Newsletter

UOKiK: przed Black Friday – niezbędnik (komunikat)

25.11.2019, 12:01aktualizacja: 25.11.2019, 12:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

„Black Friday”, czyli „Czarny Piątek” oraz „Cyber Monday” wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. Promocja promocji jednak nie równe. Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa. Przypominają o nich wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakupy stacjonarne:

- Czy mogę reklamować towar?

Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.

- Czego mogę żądać przy reklamacji?

Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.

- Czy mogę zwrócić produkt?

Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

- A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?

Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Zakupy przez internet:

- Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?

Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.

- Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?

Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.

- W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?

W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.

- Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?

Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.

- Jak najbezpieczniej zapłacić?

Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.

Bezpłatne porady: 28 listopada (czwartek)

Po więcej wskazówek zapraszamy w najbliższy czwartek o godz. 12.00. Dowiesz się więcej, nie tylko o swoich prawach, ale poznasz również najpopularniejsze sztuczki sprzedawców. Na Twoje pytania odpowiedzą eksperci ECK i UOKiK.

Nie musisz się rejestrować wystarczy, że klikniesz na link i podasz swoje imię

lub pseudonim: https://konsument.gov.pl/aktualnosci/lunch-przed-black-friday/

UWAGA: Polecamy korzystanie z przeglądarek Chrome lub Internet Explorer.

Dodatkowe informacje:

Biuro Prasowe UOKiK

pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa

Tel.: 22 55 60 246

E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Europejskie Centrum Konsumenckie

Katarzyna Słupek

Tel.: 22 55 60 248

E-mail: katarzyna.slupek@konsument.gov.pl

Twitter: @ECCPoland

Facebook: @Europejskiecentrumkonsumenckie

Aplikacja ECC-Net Travel

Newsletter

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

ryb/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.11.2019, 12:01
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ