o systemie ADR, nie zdaje sobie sprawy z korzyści i w efekcie niechętnie z niego korzysta.

- Udział w postępowaniach polubownych jest jedną z głównych zasad społecznej odpowiedzialności biznesu – podkreśla Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK. - Decyzja przedsiębiorcy o korzystaniu z metod pozasądowego rozstrzygania sporów może mieć duże znaczenie dla jego działalności handlowej. Stwarza szansę na rozwiązywanie problemów bez pogłębiania konfliktów z klientami. Pomaga także w budowaniu dobrego imienia firmy.

UOKiK docenia przedsiębiorców, którzy starają się polubownie rozwiązywać spory. Wraz z Senackim Zespołem ds. Ochrony Konsumentów ustanowił tytuł Amicus Consumentium przyznawany firmom, które propagują tę ideę. Za 2017 rok otrzymali go: CCC, POLO Bogusław Szczepiński oraz Powszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Katowicach (https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=14149).

Gdzie się zgłosić, gdy chcesz polubownie rozwiązać spór?

- Inspekcja Handlowa - spory związane ze sprzedażą towarów i usług (https://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq595)

- Rzecznik Finansowy - spory finansowe i ubezpieczeniowe (http://rf.gov.pl/polubowne/)

- Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego - spory finansowe (https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/sad_polubowny)

- Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich - tylko spory z bankami (https://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc)

- Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej - spory telekomunikacyjne i pocztowe (https://cik.uke.gov.pl/aktualnosci-cik/rozwiazywanie-sporow-adr-poczta,8.html)

- Koordynator ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki - spory z dostawcami prądu, gazu, ciepła (https://www.ure.gov.pl/pl/koordynator-ds-negocjac/7063,Pozasadowe-rozwiazywanie-sporow-konsumenckich.html)

- Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Kolejowego - spory z przedsiębiorcami kolejowymi (https://www.utk.gov.pl/pl/rzecznik/rzecznik-praw-pasazera/12183,O-Rzeczniku.html)

- Stowarzyszenie Praw Pasażerów „Przyjazne latanie” - spory z liniami lotniczymi (http://przyjaznelatanie.pl/pozasadowe-rozwiazywanie-sporow-adr/)

- Izba Gospodarki Elektronicznej – spory dotyczące sprzedaży towarów i usług przez internet z członkami Izby (IGE została podmiotem uprawnionym kilka miesięcy temu, więc nie musiała publikować sprawozdania za 2017 r.). (https://www.mediacjeeizby.pl/)

Jeśli toczysz spór o towar lub usługę, które kupiłeś przez internet, możesz złożyć wniosek także przez platformę ODR (Online Dispute Resolution) https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=PL . To strona prowadzona przez Komisję Europejską, dostępna m.in. w języku polskim, przydatna zwłaszcza w konfliktach z przedsiębiorcami z innych krajów Unii Europejskiej.

KE chce zachęcić podmioty uprawnione i przedsiębiorców do aktywnego korzystania z systemu ADR. Dlatego przygotowała program dofinansowania narzędzi informatycznych kompatybilnych z platformą ODR (https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-telecom/apply-funding/2018-cef-telecom-call-odr) . Przeznaczyła na to w sumie 400 tys. euro. Wnioski o wsparcie na maksimum 75 proc. inwestycji można składać do 22 listopada 2018 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ tnt/ ewes/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.07.2018, 13:49
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ